کد خبر: 404610
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۴ ۰۹:۱۸:۱۹
| |

درخواست 6 کشور اروپایی از شورای امنیت برای مجازات نظام سوریه

شش کشور اروپایی از شورای امنیت خواستند «مسئولان نظام سوریه را که در استفاده از سلاح شیمیایی در سال 2017 دست داشته‌اند» محاکمه کند.

درخواست 6 کشور اروپایی از شورای امنیت برای مجازات نظام سوریه
کد خبر: 404610
|
۱۳۹۹/۰۲/۲۴ ۰۹:۱۸:۱۹

اعتمادآنلاین| نمایندگان بلژیک، استونی، فرانسه، آلمان، لهستان و انگلیس در سازمان ملل در بیانیه مشترکی از شورای امنیت خواستند «مسئولان نظام سوریه را که در استفاده از سلاح شیمیایی در سال 2017 دست داشته‌اند»، محاکمه کند.

این بیانیه بعد از نشست شورای امنیت پشت درهای بسته صادر شد. در این نشست فرناندو اریاس، مدیرکل سازمان منع تسلیحات شیمیایی و سانتیاگو اوناتی، هماهنگ کننده تیم تحقیقات و تعیین هویت درباره حملات شیمیایی در سوریه گزارش‌هایی را ارائه کردند.

شش کشور مذکور در بیانیه‌ای از صدور اولین گزارش تیم تحقیقات سازمان منع تسلیحات شیمیایی در هشتم آوریل استقبال کردند.

در گزارش این سازمان آمده است: نیروی هوایی ارتش سوریه مارس 2017 حملات شیمیایی در شهرک اللطامنه در استان حماه انجام داده است.

در بیانیه کشورهای مذکور آمده است: ما نتایج تحقیقات را به طور کامل تأیید و استفاده از سلاح شیمیایی را محکوم می‌کنیم.

باید عاملان استفاده از سلاح شیمیایی مشخص و محاکمه شوند. استفاده از سلاح شیمیایی از سوی هر طرفی در هر مکانی نقض قوانین بین‌المللی است و یک نوع جنایت جنگی و جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود.

در این بیانیه آمده است: عاملان این جنایت‌ها باید محاکمه شوند. اکنون جامعه جهانی باید این گزارش را مشاهده و تدابیر مناسب را اتخاذ کند. کشورهای عضو سازمان منع تسلیحات شیمیایی باید پاسخ قوی به این نقض اصول اصلی توافق‌نامه بدهند. ما به حمایت از این سازمان برای اجرای تصمیم کشورهای عضو درباره مشخص کردن عاملان استفاده از تسلیحات شیمیایی پایبند هستیم.

در این گزارش تیم تحقیقاتی که سال 2018 تشکیل شد برای اولین بار نظام سوریه را مسئول حملات شیمیایی به اللطامنه دانسته است.

این حملات تلفات جانی نداشت اما موجب زخمی شدن بیش از 100 تن و نابودی زمین‌های کشاورزی شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها