کد خبر: 404056
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

فوتبال در روزهای کرونایی دوباره آغاز می‌شود

در حالی که لیگ‌های برتر فوتبال جهان آماده برگزاری دوباره لیگ‌های فوتبال‌شان می‌شوند، مدیران فوتبال ایران هم در تلاش‌اند ستاد مقابله با ویروس کرونا را راضی کنند تا اجازه آغاز مجدد لیگ برتر فوتبال ایران را بدهند.

فوتبال در روزهای کرونایی دوباره آغاز می‌شود
کد خبر: 404056
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۱ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| فوتبال به دلیل شیوع ویروس کرونا نزدیک به 2 ماه است که به حالت تعلیق درآمده و دوستداران این رشته ورزشی برای آغاز آن روزشماری می‌کنند. هرچند فیفا هنوز دستور برگزاری ادامه رقابت‌های فوتبال را صادر نکرده، اما زمزمه‌های آغاز مجدد لیگ‌های فوتبال در قاره اروپا شنیده می‌شود و فوتبال آلمان، ایتالیا، اسپانیا و انگلیس به زودی بازی‌های خود را در فصل عجیب و غریب 2019-2020 از سر می‌گیرند.

فوتبال و کرونا

بوندس‌لیگا، پیشگام لیگ‌های اروپایی

ویروس کرونا هرچند دیرتر از ایتالیا و اسپانیا به آلمان رسید، اما میزان گستردگی آن در این کشور هم بالا بود و بسیاری از مردم آن با این ویروس دست‌وپنجه نرم کردند. بدین خاطر بود که رقابت‌های بوندس‌لیگا به دلیل جلوگیری از شیوع بیشتر این ویروس به حالت تعلیق درآمد. حالا بعد از گذشت 2 ماه از تعلیق این رقابت‌ها، فدراسیون فوتبال این کشور بعد از مذاکرات طولانی با دولت آلمان اعلام کرده رقابت‌های فوتبال این کشور از پانزدهم ماه مه میلادی (جمعه، 26 اردیبهشت) از سر گرفته می‌شود. گفته می‌شود مسابقه دوسلدورف و پادربورن اولین بازی پس از دوران قرنطینه است که برگزار می‌شود.

یکی از برنامه‌های پیشنهادی سازمان لیگ آلمان برای ازسرگیری رقابت‌های بوندس‌لیگا برگزاری این مسابقات پشت درهای بسته است به نحوی که در هر بازی تنها 126 نفر اجازه حضور در ورزشگاه را خواهند داشت؛ این نفرات عبارت‌اند از: بازیکنان، کادر فنی، کادر پزشکی 2 باشگاه، توپ جمع‌کن‌ها، ماموران حراست استادیوم، نمایندگان 2 باشگاه و حداکثر 30 روزنامه‌نگار.

بوندس لیگا

لیگ برتر انگلیس در انتظار آغاز دوباره

لیورپول درگیر یک طلسم است و هواداران این باشگاه حالا به این طلسم ایمان پیدا کرده‌اند. سرخ‌های مرسی‌ساید تنها 9 هفته با قهرمانی در لیگ برتر فاصله داشتند، اما ویروس کرونا مانع از این اتفاق شد. لیورپول 30 سال کوشید تا به عنوان قهرمانی لیگ برترانگلیس دست پیدا کند اما هر بار به دلیل ضعف فنی تیم از رسیدن به این هدف بازماند. هرچند آنها در این سال‌ها قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کردند، اما قهرمانی در لیگ برتر انگلیس بزرگ‌ترین حسرت آنها بود. مدیران لیورپول با آوردن کلوپ سعی کردند تا شرایط را برای قهرمانی در لیگ برتر آماده کنند. سرانجام هم این اتفاق در فصل 2019-2020 رخ داد و لیورپول با قدرت به صدر جدول تکیه زد. اما تعطیلی لیگ به دلیل شیوع ویروس کرونا خواب خوش طرفداران این تیم را به کابوسی تلخ بدل کرد.

ویروس کرونا این روزها عرصه را بر مردم بریتانیا تنگ کرده و تمام تلاش دولت مقابله با این ویروس است. دولت انگلیس قرنطینه خانگی و فاصله‌گذاری اجتماعی را تا انتهای ماه ژوئن تمدید کرده و این باعث نگرانی هواداران فوتبال و مدیران تیم‌ها شده است. هرچند دولت انگلیس مصر است که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را با قدرت اجرا کند، اما مدیران فوتبال انگلیس هم از سویی می‌کوشند دولت این کشور را راضی کنند تا اجازه برگزاری رقابت‌های لیگ برتر انگلیس را صادر کند.

ویروس کرونا تاکنون ضربه اقتصادی بزرگی به فوتبال باشگاهی این کشور وارد کرده و با ادامه تعطیلی لیگ برتر این مشکل بزرگ‌تر هم خواهد شد. هفته گذشته مدیران فوتبال انگلیس اعلام کردند تعطیلی لیگ برتر و همچنین مشخص نشدن قهرمان و تیم‌های صعودکننده و سقوط‌کننده باعث می‌شود تیم‌های حاضر در چمپیونشیپ یک دعوای حقوقی علیه اتحادیه فوتبال انگلیس راه بیندازند که مشکلات مالی جدی‌ای برای این نهاد فوتبالی به وجود خواهد آورد.

از همین روست که احتمال آغاز دوباره لیگ برتر جزیره قوت گرفته است. البته اصرار تمام تیم‌های حاضر در لیگ برتر بر برگزاری دوباره این رقابت‌ها بی‌تاثیر نیست.

لیگ برتر انگلیس

لالیگا در آستانه آغازی دوباره

هفته گذشته بازیکنان بارسلونا و رئال مادرید به کلینیک پزشکی باشگاه‌هایشان رفتند تا تست کرونا بدهند، در حالی که برخی خبرها حاکی از آن بود که فدراسیون فوتبال اسپانیا در تلاش است بازی‌های باقی‌مانده در فصل 2019-2020 را برگزار کند و پرونده لیگ را ببندد.

حالا بازیکنان تیم‌های حاضر در لالیگا طبق دستور فدراسیون فوتبال این کشور تمرینات انفرادی‌شان را آغاز کرده‌اند و به تدریج با دستور مقامات فوتبال این کشور تمرینات انفرادی بازیکنان تبدیل به تمرینات فردی خواهد شد. البته بازیکنان زیر نظر پزشک تیم هستند و شرایط بدنی‌شان به صورت لحظه به لحظه رصد خواهد شد.

طبق برنامه فدراسیون فوتبال اسپانیا، تمرین فردی بازیکنان به مدت 12 جلسه خواهد بود که در روز به صورت متناوب از آنها تست گرفته خواهد شد. بعد از پایان این مرحله، تیم‌ها می‌توانند برنامه تمرینی گروهی اول را آغاز کنند. به صورتی که در هر تمرین تنها 6 بازیکن حضور خواهند داشت. ضمن اینکه بازیکنان باید هر روز تست کرونا بدهند و در صورت مثبت شدن تست یک نفر از بازیکنان، تمام افرادی که با او در ارتباط بوده‌اند به قرنطینه 14روزه می‌روند. این مرحله هم بعد از 12 جلسه تمرین به پایان می‌رسد.

مرحله سوم تمرینات در لالیگا هم به این گونه است که تیم‌ها می‌توانند به صورت کامل بازیکنان را در اختیار داشته باشند، اما نحوه تمرین بدین ترتیب است که بازیکنان به گروه‌های هشت‌نفره تقسیم می‌شوند. در این مرحله بازیکنان به صورت گروه‌های سه‌نفره می‌توانند از اتاق‌های رختکن استفاده کنند، اما باید لباس‌های تمرین و دیگر وسایل افراد با فاصله از یکدیگر قرار بگیرد. ضمن اینکه بازیکنان در این مرحله می‌توانند در کنار یکدیگر غذا بخورند و در جلسات توجیهی تیم شرکت کنند.

هرچند نخست‌وزیر اسپانیا با برگزاری دوباره رقابت‌های فوتبال مخالفت کرده، اما مدیران فوتبال این کشور می‌کوشند تا ادامه بازی‌های باقی‌مانده از لیگ 2019-2020 را در ماه ژوئن برگزار کنند.

آغاز تمرینات در فوتبال ایتالیا

گسترش ویروس کرونا در ایتالیا شتابی چشمگیر داشت و همین موضوع دولت این کشور را بر آن داشت تا برخی از شهرهای ایتالیا را قرنطینه کند. شرایط در ایتالیا هر روز پیچیده‌تر می‌شد، اما مدیران فوتبال این کشور علاقه‌ای به تعطیلی سری آ نداشتند. دیدارهای فوتبال پشت درهای بسته انجام می‌شد و بازیکنان و تیم‌ها هم از این وضعیت راضی بودند تا اینکه تست کرونای یکی از بازیکنان یوونتوس مثبت اعلام شد. بعد از آن بود که تعداد بازیکنان مبتلا به ویروس کرونا افزایش پیدا کرد و به همین سبب فدراسیون فوتبال این کشور مجبور به تعطیلی سری آ شد.

بعد از گذشت 2 ماه از تعطیلی لیگ ایتالیا، برخی از تیم‌های حاضر در سری آ تمرینات‌شان را آغاز کرده‌اند. در این میان اما هستند تیم‌هایی که علاقه‌ای به ادامه لیگ ندارند و این موضوع را به اطلاع فدراسیون فوتبال این کشور هم رسانده‌اند.

از سویی هفته گذشته خبر رسید که تست کرونای چهار بازیکن سمپدوریا مثبت شده است، خبری که می‌تواند تاثیر زیادی روی برگزاری دوباره سری آ ایتالیا بگذارد.

تمرین تیم ساسولو

لیگ هلند، آغازی دوباره

هلند اولین کشوری بود لیگ فوتبالش را بدون اعلام قهرمان به صورت کامل لغو کرد. مدیران فوتبال این کشور اعلام کردند به دلیل جلوگیری از گسترش ویروس کرونا لیگ این کشور را بدون اعلام قهرمان به صورت کامل لغو می‌کنند. البته که این تصمیم بعد از گذشت یک ماه تغییر یافته و فدراسیون فوتبال این کشور اعلام کرده به زودی رقابت‌های فوتبال این کشور بدون حضور تماشاگر برگزار خواهد شد.

بیگ هلند

لیگ بلژیک، فرانسه و اعلام قهرمان

بلژیک و فرانسه بعد از هلند کشورهایی بودند که لیگ‌هایشان را تعطیل کردند، اما یک تفاوت عمده با هلند داشتند و آن اعلام قهرمان لیگ و همچنین تیم‌های سقوط‌کننده به دسته پایین‌تر بود. بلژیک کلوب بروژ را قهرمان اعلام کرد و فرانسه هم پاری‌سن‌ژرمن صدرنشین را قهرمان لوشامپیونه نامید. هرچند فیفا از مدیران فوتبال بلژیک خواست که در اعلام پایان لیگ عجله‌ای نداشته باشند و کمی صبوری به خرج دهند. البته بعید به نظر می‌رسد مدیران فوتبال بلژیک تغییری در تصمیمی که گرفته‌اند صورت دهند.

 باشگاه پاری سن ژرمن

تغییر موقت قوانین فوتبال

با جدی‌تر شدن آغاز دوباره فوتبال در کشورهای مختلف، فدراسیون جهانی فوتبال به صورت موقت تغییراتی در برخی از قوانین فوتبال ایجاد کرده است. آنها اعلام کرده‌اند که این تغییرات در راستای حفظ سلامت بازیکنان است و با عبور از این شرایط بحرانی، قوانین هم به حال عادی بازمی‌گردد.

2 هفته پیش بود که فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) پیشنهاد داد در صورت ادامه مسابقات فوتبال پس از تعدیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، تیم‌های فوتبال به طور موقت به جای سه تعویض از پنج تعویض استفاده کنند.

این تصمیم پس از جلسه اعضای فیفا به تصویب رسید و قرار بر این شده که موقتاً تیم‌ها در جریان 90 دقیقه، از پنج تعویض ولی در سه مقطع زمانی مختلف استفاده کنند تا تیم‌ها از فرصت به‌دست‌آمده برای اتلاف وقت سوءاستفاده نکنند. همچنین در صورت کشیده شدن بازی‌ها به وقت اضافه، قرار شده ششمین تعویض نیز مورد بررسی قرار گیرد.

این تغییر موقتی است ولی گفته می‌شود شاید تا جام‌جهانی 2022 قطر نیز تمدید شود. هدف حفظ سلامت بازیکنان است چراکه در صورت ازسرگیری لیگ‌ها بنا شده بازی‌های باقی‌مانده به صورت فشرده و با فاصله 72 ساعت برگزار شود.

همچنین وقت تنفس به دلیل گرمای هوا در هر بازی نیز به 2 وقت افزایش خواهد یافت که ممکن است در صورت کشیده شدن بازی‌ها به وقت اضافه، تا پنج وقت تنفس نیز افزایش پیدا کند.

طبق تصمیم فیفا، قرار شده مربیان برای هر بازی مجاز به دعوت از 23 بازیکن باشند که 2 بازیکن بیشتر از قانون قبلی است.

فیفا

لیگ برتر فوتبال ایران، امیدواری به آغاز دوباره

در حالی که لیگ‌های برتر فوتبال جهان آماده برگزاری دوباره لیگ‌های فوتبال‌شان می‌شوند، مدیران فوتبال ایران هم در تلاش‌اند ستاد مقابله با ویروس کرونا را راضی کنند تا اجازه آغاز مجدد لیگ برتر فوتبال ایران را بدهند. هرچند که اکثر تیم‌های لیگ برتری، علاقه‌ای به انجام دوباره بازی‌ها ندارند و تنها پرسپولیس صدرنشین است که موافقت خودش با ازسرگیری بازی‌های لیگ نوزدهم را اعلام کرده است.

البته خبرهایی هم به گوش می‌رسد مبنی بر اینکه هرچند تیم‌ها علاقه‌ای به ادامه بازی‌های لیگ برتر ندارند، اما بازیکنان آنها به صورت پنهانی مشغول آماده‌سازی خود هستند تا در صورت آغاز مجدد بازی‌ها از شرایط بدنی خوبی برخوردار باشند، اتفاقی که اعتراض برخی از باشگاه‌ها را به دنبال داشته است.

لغو لیگ برتر

نیمه دوم خرداد، آغاز دوباره بازی‌ها

برخی از مربیان و بازیکنان تیم‌ها در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که بازی‌های لیگ برتر به احتمال زیاد از نیمه دوم خرداد آغاز می‌شود. سازمان لیگ برتر فوتبال ایران می‌کوشد تا این رقابت‌ها را به صورت فشرده برگزار کند و فینال جام حذفی هم به احتمال خیلی زیاد پایان بخش فصل 1398-1399 خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها