کاندیداهای نایب‌رئیسی مجلس یازدهم را بشناسید + جزییات

مجلس یازدهم از فردا (چهارشنبه، هفتم خرداد)‌ کارش را آغاز می‌کند و قرار است منتخبان در دومین جلسه، هیات‌رئیسه دائم را برای یک سال آتی انتخاب کنند. ترکیبی 12 نفره متشکل از رییس،‌ دو نائب او، شش دبیر و سه ناظر که ظاهراً برای هرکدامشان هم مدعیان قابل توجهی حاضر به «قبول مسئولیت» هستند.

کاندیداهای نایب‌رئیسی مجلس یازدهم را بشناسید + جزییات
کد خبر: 407388
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۶ ۱۷:۰۴:۳۵

اعتمادآنلاین| تا برگزاری انتخابات هیات‌رییسه دائم مجلس شورای اسلامی در دوره یازدهم تنها چند روز باقی ‌مانده، گمانه‌زنی‌ها درباره ترکیب آن از احتمالات عبور کرده و به اسامی افراد رسیده است. همان‌قدر که رقابت برای ریاست شدت دارد، تعیین نوابش هم با حدت در حال پیگیری است.

مجلس یازدهم از فردا (چهارشنبه، هفتم خرداد)‌ کارش را آغاز می‌کند و قرار است منتخبان در دومین جلسه، هیات‌رئیسه دائم را برای یک سال آتی انتخاب کنند. ترکیبی 12 نفره متشکل از رییس،‌ دو نائب او، شش دبیر و سه ناظر که ظاهراً برای هرکدامشان هم مدعیان قابل توجهی حاضر به «قبول مسئولیت» هستند.

کمی دورتر از جلسات متعدد و به قول حمیدرضا حاجی‌بابایی «شتاب‌زده» منتخبان برای تعیین تکلیف روسای فراکسیون‌ها و هیات‌رییسه، در محافل رسانه‌ای و سیاسی بیشتر نگاه‌ها و تمرکز دید تحلیل‌گران بر تعیین رییس مجلس یازدهم است و کمتر کسی توجهی به کاندیداهای نائب رییسی می‌کند؛ جایگاهی که اگر بیشتر از ریاست مجلس داوطلب نداشته باشد کمتر از آن طرفدار ندارد.

در این گزارش گزینه‌های مطرح برای نائب رییسی به ترتیب حروف الفبا و بر اساس گفته احمد نادری منتخب تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

سیدرضا تقوی:

منتخب تهران در مجلس یازدهم و رییس سنی این دوره است که سابقه نمایندگی در مجالس دوم،‌ چهارم و پنجم را دارد. او در کارنامه خود از نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی و ریاست شورای سیاستگذاری ائمه جمعه تا معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز تجربه کرده است.

محمدمهدی زاهدی:

نماینده کرمان و رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات در مجلس دهم و منتخب مجلس یازدهم است که سابقه نمایندگی مجلس در دوره نهم را نیز دارد. او در دولت اول احمدی نژاد، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بود. در سال 1388 به عنوان سفیر جمهوری اسلامی در مالزی مشغول به کار شد. ‎زاهدی منتخب مردم در دوره‌های نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه کرمان و راور است.

سوابق اجرایی و مدیریتی زاهدی طیف گسترده‌ای را دربر می‌گیرد که از آن میان می توان به ریاست اتحادیه اندیشمندان تقریب مذاهب جهان اسلام ، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی،‌ هیات امنا بنیاد نخبگان،بسیج اساتید و ریاست اتحادیه اندیشمندان ونخبگان تقریب مذاهب جهان اسلام اشاره کرد.

محمدحسین فرهنگی:

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی با سابقه نمایندگی در دوره‌های هفتم، هشتم و نهم است. او در مجلس نهم عضو هیات‌رییسه مجلس بود.

در کارنامه فعالیت‌های اجرایی و مدیریتی فرهنگی مواردی همچون دبیری منطقه 2 دانشگاه آزاد اسلامی و عضویت در هیات‌رئیسه علمی گروه حقوق و فرماندهی بسیج دانشجویی کل کشور دیده می شود.

‏سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی:

نماینده مشهد و عضو هیئت رییسه مجلس شورای اسلامی و منتخب دوره یازدهم است. او سابقه نمایندگی در دوره‌های هشتم و نهم را هم دارد.

متخصص در جراحی گوش و حلق و بینی است و ریاست دانشگاه علوم پزشکی سمنان را برعهده داشته و در دوره ای مسئولیت سخنگویی جبهه پایداری را هم تجربه کرده است.

عبدالرضا مصری:

نماینده کرمانشاه و نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی در دوره دهم است که سابقه نمایندگی در دوره‌های هفتم و نهم را هم دارد.

او دانش‌آموخته دکترای زمین‌شناسی از دانشگاه تربیت معلم تهران و سوابقی ر امور اجرایی و مدیریتی دارد؛ در دولت نهم، در فاصله سال‌های 1385 تا 1388 وزیر رفاه و تأمین اجتماعی بود و از 1388 تا 1391 نیز به عنوان سفیر ایران در ونزوئلا فعالیت می‌کرد.

علیرضا منادی سفیدان:

منتخب تبریز در مجلس یازدهم با سابقه نمایندگی در دوره‌های هشتم و نهم است. او در دوره نهم عضو هیات‌رییسه مجلس بود.

تصدی پست معاون پارلمانی دانشگاه آزاد، سابقه ریاست باشگاه پژوهشگران جوان شمال غرب کشور و ریاست دانشگاه آزاد اسلامی زنجان هم از دیگر مناصب گذشته او به شمار می‌رود.

محمدرضا میرتاج‌الدینی:

منتخب تبریز در مجلس یازدهم با سابقه نمایندگی در دوره‌های هفتم و هشتم است. او در مجلس هشتم عضو هیات‌رییسه بود.

میرتاج‌الدینی در دولت دوم احمدی نژاد معاون امور مجلس رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور در اجرای قانون اساسی و مسئولیت امور روحانیت شد.

کارنامه کاری میرتاج‌الدینی با ریاست سازمان تبلیغات اسلامی استان آذربایجان شرقی و معاونت پارلمانی سازمان صداوسیما تکمیل می‌شود.

الیاس نادران:

الیاس نادران منتخب تهران در مجلس یازدهم با سابقه نمایندگی در دوره‌های دوره هفتم، هشتم و نهم مجلس شورای اسلامی است. او سابقه عضویت در سپاه پاسداران و هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران را دارد.

این هشت نفر، منتخب کاندیداهای فراکسیون اکثریت برای کرسی نایب رییسی هستند اما وجود کاندیداهای دیگر و اعلام اسامی آن‌ها در زمان برگزاری انتخابات هیات‌رییسه دور از ذهن نیست، کما اینکه در رسانه‌ها از منتخبانی همچون مصطفی میرسلیم - که تلاشش برای ریاست مجلس به جایی نرسید - نیز برای نایب رییسی نام برده می شود.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها