کد خبر: 409949
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۱۷:۰۰:۰۰
| |

حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

دور دنیا| بن‌سلمان در نگاه ترامپ یعنی یک گوساله‌ پرمنفعت

حسین کنعانی‌مقدم گفت: بن‌سلمان در حالی چشم به حمایت آمریکا دارد که ترامپ در چند ماه گذشته تلاش کرد عربستان را به انزوای سیاسی ببرد.

دور دنیا| بن‌سلمان در نگاه ترامپ یعنی یک گوساله‌ پرمنفعت
کد خبر: 409949
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۱۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| چراغ‌ سبزِ جدید محمد بن‌سلمان برای دونالد ترامپ نشان از این دارد که ولیعهد عربستان برای گذر از وضعیت به‌هم‌ریخته فعلی کشور باز هم دست به دامان رئیس‌جمهوری آمریکا شده است. در واقع می‌توان گفت، هم بن‌سلمان برای پادشاه شدن به ترامپ احتیاج دارد و هم ترامپ دنبال تامین منابع مالی لازم در انتخابات 2020 است.

حسین کنعانی‌مقدم، تحلیلگر مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین اظهار داشت: بن‌سلمان به این مساله اشراف دارد که برای پادشاه شدن به حمایت‌های ترامپ و صهیونیست‌ها محتاج است. به همین دلیل در شرایط بحرانی در کنار آمریکا و اسرائیل قرار می‌گیرد تا از این طریق بتواند روی کمک آنها حساب کند.

دبیر کل حزب سبز ایران در ادامه گفت: به هر حال ترامپ وقتی پادشاه عربستان را گاو شیرده می‌خواند، حتماً ولیعهد را هم گوساله‌ای می‌داند که می‌تواند برای او منعفت‌های زیادی داشته باشد. به همین دلیل رئیس‌جمهوری آمریکا سعی می‌کند کنار بن‌سلمان باشد و هر گاه که لازم شد، به قول معروف او را بدوشد.

او همچنین تصریح کرد: در این میان کشورهای منطقه می‌توانند بر اساس قاعده همسایگی، عربستان را از مسیر اشتباهش آگاه کنند. اما از آنجا که ساختار قدرت در عربستان ثبات ندارد و هر لحظه ممکن است حادثه‌ای در شبه‌جزیره عربستان رخ دهد، کشورهای منطقه می‌کوشند تا از گرداب بحران‌های سعودی دوری کنند. نکته جالب اما این است که همچنان چشم به دلارهای سعودی دارند تا در شرایطی که بازار نفت و تبعات کرونا به هم ریخته است مشکلات مالی‌شان را با ثروت سعودی‌ها برطرف کنند. به همین دلیل خاورمیانه‌ای‌ها در قبال عربستان سیاست الاکلنگی پیشه کرده‌اند.

او درباره رابطه مخدوش بین ایران و عربستان توضیح داد: آمریکا در قبالِ ایران و عربستان سیاست مهار دوجانبه را پی می‌گیرد؛ آمریکایی‌ها می‌خواهند 2 کشور را مهار کنند، یعنی دقیقاً همان کاری که از طریق جنگ ایران و عراق دنبال می‌کردند. در واقع تا زمانی که این بحث در میان باشد، ایران و عربستان نمی‌توانند همصدایی و همکاری با یکدیگر را تجربه کنند.

حسین کنعانی‌مقدم در پایان گفت: بیداری اسلامی که منجر به سرنگونی حسنی ‌مبارک، قذافی و... شد نشان داد هیچ چیز بعید نیست و می‌توان در انتظار پایان وهابیت در عربستان باشیم. مخصوصاً اینکه عربستان در لبه پرتگاه قرار داد و معلوم است بن‌سلمان از عهده زلزله قدرت برنمی‌آید. چون او در حالی چشم به حمایت آمریکا دارد که ترامپ در چند ماه گذشته تلاش کرد عربستان را به انزوای سیاسی ببرد.

چکیده گفت‌وگو با حسین کنعانی‌مقدم

-خاورمیانه‌ای‌ها در قبال عربستان سیاست الاکلنگی پیشه کرده‌‌اند

-ترامپ تلاش کرد عربستان را به انزوای سیاسی ببرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها