کد خبر: 410604
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۱۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

اعتراضات در آمریکا| قانون اصلاح ساختار پلیس آمریکا؛ از رویا تا واقعیت

مدافعان اصلاح در ساختار پلیس آمریکا هفته گذشته موفقیت‌های زیادی به دست آوردند. شورای شهر مینیاپولیس قانونی وضع کرد که طبق آن گرفتن گردن متهم و ایجاد خفگی توسط پلیس ممنوع است، شورای شهر نیویورک نیز در صدد وضع قانونی است که بنا بر آن گرفتن گردن متهم در زمان بازداشت تخطی از قانون محسوب خواهد شد.

اعتراضات در آمریکا| قانون اصلاح ساختار پلیس آمریکا؛ از رویا تا واقعیت
کد خبر: 410604
|
۱۳۹۹/۰۳/۱۹ ۱۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ منیژه موذن - اعتراضات در آمریکا همچنان ادامه دارد. اما تفاوت اعتراضات در آمریکا در روزهای اخیر نسبت به روزهای ابتدایی این است که در دل معترضان آمریکایی و در بستر اعتراضات در آمریکا که در پی قتل جورج فلوید توسط یک پلیس سفیدپوست خواستار مقابله با خشونت پلیس و نژادپرستی سیستماتیک بودند، کورسوی امیدی پیدا شده است.

چهار پلیس درگیر در قتل فلوید بازداشت شده‌اند و در انتظار محاکمه هستند. برخورد با نیروهای پلیس خاطی پس از قتل فلوید بسیار مصرانه‌تر از واکنش مسئولان این کشور در پرونده‌های مشابه قتل سیاهپوستان غیرمسلح توسط پلیس است. کشته شدن او موجب اعتراضات گسترده در سرتاسر آمریکا و برخی کشورهای دیگر جهان شد. در برخی از این اعتراضات سیاستمداران و ضابطان قضایی نیز در کنار مردم حضور داشتند و به نشانه همبستگی زانو زدند.

همراهی پلیس با اعتراضات

اصلاح ساختار پلیس

این اعتراضات موجب اصلاح قوانین در بعضی ایالت‌ها شده است؛ اصلاحاتی مانند ممنوعیت گرفتن گردن و انواع دیگر خشونت پلیس علیه متهم در زمان بازداشت. روز دوشنبه نماینده‌های دموکرات کنگره نیز اعلام کردند طرح گسترده‌ای را برای اصلاح ساختار پلیس به مجلس نمایندگان ارائه خواهند داد.

اصلاح ساختار پلیس

اما نشانه‌هایی وجود دارد دال بر اینکه قتل فلوید آن نقطه عطفی که فعالان جنبش مدنی (جنبش مبارزه با نژادپرستی) امید دارند نخواهد بود.

حقایق خارق‌العاده‌ای راجع به حادثه 25 ماه مه در میان است- قتل مردی سیاهپوست توسط پلیس در شرایطی که دستبند به دست داشت و در لحظات پایانی زندگی‌اش زیر زانوی پلیس مادرش را صدا می‌زد- که این موضوع را از وقایع مشابهی که به قتل سیاهپوستان بر اثر خشونت پلیس می‌انجامد مجزا می‌کند و به بحث گسترده در مورد لزوم اصلاح ساختار پلیس کشیده شده است. اما آنچه در گذشته مانع اصلاح ساختار پلیس بود همچنان وجود دارد: اتحادیه‌های قوی، مصونیت قضایی برای پلیس و لجاجت بر رفتار نادرست.

لورنزو بوید، استاد دانشگاه نیو هون، می‌گوید: «عملکرد پلیس در تاریخ 400 سال گذشته به من می‌گوید که این مسائل تغییر نخواهد کرد. این یک نقطه عطف است همان‌طور که ماجرای ترایوان مارتین نقطه عطف بود، همان‌طور که مایکل براون نقطه عطف بود. اما سوال این است که پس از این به کدام سمت خواهیم رفت؟»

گوان کر مادر اریک گارنر که شاهد ویدئوی قتل پسرش در شرایط مشابه جورج فلوید بوده هم سوال مشابهی در ذهن دارد.

در سال 2014 پس از مرگ اریک گارنر هزاران آمریکایی به خیابان‌ها رفتند، اما خواسته آنها برای اصلاح ساختار پلیس تنها در تعداد اندکی از 18 هزار اداره پلیس کشور اعمال شد و 16 ایالت قوانین سختگیرانه‌تری نسبت به استفاده از خشونت توسط پلیس برقرار کردند؛هیچ قانون فدرالی در کنگره وضع نشد.

کر می‌گوید به همین دلیل وقتی هفته گذشته به دیدار خانواده فلوید رفته به آنها گفته: گمان نکنید این اتفاق یک نقطه تاثیرگذار خواهد بود. ویدئوی قتل پسر من به دست پلیس هم منتشر شد، دنیا شاهد قتل او نیز بود. آن اتفاق هم باید تاثیرگذار می‌بود اما هر چیزی بوده جز این.

دورنمای تغییر

با وجود این، نشانه‌هایی از تغییر به چشم می‌خورد. درک عمومی از رفتار غلط پلیس تغییر کرده است. بر طبق نظرسنجی دانشگاه مانموث، 57 درصد مردم عقیده دارند در مواقع حساس احتمال اعمال خشونت از سوی پلیس در مواجهه با سیاهپوستان وجود دارد. در حالی که در سال 2016، پس از قتل آلتون استرلینگ و بیتون راگ، تنها 34 درصد چنین نظری داشتند.

فعالان جنبش مدنی و قانون‌‌گذاران همراه‌شان معتقدند تغییر را می‌توان در گستردگی و متکثر بودن اعتراضات نیز دید؛ جمعیت تاریخی که در زمان پاندمی در این اعتراضات شرکت کرده‌اند، حضور سفیدپوستان در کنار سیاهپوستان در این اعتراضات و مقایسه آن با اعتراضات سابق. پس از قتل اریک گارنر 50 تجمع برگزار شد در حالی که بنا بر گزارش پلیس و پوشش رسانه‌ها، پس از کشته شدن فلوید تا به حال 450 تجمع برگزار شده است.

اعتراضات آمریکا

لزلی مک اسپادن، مادر مایکل براون که سال 2014 در فرگوسن توسط پلیس کشته شد، می‌گوید: «چنین اتفاقاتی برای ما که در محله‌های ساهپوستان زندگی می‌کنیم جدید نیست، اما برای کسانی که شرایط ما را تجربه نکرده‌اند اتفاق تازه‌ای است. گمان نمی‌کنم آنها تا پیش از این باور داشتند پلیس به سیاهپوستان حمله می‌کند تا اینکه رفتار پلیس با سیاهپوستان را با چشمان خود دیدند. این حادثه بینش مردم را تغییر داده است.»

حتی برخی از جمهوری‌خواهان حامی طرح قانون و نظم نیز حمایت خود را از معترضان ابراز کرده‌اند.

سناتور روی بلانت می‌گوید: «مردم حالا معتقدند این اعتراضات معنی می‌دهد.» سناتور لیندزی گراهام که از حامیان ترامپ به شمار می‌رفت نیز معتقد است مشکل جدی است و باید حل شود.

طرح جدید کنگره عبارت از محدود کردن پلیس در اعمال خشونت علیه متهمان و ساده‌تر کردن امکان شکایت از پلیس در صورت بدرفتاری است.

سناتور کاری بوکر که از نویسندگان این طرح است می‌گوید: «هیچ تغییری در آمریکا به سادگی اتفاق نیفتاده است، اما این مطالبه اکنون از جانب گروه‌های مختلفی وجود دارد. من حس می‌کنم که شاهد یک نقطه عطف هستیم.»

مدافعان اصلاح در ساختار پلیس هفته گذشته موفقیت‌های زیادی به دست آوردند. شورای شهر مینیاپولیس قانونی وضع کرد که طبق آن گرفتن گردن متهم و ایجاد خفگی توسط پلیس ممنوع است، شورای شهر نیویورک نیز در صدد وضع قانونی است که بنا بر آن گرفتن گردن متهم در زمان بازداشت تخطی از قانون محسوب خواهد شد.

اما منتقدان می‌گویند بدون تغییر ساختار پلیس نمی‌توان امید چندانی به تغییر رفتار آنان در اعمال خشونت و تبعیض نژادی داشت.

وینیتا گوپتا، رئیس سابق بخش حقوق شهروندی وزارت دادگستری آمریکا، می‌گوید: «با وجود تعداد زیاد اداره‌های پلیس مهم است که قانونی فدرال وجود داشته باشد.»

گرچه طرح‌های مشابه برای اصلاح ساختار پلیس در کنگره تصویب نشده‌اند، اما بوکر معتقد است وضع قوانین مربوط به حقوق شهروندی همیشه راه سختی پیموده است. قبل از تصویب قانون حقوق مدنی در سال 1964 و اصلاح قانون رأی در سال 1965 نیز طرح‌های بسیاری در کنگره راکد مانده بود.

جنبش حقوق مدنی

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها