کد خبر: 409832
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۶ ۱۲:۱۶:۰۰
| |

کُشنده‌ترین سلاح تک‌تیرانداز جهان در اختیار ارتش ایران / دوشکای تک‌تیرانداز+عکس

سلاح تک‌تیرانداز باهر تنها سلاح 23 میلیمتری جهان است که به دست متخصصان ایران اسلامی ساخته شده است. فشنگ این سلاح شبیه به مسلسل دوشکاست.

کُشنده‌ترین سلاح تک‌تیرانداز جهان در اختیار ارتش ایران / دوشکای تک‌تیرانداز+عکس
کد خبر: 409832
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۶ ۱۲:۱۶:۰۰

اعتمادآنلاین| یکی از سلاح‌هایی که توسط جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش در ابتدای سال 1394 از آن رونمایی شد، سلاح تک‌تیرانداز سنگین باهر بود، جوانان کشورمان پیش از باهِر با دانش بومی سلاح‌هایی چون شاهِر را در این رده ساخته بودند، اما تفاوت باهر آن نمونه قبلی در کالیبر آن بود که به 23 میلمیتر افزایش پیدا کرده بود.

افزایش کالیبر در باهر باعث شد تا نام جمهوری اسلامی ایران در بالای لیست کشور‌های دارنده تک‌تیرانداز‌های سنگین باشد، چرا که تاکنون هیچ کشوری در دنیا به این کالیبر دست پیدا نکرده است؛ گلوله‌های کالیبر 23 میلیمتر در دنیا به عنوان گلوله سلاح‌های ضد هوایی و توپ‌های نصب شده بر روی جنگنده‌ها به شمار می‌آیند. گلوله‌های این کالیبر را می‌توان در گونه‌هایی مثل شدید الانفجار و ضد زره استفاده کرد.

باهر

باهر

باهر

باهر

باهر

سلاح ایرانی باهر با این کالیبر به گفته بسیاری از کارشناسان نظامی یک توپ تک‎‌تیرانداز است که می‌تواند انواع بالگرد‌های موجود در جهان اعم از رزمی یا ترابری و طیف وسیعی از خودرو‌های زرهی را هدف قرار داده و منهدم کند، اما نکته مهم در سلاح باهر نوع طراحی آن است.

این توپ تک‌تیرانداز وزنی بالغ بر 62 کیلوگرم و برد 4 کیلومتری دارد و برای شلیک به یک لوله بسیار بلند مجهز شده است، دلیل این کار هم افزایش شتاب و دقت گلوله است، چرا که هر چه طول لوله بیشتر باشد گلوله در برخورد با خان‌های سلاح بیشتر می‌چرخد و در نتیجه در مسیری مستقیم‌تر و با سرعتی بالاتر حرکت می‌کند.

از طرف دیگر در این سلاح شاهد نصب یک شعله پوش بزرگ هستیم که وظیفه آن خروج گاز‌های ناشی از شلیک و کاهش فشار گاز باروت ایجاد شده در درون لوله است. نفر استفاده کننده از باهر برای هر بار شلیک و مسلح شدن باید یک بار گلنگدن را بکشد تا پوکه گلوله قبلی خارج و گلوله جدید بارگذاری شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها