کد خبر: 403470
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۷ ۱۱:۳۳:۲۸
| |

نتانیاهو و گانتس توافق تشکیل دولت را اصلاح کردند

منابع خبری از اصلاح توافق میان حزب لیکود و آبی ـ سفید اسرائیل برای تشکیل دولت وحدت این رژیم پس از جلسه دادرسی دادگاه عالی خبر دادند.

نتانیاهو و گانتس توافق تشکیل دولت را اصلاح کردند
کد خبر: 403470
|
۱۳۹۹/۰۲/۱۷ ۱۱:۳۳:۲۸

اعتمادآنلاین| دو حزب اصلی لیکود و آبی ـ سفید که برای تشکیل دولت وحدت در اسرائیل به توافق رسیده بودند پس از جلسه دادگاه عالی این رژیم توافق میان خود را اصلاح کردند.

طبق این گزارش، در توافق جدید دوره فوق‌العاده دولت از شش ماه به 100 روز کاهش یافته است و بندی در آن حذف شده است که طبق آن امکان تصویب قوانین جدید به استثنای قوانین مرتبط با شیوع کرونا وجود ندارد و همچنین گفته می‌شود که در نسخه جدید این توافق قوانین مربوط به کرونا در اولویت قرار داده ‌شده‌اند.

دادگاه عالی اسرائیل یکشنبه و دوشنبه دادخواست‌های مربوط به غیرقانونی بودن ائتلاف بین لیکود و آبی ـ سفید برای تشکیل دولت وحدت را مورد بررسی قرار داد.

دادگاه عالی اسرائیل در این جلسات نسبت به بخشی از توافق بنی گانتس و بنیامین نتانیاهو انتقاد کرده بود؛ بخشی که به وزیران اجازه می‌دهد کناره‌گیری کرده و فرصت را برای اعضای دیگر حزب‌شان فراهم کنند تا جایگزین آنها در این پست‌ها شوند.

وکلای دادگاه عالی اسرائیل در جلسات یکشنبه و دوشنبه به نکاتی اشاره کردند که طبق آن، دادگاه و آنها تصمیم به منع نتانیاهو از تصدی پست نخست‌وزیری به دلیل اتهام وی به فساد نخواهند گرفت، زیرا قانونی وجود ندارد که این اجازه را به آنها دهد. این وکلا در ادامه منتقد بخشی از توافق گانتس و نتانیاهو شدند و در نهایت یکی از وکلای نتانیاهو پیشنهاد اصلاح این توافق طبق خواسته قضات دادگاه را داد و دادگاه عالی اسرائیل نیز به او تا ظهر دیروز فرصت داد تا نسخه اصلاحات توافق مذکور را تحویل دهد.

طبق این گزارش، بخش اصلی دادخواست‌ها علیه توافق مذکور مربوط به ترتیب نخست‌وزیر شدن نتانیاهو و گانتس به شکل تناوبی بود و بخش دیگر آن نیز با نخست‌وزیر شدن نتانیاهو متهم به فساد در ارتباط است.

در همین راستا، منابع نزدیک به لیکود و آبی ـ سفید اعلام کردند: تصور غالب این است که اصل اعلام تشکیل دولت، پنج‌شنبه صادر می‌شود و اگر اتفاق غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، وزرای این دولت ظرف دو هفته سوگند یاد می‌کنند.

طبق این گزارش، قرار است که دادگاه عالی اسرائیل رایش درباره هشت دادخواست مطرح شده علیه توافق گانتس و نتانیاهو را تا پنج‌شنبه اعلام کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها