کد خبر: 403209
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ۱۱:۳۰:۰۰
| |

فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

کرونا هم به ضرر دونالد ترامپ و هم به نفعش خواهد بود

فواد ایزدی گفت: در 30 سال اخیر دولت‌های آقایان هاشمی، خاتمی و روحانی و در سال‌های آخرِ دولت آقای احمدی‌نژاد تمایل زیادی به برقراری رابطه با آمریکا مشاهده شد. اما این آمریکایی‌ها بودند که نگاه‌ همیشگی‌شان منفعت‌طلبانه بود.

کرونا هم به ضرر دونالد ترامپ و هم به نفعش خواهد بود
کد خبر: 403209
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۳ ۱۱:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فواد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: کرونا هم به ضرر دونالد ترامپ و هم به نفعش خواهد بود. در واقع به دلیل ضربه‌ای که ویروس کرونا به اقتصاد آمریکا وارد کرده است ترامپ نمی‌تواند وعده‌های انتخابات 2016 و ادعاهای دوران کاخ ‌سفیدنشینی مبنی بر اصلاح اقتصاد و کاهش آمار بیکاران را تکرار کند. اما اگر داستان کرونا منجر به کاهش میزان مشارکت و در نتیجه کاهش تعداد رأی‌های آمریکایی‌ها شود، او برای ادامه قدرت‌داری امیدوار می‌ماند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه گفت: در حقیقت هر زمان که تعداد شرکت‌کننده‌ها در انتخابات این کشور پایین باشد، به همان مقدار شانس کاندیداهای جمهوری‌خواه بیشتر می‌شود. البته چون ما نمی‌دانیم داستان کرونا تا چه روزی ادامه خواهد داشت، نمی‌توانیم تحلیلی درست درباره تاثیر این اتفاق بر نتیجه انتخابات 2020 ریاست‌جمهوری‌ ایالات متحده آمریکا به دست دهیم.

او توضیح داد: درباره اینکه استقرار دولت جمهوری‌‌خواه در آمریکا برای ایران مطلوب است یا دولت دموکرات باید گفت، نگاه دولت‌های این کشور به جمهوری ‌اسلامی فرقی نمی‌کند و فقط هر کدام با تاکتیک‌های مختص خود ستیز با ما را در دستور کار قرار می‌دهند؛ به عنوان مثال اوباما با برجام ایران را به لحاظ تسلیحاتی محدود کرد و ترامپ با خروج از توافق هسته‌ای و اعمال تحریم‌هایی سنگین ما را به شدیدترین حالت ممکن تحت فشار گذاشت.

ایزدی ادامه داد: همچنین باید در نظر داشت که‌ ترامپ با استفاده از آنچه در متن برجام آمده بود از پیمان هسته‌ای خارج شد تا مشخص شود، تاریخ مصرف برجام برای ایالات متحده تمام شده است. پس می‌توان نتیجه‌ گرفت که اوباما و ترامپ در موضوع هسته‌ای یک هدف را پیگیری می‌کردند.

او تاکید کرد: به همین دلیل نمی‌توان هیچ شک و تردیدی به ایران‌ستیزی آمریکایی‌ها داشت. همچنین درباره اینکه برخی در داخل این سوال را طرح می‌کنند که «جدال با آمریکا چه سودی برای جمهوری ‌اسلامی داشته است» باید گفت، این سوال نشان از عدم تمایل‌شان به واقع‌بینی دارد. در 30 سال اخیر دولت‌های آقایان هاشمی و خاتمی و روحانی و در سال‌های آخرِ دولت آقای احمدی‌نژاد تمایل زیادی به برقراری رابطه با آمریکا مشاهده شد. اما این آمریکایی‌ها بودند که نگاه‌ همیشگی‌شان منفعت‌طلبانه بود. بنابراین می‌توان گفت، جدال آمریکا و ایران ریشه در تمامیت‌خواهی آمریکایی‌ها دارد.

فواد ایزدی در پایان سخنانش گفت: ایران برای اینکه از فضای تجادلی با ایالات متحده متضرر نشود باید در هر شرایطی نگاهی واقع‌بینانه به رفتار آنها داشته باشد تا مثل مساله توافق هسته‌ای ضررهای‌ جبران‌ناپذیری متحمل نشویم.

چکیده گفت‌وگو با فواد ایزدی

اوباما و ترامپ در موضوع هسته‌ای یک هدف را دنبال می‌کردند

پایین آمدن میزان رأی شانس ترامپ را کم می‌کند

جدال آمریکا و ایران ریشه در تمامیت‌خواهی آمریکایی‌ها دارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها