کد خبر: 400131
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۸ ۱۲:۵۴:۱۲
| |

اثرات بحران کرونا با اتمام واقعه نیز تداوم می‌یابد

مهدی عسکری‌پور روانشناس و استاد دانشگاه معتقد است، بحران کرونا می‌گذرد اما آثار و نتایج مثبت و منفی آن همچون آسیب‌های روحی و ارتقا سطح عمومی بهداشت در جوامع تداوم می‌یابد.

اثرات بحران کرونا با اتمام واقعه نیز تداوم می‌یابد
کد خبر: 400131
|
۱۳۹۹/۰۱/۲۸ ۱۲:۵۴:۱۲

اعتمادآنلاین| مهدی عسکری‌پور در خصوص این پرسش که "جهان پساکرونا چگونه خواهد بود" اظهار داشت: اثرات یک بحران در هر جامعه بی‌شک با اتمام واقعه نیز تداوم می‌یابد.

وی افزود: یکی از مهمترین آثار و نتایج این آسیب (شیوع کرونا ویروس) افزایش خودمراقبتی جامعه است که گاه منجر به وسواسی افراطی می‌شود.

عسکری‌پور ادامه داد: خودبیماری انگاری نیز به‌عنوان یک عادت ذهنی گاه به‌هنگام شیوع یک بیماری در کشور تداوم می‌یابد و سبب اضطراب و تنش می‌شود.

این مشاور خاطرنشان کرد: سهل‌انگاری‌ افراطی نیز با اتمام این بحران می‌تواند بروز ‌یابد؛ پایان برخی محدودیت‌ها نظیر قرنطینه خانگی گاه جامعه را همچون پرنده‌ای در قفس آزاد می‌سازد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور تاکید کرد: انحلال برخی از کسب و کارها و بیکاری شماری از کارگران نیز دشواری‌های اقتصادی و بی‌اعتمادی به سیاست‌گذاری‌ها را در جهان پساکرونا تشدید و اضطراب و نگرانی را تقویت می‌کند.

به گفته این استاد دانشگاه اما سطح بهداشت جسمانی و روانی و همچنین اتحاد و همبستگی در جامعه افزایش می‌یابد.

عسکری‌پور ادامه داد: جوامع برای مواجهه و برخورد با هر یک از بحران‌ها اعم از محیطی، سیاسی و اجتماعی باید همواره آماده و توان پذیرش، کنترل و مهار اضطراب ناشی از واقعه را داشته باشند.

وی تصریح کرد: دولتمردان و سیاستگذران نیز در هر جامعه باید برای مواجهه و مدیریت تبعات اقتصادی و سیاسی یک بحران همواره برنامه‌ریزی کنند.

عسکری‌پور یادآور شد: همدلی و انسجام اجتماعی نیز به‌ عنوان یکی از مهمترین آثار و تبعات این آسیب بی‌شک در جهان پساکرونا افزایش می‌یابد؛ در این دوران برخی بیماران مبتلا به کرونا جان باختند و برای خویشاوندان و سوگواران حتی برگزاری مراسم تدفین، ختم و... امکان‌پذیر نبود.

وی افزود: این تجارب تلخ و دردناک و اضطراب و تنش ناشی از آن گاه همدلی و همبستگی را در کشور تقویت می‌کند و این اتفاق نیز از نتایج ارزشمند این آسیب (شیوع کرونا ویروس) محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها