کد خبر: 401300
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۴ ۱۰:۴۶:۱۱
| |

داور سومین جشنواره عکس تلفن همراه:

عکاسی با موبایل، ادامه منطقی سیر تحولی این هنر است

داور سومین جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» گفت: عکاسی با موبایل، ادامه منطقی عکاسی‌های گذشته است که به دلیل دسترسی سریع‌السیر همگانی و محبوب شده است.

عکاسی با موبایل، ادامه منطقی سیر تحولی این هنر است
کد خبر: 401300
|
۱۳۹۹/۰۲/۰۴ ۱۰:۴۶:۱۱

اعتمادآنلاین| محمود مروتی درباره ضرورت عکاسی موبایلی در دوران معاصر با اشاره به پیشینه عکاسی، گفت: عکاسی در سیر تحول خود اتفاقاتی داشته و اکنون به عکاسی موبایلی رسیده‌ایم. در واقع بعد از چادر تاریک ابن‌هیثم و اتاق تاریک داوینچی و سپس دوربین‌های آینه‌دار در قرن هفدهم، در 1823 عکس میز ناهار عکاسی شد و البته امروز آن عکس به ما نرسیده و نابود شده است. اما بعداً در 1826 «نیپس» عکس اصطبل و کبوترخانه را ثبت کرد و در موزه هم وجود دارد. عکسی که او ثبت کرد شبیه به عکس نبود و به طراحی شباهت داشت اما به هرحال عکس بود. در دوره داگر و در سال 1839 عکسی که به واقعیت شبیه بود، ثبت شد و کم‌کم طی سالیان، فرآیند عکاسی از 8 ساعت به یک ربع و سپس چند ثانیه رسید.

این عکاس و فیلمبردار سینما و تلویزیون اظهار داشت: در سال 1880 میلادی، کمپانی کداک، اولین فیلم خشک عکاسی را تولید کرد. هشت سال بعد، اولین دوربین کداک که از لحاظ معنایی نزدیک به گوشی‌های موبایل بود، با قیمت 25 دلار عرضه شد که کوچک بود و در یک کف دست جا می‌شد و چون فوکوس خودکار داشت، عکاسی با آن برای همه امکان‌پذیر بود. این موضوع باعث محبوبیت آن شد و همه امکان تهیه آن را داشتند. حدود دو دهه بعد، دوربین لایکا تولید شد که در نور اندک داخلی هم می‌توانست عکس بگیرد و قادر به ثبت عکس‌های 35 میلیتری بود. دوربین پلاراید سیاه و سفید هم شبیه به اختراع موبایل بود، چون 2 دقیقه بعد از ثبت عکس، امکان چاپ و تماشای آن وجود داشت.

مروتی گفت:‌ باید این سیر تحول در عکاسی را بدانیم تا عکاسی با موبایل را ادامه منطق عکاسی در دو قرن اخیر بدانیم. حال امروزه عکاس دیجیتال شده است و درجا بعد از ثبت عکس، آن را می‌بینیم. پس عکاسی با موبایل، ادامه منطقی عکاسی‌های گذشته است که به دلیل دسترسی سریع‌السیر همگانی و محبوب شده است.

داور سومین جشنواره عکس «هشت» درباره موضوع این دوره از جشنواره که شادی و نشاط است، توضیح داد: برای تعاریف این مفاهیم باید به کتاب‌های روانشناسی مراجعه کرد و من به عنوان یک عکاس صرفاً می‌توانم از دیدگاه عکاسانه به این مفاهیم بپردازم. در یک نگاه‌ کلی، شادی از نیازهای همیشگی بشر است، منشأ این شادی می‌تواند از خود آدمی باشد و در مقابل غم و اندوه قرار گیرد. همه انسان‌ها شادی، نشاط و آرامش را دوست دارند. اتفاقات خوب را شناسایی کردن، با دوستان بودن، کسب درآمد، داشتن سلامتی و ... احساس خوشایندی میان انسان‌ها پدید می‌آورد. حال ثبت این احساسات از دریچه دوربین عکاسی، می‌تواند موضوع جشنواره ما باشد.

مروتی درباره بخش «همدلی اجتماعی» که اخیراً به جشنواره هشت اضافه شده است، گفت: اکنون که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده، امن‌ترین جا خانه است و همه باید به خانه و خانواده پناه ببرند. اینکه همدلی اهالی خانه را بتوانیم از لحاظ بصری ثبت کنیم، مهم است. زبان تصویر، الفبای مخصوص خودش را دارد و اگر عکسی در جشنواره بیاید که به نوعی همدلی و تعامل اجتماعی را در خود داشته باشد، قطعا در جشنواره پذیرفته می‌شود؛ حال این عکس ممکن است تصویری از کیک خانگی باشد اما جوری گرفته شود که آن مفهوم همدلی اجتماعی را در خودش داشته باشد. فعالیت‌های کادر درمان در مبارزه با کرونا هم نمود بارزی از همدلی اجتماعی است.

فرصت شرکت در سومین جشنواره عکس «هشت» تا پنجشنبه 4 اردیبشهت‌ماه جاری اعلام شده است و تمدید نخواهد شد.

سومین جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» به همت نقش رؤیای بهشت با همراهی بنیاد فرهنگی هنری امام رضا(ع) و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. مسعود زنده‌روح کرمانی، محمود مروتی و کیارنگ علایی عکس‌های جشنواره را داوری می‌کنند.

در بخش اصلی علاوه بر تندیس جشنواره و لوح افتخار، به نفرات اول تا سوم به ترتیب مبالغ 40، 25 و 15 میلیون ریال اهدا می‌شود. همچنین جلوه‌های شادی در حرم مطهر رضوی و سایر بقاع متبرکه نیز بخش ویژه سومین جشنواره عکس تلفن همراه «هشت» است که به عکاس برگزیده این بخش، 40 میلیون ریال جایزه نقدی اهدا خواهد شد. به 4 برگزیده بخش همدلی اجتماعی هم مجموعاً 40 میلیون ریال وجه نقد اهدا می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در جشنواره می‌توانند به وبسایت https://royayebehesht.ir مراجعه کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها