کد خبر: 397014
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۴ ۰۹:۳۲:۳۳
| |

تماس تلفنی پامپئو و حمدوک درباره حذف نام سودان از فهرست تروریستی

وزیر خارجه آمریکا و نخست‌وزیر سودان درباره آنچه الزامات حذف نام سودان از فهرست تروریسم خوانده شده است با یکدیگر تلفنی گفت‌وگو کردند.

تماس تلفنی پامپئو و حمدوک درباره حذف نام سودان از فهرست تروریستی
کد خبر: 397014
|
۱۳۹۹/۰۱/۱۴ ۰۹:۳۲:۳۳

اعتمادآنلاین| «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان روز چهارشنبه با «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا اقدامات و الزامات حذف نام سودان از فهرست مالی تروریسم را مورد بحث و بررسی قرار داد.

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، بیانیه صادر شده توسط نهاد اطلاع رسانی هیئت دولت سودان حاکی است که این گفت‌وگو طی تماس تلفنی میان دو طرف و به درخواست وزیر آمریکایی صورت گرفته است.

بر اساس بیانیه مذکور گفت‌وگوهای میان دو طرف شامل اقدامات و الزامات حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم بوده است.

در این بیانیه آمده است: «وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی مذکور بر حمایت کشورش از دولت مدنی انتقالی در سودان و تلاش‌های آن برای ایجاد صلح پایدار در سودان تاکید کرد».

به گفته نهاد اطلاع رسانی هیئت دولت سوریه دو طرف همچنین بر اهمیت موفقیت دوره انتقالی در سودان و لزوم پیشرفت به سمت تشکیل شورای قانون‌گذاری انتقالی و انتصاب فرمانداران غیرنظامی تاکید کرد.

طبق این بیانیه از جمله محورهای این گفت‌وگوی تلفنی همه‌گیری جهانی کرونا و نحوه گسترش همکاری‌های سودان و آمریکا در مبارزه با این ویروس بوده است.

در هشتم مارس گذشته وزارت خزانه داری آمریکا اعلام کرد که حذف نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم مسئله زمان است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در ششم اکتبر 2017 تحریم‌های اقتصادی و ممنوعیت تجارت با سودان را که از سال 1997 بر این کشور اعمال شده بود لغو کرد، اما از آنجایی که بانک‌های اروپایی منتظر خروج سودان از لیست تروریسم بودند، معاملاتی با این کشور از طریق دلار انجام نشد وهمچنین واشنگتن نام سودان را از فهرست کشورهای حامی تروریسم که از سال 1993 به ادعای میزبانی سودان از «اسامه بن لادن» رهبر سابق القاعده درج شده است، حذف نکرد.

عبدالله حمدوک نخست‌وزیر سودان که به دنبال سرنگونی دولت «عمر البشیر» به قدرت رسید، در آذرماه گذشته هم در جریان سفر به آمریکا خواستار عادی سازی روابط میان خارطوم و واشنگتن شد و از این کشور برای سرمایه گذاری در بخش دولتی و خصوصی سودان دعوت کرد.

مقامات سودانی از حدود هفت ماه پیش به ویژه بعد از شکل گیری نخستین دولت غیرنظامی در سودان، تلاش زیادی کرده‌اند تا به هر نحو ممکن از آمریکا بخواهند تحریم‌هایی را که پیشتر علیه دولت عمر البشیر رئیس جمهور مخلوع این کشور وضع کرده بود، لغو کنند.

«عبدالفتاح البرهان»، رئیس شورای حاکمیتی سودان که پس از سرنگونی حکومت 30 ساله عمرالبشیر در آوریل 2019 به قدرت رسیده است، در سوم فوریه (14 بهمن) گذشته با «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در پایتخت اوگاندا دیدار کرد که با اعتراضات مردمی در داخل سودان مواجه شد؛ اما حالا معلوم می‌شود که دوستی سودان با رژیم اشغالگر صهیونیستی تبرئه شدن از اتهام‌های تروریستی را به همراه داشت.

مقامات شورای حاکمیتی سودان دو ماه پیش نیز با تحویل عمرالبشیر برای محاکمه به دادگاه لاهه موافقت کردند.

در عین حال روزنامه صهیونیستی هاآرتص هم اخیرا گزارش داده بود که آمریکا اعلام کرده تنها در صورتی مسئله حذف نام سودان از لیست کشورهای حامی تروریسم را بررسی می‌کند که این کشور به طور کامل به عادی‌سازی روابط با تل‌آویو روی آورد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها