کد خبر: 402736
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ ۱۰:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ائتلاف اهل تسنن عراق دچار گسست تازه شد

آخرین اخبار حاکی از آن است که در میان جریان‌های سیاسی عراق شکاف جدیدی افتاده است. رسانه‌های عراقی خبر دادند، 22 نماینده مجلس ملی این کشور با تشکیل ائتلاف جدیدی، به سمت یک گسست تازه در ائتلاف اهل تسنن عراق پیش رفتند.

ائتلاف اهل تسنن عراق دچار گسست تازه شد
کد خبر: 402736
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۵ ۱۰:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آخرین اخبار حاکی از آن است که در میان جریان‌های سیاسی عراق و این بار در ائتلاف اهل تسنن عراق شکاف جدیدی افتاده است. رسانه‌های عراقی خبر دادند، 22 نماینده مجلس ملی این کشور با تشکیل ائتلاف جدیدی، به سمت یک گسست تازه در ائتلاف اهل تسنن عراق پیش رفتند. تحلیلگران تا حدودی بر سر این موضوع اتفاق نظر دارند که از ابتدای سقوط رژیم صدام حسین، گروه‌های سیاسی ائتلاف اهل تسنن عراق توافق خاصی با یکدیگر نداشتند و حتی ائتلاف اهل تسنن عراق حضور در ساختار قدرت این کشور را به دلیل سلطه شیعیان بر آن امری غیرقابل قبول می‌دانستند.

با این حال، طی چند سال گذشته به ویژه در جریان 2 انتخابات اخیر این کشور، جریان‌های اهل تسنن نشان دادند که می‌توانند (به کمک برخی از کشورهای منطقه) برای کسب منافع مادی، قومیتی و مذهبی با هدف قبضه کردن مجدد قدرت، در یک چارچوب و قالب قرار گیرند.

به گفته منابع آگاه عراقی، هسته اصلی این ائتلاف 22نفره در منزل یکی از سرمایه‌داران عراقی که تحت حمایت امارات متحده عربی است موجودیت یافت.

البته نباید این حقیقت را فراموش کرد که مدتی است سیاستمداران رده دوم جریان‌های سنی نیز، همانند سیاستمداران شیعه، پروژه عبور از نام‌های بزرگ جریان خود را کلید زده‌اند و به دنبال خروج از زیر سایه آنها هستند.

گرچه این سیاستمداران مدعی‌اند که می‌کوشند تا به آنچه دوره مماشات و امتیازدهی به دیگر ساختارهای تشکیل‌دهنده جامعه عراق می‌خوانند پایان دهند، اما به گفته تحلیلگران، باید عامل اصلی ایجاد این شکاف را در جاه‌طلبی این شخصیت‌ها و نیز برنامه‌های کشورهایی همچون عربستان سعودی و امارات متحده عربی در این زمینه، جست‌وجو کرد.

یکی از مهم‌ترین شخصیت‌هایی که گفته می‌شود ائتلاف برنامه‌هایی برای سرنگونی‌اش دارد، «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق است که برخی از شخصیت‌های سنی عراقی او را به اتخاذ مواضعی برخلاف منافع اهل تسنن عراق متهم می‌کنند.

به هر روی، این ائتلاف نخستین روزهای خود را سپری می‌کند و هنوز ابعاد آن به طور کامل مشخص نشده است.

گرچه بیشتر تحلیلگران تشکیل این ائتلاف را نوعی آماده‌سازی جریان‌های سیاسی برای دوره انتخابات بعدی قلمداد می‌کنند، اما به نظر می‌رسد که هنوز زود است در مورد آن قضاوت کنیم.

از دیگر سو، در حالی که برخی از اعضای تشکیل‌دهنده این ائتلاف، شکل‌گیری آن را نمادی از توانمندی جریان سیاسی اهل تسنن برای تشکیل بیش از یک ائتلاف تلقی می‌کنند، اما شماری دیگر از سیاستمداران عراقی آن را آغاز فعالیت آتشفشان اختلافات داخلی احزاب سیاسی اهل تسنن می‌پندارند؛ آتشفشانی که گرچه چند سالی خاموش می‌نمود، اما گدازه‌هایش را در درون خود نگه داشته و با جدا شدن راه عربستان سعودی و امارات از یکدیگر در عراق، لحظه فورانش هر آن نزدیک‌تر می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها