کد خبر: 402947
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۴ ۱۵:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا/ نگاه مسکو به تقابل کرونایی واشینگتن-پکن چگونه است؟

پافشاری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بر متهم کردن چین به دست داشتن در شیوع ویروس کرونا توجه تحلیلگران روس را به خود جلب کرده است.

ویروس کرونا/ نگاه مسکو به تقابل کرونایی واشینگتن-پکن چگونه است؟
کد خبر: 402947
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۴ ۱۵:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| پافشاری دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا بر متهم کردن چین به دست داشتن در شیوع ویروس کرونا توجه تحلیلگران روس را به خود جلب کرده است. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا پیش ار این اظهار کرده بود، شواهد و مدارکی در دست دارد که نشان می‌دهد ویروس کرونا در آزمایشگاه ووهان ساخته و منتشر شده است. ترامپ در کنفرانس خبری روزانه خود درباره ویروس کرونا افزود که نمی‌تواند دلیل اطمینانش را از این که فکر می‌کند ویروس کرونا در آزمایشگاهی در ووهان نشأت گرفته است، بیان کند.

به گزارش اعتمادآنلاین روزنامه روسی وازیگلیاد (Vzglyad)، در گزارشی به این مساله پرداخت.

«اولگا ساموفالووا» نویسنده این گزارش معتقد است، ترامپ عزم خود را برای یافتن مقصر اصلی شیوع کووید-19 جزم کرده و از این طریق به دنبال مجازات واقعی دولت چین است.

در همین راستا «الکسی ویننکو» استادیار گروه امنیت ملی دانشکده سیاست بین‌الملل دانشگاه دولتی مسکو به این روزنامه می‌گوید: «احتمالاً ایالات متحده تدابیری اجرایی علیه چین اتخاذ خواهد کرد که از آن جمله می‌توان به اعمال تحریم‌های اقتصادی و همسو کردن اتحادیه اروپا با این تحریم‌ها اشاره کرد.»

به عقیده این استاد دانشگاه، واشینگتن برای مدفون کردن طرح کمربند اقتصادی چین موسوم به جاده ابریشم به اتحادیه اروپا نیازمند است.

او در این زمینه توضیح می‌دهد: «اگر آمریکایی‌ها موفق شوند چین را مسئول شیوع بیماری معرفی کنند، ترامپ می‌تواند بخشی از بدهی‌های ایالات متحده به چین را به آسانی حذف کند؛ به عنوان مثال می‌تواند اعلام کند آمریکایی‌ها هیچ بدهی‌ای به کشور چین ندارند.»

اما «میخائیل کاگان» رئیس بخش تحقیقات تحلیلی دانشکده عالی مدیریت مالی روسیه معتقد است، مساله حذف بدهی‌ها نمی‌تواند در رأس برنامه‌های مهم واشینگتن قرار داشته باشد، زیرا ایالات متحده گزینه‌های دیگری هم پیش رو دارد.

به گفته این کارشناسان روس، مساله مذکور یک سال پیش هم در بخش مالی چین مورد بحث واقع شده است و ظاهراً به جای پرداختن به مساله بدهی کلی، احتمال می‌رود شرکت‌های چینی در لیست تحریم‌های ایالات متحده قرار بگیرند یا اجازه سرمایه‌گذاری آمریکایی در این شرکت‌ها داده نشود.

او در مورد واکنش چینی‌ها به این اقدام آمریکا هم می‌گوید: «پکن نیز همانند واشینگتن دامنه مانور چندان گسترده‌ای ندارد و حداکثر می‌تواند اوراق قرضه آمریکا را به بازار آورده و ضربه شدیدی به اقتصاد آمریکا وارد کند.»

اما آیا چین دست به چنین کاری خواهد زد؟ ویننکو در پاسخ سوال مطرح‌شده معتقد است که چینی‌ها حتی در واکنش به تحریم‌های احتمالی ایالات متحده هم ترجیحاً دست به این اقدام شدید نخواهند زد، زیرا پکن خوب می‌داند که ترامپ با این رفتار خود به دنبال چه چیزی است.

کاگان معتقد است: «چین نیازمند تنوع مقاصد صادراتی خویش است تا بتواند به تدریج از تکیه مفرط بر اقتصاد آمریکا خلاص شود.»

چین در این سمت و سو تحرک خود را آغاز کرده، هرچند این کار را در سایه برنامه «ساخت چین» به کندی پیش می‌برد، اما به هر روی در صدد کسب برگ‌های برنده بیشتری در رویارویی با ایالات متحده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها