کد خبر: 402972
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

مجید خدایی، مربی کشتی، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

کشتی‎‌گیر با برگزاری مسابقات انتخابی موافقت می‌کند

یک مربی کشتی گفت: هرچند رقابت‌های انتخابی تیم ملی بسیار مهم است، اما نحوه برگزاری این مسابقات هم اهمیت دارد. مسابقات انتخابی را باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که هم زمان برگزاری آن مناسب باشد و هم لطمه‌ای به آمادگی کشتی‌گیران نزند.

کشتی‎‌گیر با برگزاری مسابقات انتخابی موافقت می‌کند
کد خبر: 402972
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۰ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد حمیدی - «پارسال زیر 45 هزار کشتی‌گیر بیمه‌شده داشتیم و در رده امید و بزرگسال زیر 2 یا سه هزار کشتی‌گیر داریم، در حالی که در گذشته به قول حاج آقا طالقانی یک میلیون و 600 هزار کشتی‌گیر در کشور داشتیم. آمار کشتی‌گیر ان خیلی پایین آمده و باید به طور جدی در این ‌باره چاره‌ای بیندیشیم.» این صحبت‌های علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی ایران، درباره تعداد کشتی‎‌گیر ان کشور است؛ روزی بسیاری از مردم کشور علاقه داشتند در این رشته ورزشی فعالیت کنند، اما حالا کمتر خانواده‌ای پیدا می‌شود که حاضر باشد فرزندش کشتی بگیرد، دلیل این بی‌علاقگی شاید کم‌کاری فدراسیون کشتی در آموزش این رشته به نوجوانان و جوانان باشد.

یکی از مربیان کشتی ایران معتقد است برنامه‌ریزی مناسب و استفاده از ایده‌های خلاقانه تنها راه شکوفایی دوباره کشتی است و فدراسیون باید برای رسیدن به این مهم تلاش کند و به دنبال جذب ایده‌های جدید باشد.

این قهرمان کشتی ایران برگزاری رقابت‌های انتخابی کشتی را یکی از بهترین راه‌ها برای افزایش انگیزه در بین ورزشکاران برمی‌شمرد، اما می‌گوید فدراسیون باید برای برگزاری این مسابقات هم برنامه‌ریزی مناسبی صورت دهد. ضمن اینکه باید زمان‌بندی دقیقی هم برای آن داشته باشد تا ورزشکاران دچار مشکل نشوند.

کشتی

مسابقات انتخابی ستاره‌ساز است

مجید خدایی مربی کشتی در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین درباره برگزاری رقابت‌های انتخابی تیم ملی کشتی گفت: هر کسی که کشتی گرفته باشد با برگزاری مسابقات انتخابی موافقت می‌کند. این مسابقات می‌تواند به کشتی‌گیران انگیزه دهد تا در راه رسیدن به لباس تیم ملی تلاش کنند. ضمن اینکه کشتی‌گیران تیم ملی هم متوجه می‌شوند برای حفظ جایگاه‌شان باید همیشه تلاش کنند و آمادگی بدنی خود را حفظ کنند. در آخر هم باید بگویم مسابقات انتخابی به پشتوانه‌سازی کشتی ایران کمک می‌کند. رقاب‌های انتخابی باعث می‌شود کشتی هر روز با چهره‌های جدیدی آشنا شود و هر بار یک ستاره جدید به کشتی ایران معرفی می‌کند.

او ادامه داد: هرچند رقابت‌های انتخابی تیم ملی بسیار مهم است، اما نحوه برگزاری این مسابقات هم اهمیت دارد. مسابقات انتخابی را باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که هم زمان برگزاری آن مناسب باشد و هم لطمه‌ای به آمادگی کشتی‌گیران نزند.

این مربی کشتی ایران با اشاره به برگزاری مسابقات کشتی در سطح کشور گفت: پیشنهاد من به فدراسیون کشتی ایران این است که رقابت‌های کشتی کشوری را دوباره احیا کنند و استارت مسابقات انتخابی تیم ملی را از همین رقابت‌های کشتی کشوری بزنند. مطمئن باشید در این صورت یک تیم ملی قدرتمند خواهیم داشت. هدف اصلی ما باید موفقیت کشتی ایران باشد و تمام برنامه‌های فدراسیون در همین راستا قرار گیرد.

تهدید به محرومیت کشتی ایران برداشته شد

باید به آموزش فنون کشتی به نونهالان روی بیاوریم

این مربی کشتی درباره وضعیت تیم‌های پایه کشتی نیز توضیح داد: اصلی‌ترین برنامه فراسیون کشتی در بخش تیم‌های پایه باید آموزش ورزشکاران نونهال و نوجوان باشد و از برگزاری مسابقه جلوگیری کند. برگزاری مسابقه در این رده سنی مشکلاتی دارد که یکی از این مشکلات بحث کم کردن وزن ورزشکاران نوجوان است. موضوعی که بسیار خطرناک است و فدراسیون کشتی هم تلاش دارد از بروز چنین مشکلی جلوگیری کند و جریمه‌هایی هم در این زمینه در نظر گرفته است. اما باز هم نمی‌توانیم به صورت کامل جلوی این اتفاق را بگیریم. پس بهتر است در حوزه تیم‌های پایه روی آموزش کشتی‌گیران سرمایه‌گذاری کنیم و از برگزاری مسابقه بپرهیزیم.

او در ادامه افزود: فدراسیون باید طرح‌های مناسبی در بخش تیم‌های پایه کشتی داشته باشد تا پشتوانه‌ مناسبی برای این رشته ورزشی ایجاد شود. فشار بیش از اندازه بر نوجوانان کشتی‌گیر، این افراد را از کشتی فراری می‌دهد. چنان‌که این اتفاق در سال‌های اخیر بسیار رخ داده و بسیاری از کشتی‌گیران نوجوان و نونهال به دلیل فشار بیش از اندازه تمرینات و همچنین مشکلات پیش‌آمده به خاطر کاهش وزن، این رشته ورزشی را رها کرده‌اند.

کشتی ایران

کشتی ایران نیاز به برندسازی دارد

مربی تیم کشتی «تا ثبت جهانی توس»، درباره شیوه ترغیب جوانان به حضور در رشته کشتی توضیح داد: این روزها شرایط دنیا تغییر کرده است و افراد می‌کوشند تا با برندسازی توجه مخاطبان را جلب کنند. این کار هم نیاز به یک تیم قوی بازاریابی دارد. کشتی ایران نیز باید از علم روز دنیا استفاده کند. فدراسیون باید یک گروه مجرب را مامور کند تا به آسیب‌شناسی رشته کشتی در ایران بپردازد. بدین ترتیب متوجه می‌شویم چرا گرایش مردم نسبت به کشتی کم شده است. این اتفاق ربطی به فرد یا گروه خاصی ندارد. دنیا در حال تغییر است و از همین رو مردم هم دچار تغییر می‌شوند. این تغییرات در سطوح مختلف جامعه رخ می‌دهد و خواسته‌های مردم هم به همین طریق تغییر می‌کند. امروز تنوع رشته‌های ورزشی زیاد شده و به همین خاطر تعداد افرادی که جذب رشته کشتی می‌شوند کاهش پیدا کرده است. فدراسیون کشتی با برنامه‌ریزی مناسب می‌تواند افراد را تشویق کند به سمت کشتی سوق پیدا کنند. البته این موضوع نیاز به یک برنامه‌ریزی بلندمدت دارد، اما مطمئن باشید با یک برنامه‌ریزی مناسب به موفقیت دست پیدا می‌کنیم. باید تلاش کنیم کشتی ایران را زنده نگه داریم.

کشتی ایران

فدراسیون مسابقه آنلاین فنون کشتی برگزار کند

خدایی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و خانه‌نشینی مردم، به مدیران فدراسیون کشتی پیشنهاد داد یک مسابقه آنلاین برگزار کنند: متاسفانه روزهای سختی را پشت سر می‌گذاریم و بیماری کرونا باعث پیدایش مشکلاتی برای مردم شده است. اما فدراسیون کشتی باید در این زمان هم بتواند از شرایط به نفع خودش استفاده کند و کشتی را در جامعه ترویج دهد. خیلی از رشته‌های ورزشی در روزهای کرونایی سعی کردند با برگزاری مسابقات مجازی چراغ ورزش را در جامعه روشن نگه دارند. کشتی هم می‌توانست از این فرصت استفاده کند اما هیچ حرکتی انجام نداد. البته امروز هم دیر نیست و می‌توانیم از این فرصت بهره ببریم. برگزاری مسابقه مجازی، فنون کشتی در رده سنی، نونهالان و نوجوانان می‌تواند به ترویج این رشته در جامعه کمک کند.

او در پایان گفت: کشتی ایران در طول سالیان گذشته به صورت سنتی اداره شده است و امروز باید بکوشیم تا ایده‌های جدید را وارد این رشته ورزشی کنیم. آموزش مجازی کشتی می‌توانست یک ایده جدید و خلاقانه برای معرفی کشتی به مردم باشد. خیلی از ورزش‌ها در این روزها تلاش کردند تا در فضای مجازی به فعالیت ادامه دهند، اما کشتی ایران هیچ طرح و برنامه‌ای برای این روزها نداشت. امیدوارم فدراسیون کشتی طرح جشنواره مجازی فنون کشتی را اجرا کند و به نفرات برتر هم جوایزی بدهد تا به نوعی تلاشی باشد برای معرفی کشتی به نسل جوان ایران.

چکیده گفت‌وگو با مجید خدایی

کشتی نیاز به ایده‌های جدید و برندسازی دارد

باید به آموزش فنون کشتی به نونهالان روی بیاوریم

کشتی ایران به صورت سنتی اداره شده است

فدراسیون مسابقه آنلاین فنون کشتی برگزار کند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها