کد خبر: 411771
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

مهاجرت ورزشکاران| شطرنج ایران در حال نابودی است؟

رشته‌های انفرادی ایران بزرگ‌ترین ضربه را از مهاجرت ورزشکاران ایرانی خورده‌اند و در این میان رشته شطرنج بیشترین آسیب را دیده است. این رشته ورزشی سه شطرنج‌باز و یک داور بین‌المللی خود را در یک سال گذشته از دست داده است.

مهاجرت ورزشکاران| شطرنج ایران در حال نابودی است؟
کد خبر: 411771
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مهاجرت ، قصه این روزهای ورزشکاران ایرانی است. ورزش ایران در یک سال گذشته جوانان زیادی را به سبب مهاجرت از دست داده و گویا پایانی هم بر این داستان تلخ نیست. هرچند در سال‌های گذشته بسیاری از ورزشکاران ایرانی به دلایل مختلف ترک وطن کردند، اما سال 98 داستانی دیگر برای ورزش ایران رقم خورد؛ در این سال بسیاری از ورزشکاران برجسته ایران در رشته‌های مختلف مهاجرت کردند تا فعالیت ورزشی‌شان را در کشورهای دیگر ادامه دهند: از مهاجرت کیمیای تکواندوی ایران به هلند گرفته تا حضور غزل حکیمی‌فرد در سوئیس.

رشته‌های انفرادی ایران بزرگ‌ترین ضربه را از مهاجرت ورزشکاران ایرانی خورده‌اند و در این میان رشته شطرنج بیشترین آسیب را دیده است. این رشته ورزشی سه شطرنج‌باز و یک داور بین‌المللی خود را در یک سال گذشته از دست داده است.

ماجرا از خبر تغییر تابعیت علیرضا فیروزجا شروع شد. این نابغه ایرانی در دی‌ماه سال گذشته اعلام کرد که دیگر با پرچم ایران در مسابقات جهانی شطرنج حضور پیدا نخواهد کرد. این تصمیم فیروزجا اتفاق تلخی برای جامعه شطرنج ایران به شمار می‌رفت چراکه فیروزرجا به عنوان یکی از استعدادهای آینده، امیدهای زیادی برای کسب موفقیت در این رشته ورزشی دارد. فیروزجا بعد از خروج از ایران اطلاع داد که می‌خواهد با پرچم فرانسه در مسابقات جهانی شرکت کند.

هادی کریمی، دبیر اسبق فدراسیون شطرنج ایران، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین ، درباره فیروزجا و عملکرد این شطرنج‌باز می‌گوید: «تاریخ شطرنج ایران فردی مثل علیرضا فیروزجا نداشته است. او در رده سنی خودش شماره یک جهان است و فردی است که توانایی دارد در زمره نفرات برتر جهان قرار گیرد. اگر بخواهم بی‌طرفانه درباره فیروزجا حرف بزنم، باید بگویم او یکی از برترین شطرنج‌بازان دنیاست.»

میترا حجازی‌پور و اخراج از تیم ملی

بعد از ماجرای فیروزجا، داستان میترا حجازی‌پور آغاز شد. او که یکی از بزرگ‌ترین شطرنج‌بازان ایران به شمار می‌رود در رقابت‌های شطرنج سریع و برق‌آسای قهرمانی جهان بدون حجاب حضور پیدا کرد، و این اتفاقی بود که تعجب همگان را برانگیخت. به همین خاطر رئیس فدراسیون شطرنج ایران اعلام کرد که حجازی‌پور یک سال است از تیم ملی ایران اخراج شده و دیگر برای ایران بازی نمی‌کند، اتفاقی که نشان از مهاجرت این ورزشکار ایرانی داشت.

شهره بیات و مهاجرت به آلمان

شطرنج ایران داور بین‌المللی کم ندارد. شهره بیات هم یکی از همان داوران بین‌المللی بود که سال گذشته مهاجرت کرد. بیات در رقابت‌های بین‌المللی شطرنج جهان بدون حجاب ظاهر شد و همین ماجرا آغاز مهاجرت او از ایران بود. او برای قضاوت در دور دوم رقابت‌های بین‌المللی شطرنج راهی روسیه شده بود و بعد از آغاز این رقابت‌ها عکس‌های بدون حجابش در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، تا مشخص شود که این داور شطرنج ایران هم دیگر قصد بازگشت ندارد.

مهرداد پهلوان‌زاده، رئیس فدراسیون شطرنج، در مورد انتشار عکس‌های این داور ایرانی می‌گوید: «موضوع اول این است که بیات در حال حاضر سمتی در فدراسیون ایران ندارد. من عکس‌هایی را که رسانه‌ها از آن صحبت می‌کنند ندیده‌ام؛ فقط در صفحه شخصی بیات دیدم که او با حجاب در کنار میز حضور دارد. ممکن است عکس‌هایی که بدون حجاب از او گرفته شده حاصل شیطنت بوده باشد. به هر حال باید موضوع را بررسی کنیم تا بتوانیم تصمیم‌ بگیریم.»

غزل حکیمی‌فرد و مهاجرت به سوئیس

غزل حکیمی‌فرد یکی دیگر از شطرنج‌بازانی است که مهاجرت کرده. او که برای ادامه تحصیل به زوریخ سفر کرده تصمیم گرفته از این پس با پرچم سوئیس به فعالیت خود در رشته شطرنج ادامه دهد. حکیمی‌فرد که دارای درجه استاد بزرگی شطرنج زنان است در 15 سالگی موفق به کسب عنوان قهرمانی ایران شده است.

این شطرنج‌باز 26ساله سابقه چندین دوره حضور در تیم ملی شطرنج زنان ایران را دارد و در مسابقات مختلف از جمله المپیاد جهانی 2010 حضور داشته است.

سایت فدراسیون جهانی شطرنج جدایی حکیمی‌فرد از ایران را تایید کرده و هم‌اکنون در پروفایل این بازیکن نام و پرچم سوئیس به چشم می‌خورد.

آخر این داستان به کجا ختم می‌شود؟

ورزشکاران زیادی در کشور حضور دارند که شرایط مالی خوبی ندارند و به همین دلیل مجبورند کاری به غیر از ورزش انجام دهند. سروش احمدی، قهرمان رشته تکواندوی ایران، یکی از هزاران ورزشکاری است که برای امرار معاش مجبور شده به کار دیگری روی بیاورد. اگر حمایت مالی و معنوی مناسبی از سوی وزارت ورزش و جوانان و همچنین کمیته ملی المپیک در قبال ورزشکارانی چون سروش احمدی صورت نگیرد، باید به نظاره مهاجرت‌ ورزشکاران بیشتری بنشینیم. وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک باید برنامه‌ای بلندمدت برای ورزش ایران ترسیم کنند تا ایران خالی از ورزشکار نشود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها