کد خبر: 407734
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۰۸:۵۷:۰۰
| |

محمدباقر قالیباف کیست؟/ رئیس مجلس یازدهم را بیشتر بشناسید

محمدباقر قالیباف، در جریان انتخابات مجلس یازدهم در تاریخ 2 اسفند 98، با اخذ 1 میلیون و 265 هزار و 287 رأی، به عنوان نفر نخست حوزه انتخابیه «تهران، ری، شمیران، اسلامشهر و پردیس» حائز بیشترین میزان آراء شدند.

محمدباقر قالیباف کیست؟/ رئیس مجلس یازدهم را بیشتر بشناسید
کد خبر: 407734
|
۱۳۹۹/۰۳/۰۸ ۰۸:۵۷:۰۰

اعتمادآنلاین| امروز پنجشنبه هشتم خرداد در جریان دومین جلسه علنی مجلس یازدهم، «محمدباقر قالیباف» نماینده مردم «تهران، ری، شمیران، اسلامشهر و پردیس» به عنوان رییس مجلس انتخاب شد.

تولد و کودکی


محمدباقر قالیباف در شهریور ماه سال 1340 در شهر ییلاقی طرقبه در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمد. پدر وی از کسبه قدیم و از معتمدان دیار خود است. وضعیت متوسط زندگی باعث شد تا محمدباقر قالیباف از همان ابتدا و در ایام فراغت از تحصیل به کار و کسب درآمد هم اهتمام ورزد.

کمک به زلزله‌زدگان طبس


پیش از انقلاب، در جریان زلزله طبس در سال 1356 رژیم ستمشاهی بیشتر به فکر سرکوب انقلابیون بود تا کمک به زلزله زده‌ها، بدین ترتیب مردم خود دست به کار شدند و قالیباف کمک‌های مردم مشهد را جمع کرد و به طبس برد.

فرمانده لشکر 5 نصر خراسان


پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 تحرکات گروه‌های معاند و ضدانقلاب به اوج خود رسیده بود به طوری که انقلاب نیاز به پاسداری داشت؛ بدین ترتیب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) شکل گرفت و بلافاصله جنگ تحمیلی آغاز شد. بدین ترتیب قالیباف نوجوان در سال 58 و در سن 18 سالگی وارد جبهه شد و به دلیل قابلیت‌هایی که از خود نشان داد در سال 1361به عنوان فرمانده تیپ امام رضا(ع) و یک سال بعد در جایگاه فرمانده لشکر 5 نصر خراسان انتخاب شد.

قالیباف به همراه لشکر 5 نصر در اغلب عملیات‌های دوران دفاع مقدس در کنار شهیدان سرافرازی همچون باکری، همت، خرازی، کاظمی، صیاد شیرازی به صیانت از انقلاب و تمایمت ارضی کشور پرداخت و برادر وی شهید حسن قالیباف نیز در عملیات کربلای 4 به فیض شهادت نائل شد.

مسئولیت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص)


قالیباف در سال 1373مسئولیت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) را پذیرفت. پروژه‌هایی همچون راه آهن 165 کیلومتری مشهد سرخس که ایران افغانستان، آذربایجان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، پاکستان و ترکیه را به هم وصل می‌کند، گازرسانی به 5 استان مرکزی و غربی، ساخت سازه عظیم دریایی خلیج فارس و سد بزرگ کرخه از جمله توفیقات قالیباف در این دوره مدیریت است.

فرماندهی نیروی هوایی سپاه


قالیباف در سال 1376 به دستور مقام معظم رهبری عهده دار فرماندهی نیروی هوایی سپاه شد و با گذراندن دوره‌های فشرده خلبانی، مجوز پرواز با ایرباس را بدست آورد.

وی در سال 1380 از تز دکترای خود با عنوان «بررسی سیر تکوین نهادهای محلی ایران در دوره معاصر» دفاع کرد و بعد از آن نیز به عنوان عضو هیئت علمی رشته جغرافیای سیاسی دانشگاه تهران و استادیار دانشگاه تربیت مدرس به کار تدریس مشغول شد.

فرماندهی نیروی انتظامی


قالیباف در سال 1379 مجدداً با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، فرماندهی نیروی انتظامی ایران را عهده‌دار شد، در دوره فرماندهی وی در نیروی انتظامی، سامانه 110 راه اندازی و تاسیس شد. از دیگر دستاوردهای قالیباف در این دوره می‌توان به گسترش استفاده از عنوان پلیس، تجهیز نیروی انتظامی به خودروهای روز دنیا ، ایجاد دفاتر خدمات دولت الکترونیک یا پلیس 10+ و مرکز نظارت همگانی مردمی 197 نام برد.

شهردار پایتخت


قالیباف در سال 1384 با رأی اعضای شورای اسلامی شهر تهران به عنوان شهردار پایتخت انتخاب و تا سال 1396 به مدت 12 سال در این سمت به مردم تهران خدمت کرد.

نفر اول انتخابات تهران


وی در جریان انتخابات مجلس یازدهم در تاریخ 2 اسفند 98، با اخذ 1 میلیون و 265 هزار و 287 رأی، به عنوان نفر نخست حوزه انتخابیه «تهران، ری، شمیران، اسلامشهر و پردیس» حائز بیشترین میزان آراء شدند.

منبع: میزان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها