کد خبر: 412860
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۳ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» از مطالعه تازه انجمن روانشناسی آمریکا گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا چه تاثیری بر اضطراب والدین داشته است؟

یکی از پیامدهای مهم شیوع ویروس کرونا افزایش سطح استرس در بین مردم است. در مطالعه‌ای که انجمن روانشناسی آمریکا انجام داده مشخص شد که میزان استرس والدین در این دوران بیشتر از همیشه بوده است.

ویروس کرونا چه تاثیری بر اضطراب والدین داشته است؟
کد خبر: 412860
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۳ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- ویروس کرونا نه تنها جهان را به جای متفاوتی تبدیل کرده بلکه تاثیرات زیادی بر شکل رابطه والدین با فرزندان داشته است. طبق نظرسنجی جدید انجمن روانشناسی آمریکا، تقریباً نیمی از والدین کودکان زیر 18 سال می‌گویند میزان استرس‌شان در ارتباط با ویروس کرونا بسیار بالاست. آنها اعتقاد دارند مدیریت یادگیری آنلاین کودکان‌شان منشاء مهمی برای بروز این استرس است. ویروس کرونا باعث شده والدین بیش از پیش نگران سلامت و تحصیل فرزندان خود باشند. افزایش اضطراب در دوران شیوع ویروس کرونا در کارکرد خانواده‌ها اختلال ایجاد کرده است.

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از «Science Daily»، انجمن روانشناسی آمریکا هشدار می‌دهد که در پی افزایش شیوع ویروس کرونا و درگیری والدین بر سر مراقبت از کودکان، کارها و تحصیلات‌شان، آمار به خطر افتادن سلامت روان والدین رو به افزایش رفته است. در عین حال، تعداد آمریکایی‌هایی‌ که می‌گویند وضع اقتصاد یا کار منشاء مهم استرس در زندگی‌شان است نیز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

دکتر آرتور سی ایوانز جونیور (Arthur C. Evans Jr.)، مدیر اجرایی انجمن روانشناسی آمریکا، می‌گوید: «​​مدیریت تقاضاهای موجود در خانه و کار در کنار چالش‌های مالی احتمالی برای والدین در این بحران بی‌سابقه گزارش شده است. کودکان مشاهده‌گرند و اغلب متوجه اضطراب و استرس والدین، ​​پرستاران، همسالان و مردم هستند و همین امر باعث می‌شود که واکنش نشان دهند. والدین باید مراقبت از خود را در اولویت قرار دهند و تمام تلاش‌شان را به کار بندند تا از روش‌های سالمی برای مقابله با استرس استفاده کنند.»

کرونا

کتاب «استرس در آمریکا 2020، استرس در زمان شیوع کرونا» جلد یک را موسسه هریس پل (Harris Poll) جمع‌آوری کرده و از نظرسنجی‌هایی است که از 24 آوریل تا چهار مه سال 2020 روی سه هزار و 13 بزرگسال بالای 18 سال ساکن آمریکا صورت گرفته است. این نخستین مورد از دست‌کم سه بررسی ماهانه اخیر انجمن روانشناسی آمریکاست. موسسه هریس در نظر دارد نظرسنجی‌ای برای سنجش تاثیر بیماری کووید-19 بر استرس انجام دهد.

در این بررسی مشخص شده که 46 درصد از والدین اظهار دارند میانگین استرس ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا زیاد شده است (اعداد بین هشت تا 10 بوده که یک به معنی «استرس کم یا بدون استرس» و 10 به معنای «استرس زیاد» است). فقط 28 درصد از بزرگسالانی که فرزندان زیر 18 سال ندارند چنین سطح استرسی را گزارش کرده‌اند.

با وجود اینکه مدارس تعطیل شده و بسیاری از والدین همزمان با هماهنگی برنامه‌های درسی فرزندان خود در خانه نیز کار می‌کنند، 71 درصد از والدین می‌گویند که مدیریت از راه دور/ یادگیری آنلاین برای فرزندان‌شان عامل مهم استرس برای آنها شده است.

والدین در مقایسه با افرادی که فرزندی ندارند باید نیازهای اساسی زندگی مانند غذا و مسکن را تامین کنند که این خود منشاء قابل توجهی از استرس است (70 درصد در مقایسه با 44 درصد). سایر عوامل استرس‌زا برای والدین عبارت است از: دسترسی به خدمات درمانی (66 درصد در مقابل 44 درصد) و شرکت نکردن در مراسمی مانند عروسی یا مراسم فارغ‌التحصیلی (63 درصد در مقابل 43 درصد).

کرونا

با افزایش آمار بیکاری، اقتصاد و کار هم به عنوان عوامل استرس‌زا برای آمریکایی‌ها شناخته شده است. نظرسنجی اخیر نشان داد که اقتصاد منشاء استرس 70 درصد بزرگسالان است، در حالی که در نظرسنجی استرس 2019 انجمن روانشناسی آمریکا این عدد 46 درصد است. سطح استرس فعلی شبیه به میزانی است که در نظرسنجی استرس سال 2008 در آمریکا در دوران رکود بزرگ مشاهده شده است. به همین ترتیب، هفت نفر از 10 بزرگسال شاغل آمریکایی می‌گویند در مقایسه با 64 درصدی که در نظرسنجی سال 2019 اعلام شده بود، کار کردن منبع قابل توجهی از استرس در زندگی آنهاست.

استرس ناشی از شیوع همه‌گیری ویروس تاثیر بدی بر جوامع رنگین‌پوست‌ها گذاشته است. رنگین‌پوستان به احتمال زیاد نسبت به سفیدپوستان بزرگسال استرس بیشتری را متحمل شده‌اند. آمار ابتلا به ویروس کرونا (به ترتیب 71 درصد در مقابل 59 درصد)، نیازهای اساسی (61 درصد در مقابل 47 درصد) و دسترسی به خدمات درمانی (59 درصد در مقابل 46 درصد) از فاکتورهای مهم استرس‌زایی هستند که این افراد در زندگی خود گزارش داده‌اند.

تقریباً بیش از 2 نفر از پنج بزرگسال اسپانیایی‌تبار (41 درصد) می‌گویند میانگین استرس ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا برایشان طی یک ماه گذشته بین هشت تا 10 بوده است. بزرگسالان اسپانیایی‌تبار نیز به احتمال زیاد می‌گویند به طور مداوم یا غالباً احساس اضطراب می‌کنند. آنها می‌گویند استرس ناشی از کرونا (37 درصد)، در مقایسه با بزرگسالان سفیدپوست (32 درصد)، سیاهپوستان (32 درصد)، بومیان آمریکا (31 درصد) و آسیایی‌ها (28 درصد) گزارش شده است.

ایوانز هشدار داده است: «نتایج حاصل از بررسی سلامت روان ناشی از ویروس کرونا بسیار زیاد و رو به رشد است. ما باید برای پیامدهای بلندمدت آسیب‌های جمعی واردشده بر مردم آماده شویم. این بدان معناست که باید در سطح فردی مراقب یکدیگر باشیم، ارتباط خود را حفظ کنیم، فعال بمانیم و در صورت لزوم به یکدیگر کمک کنیم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها