کد خبر: 413573
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۲ ۱۳:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

سوریه| از سزار کرملین تا قمار انتخاباتی ترامپ با قانون سزار

با اجرایی شدن قانون تحریم‌ها علیه سوریه که به قانون سزار شهرت دارد، ترامپ دوباره خود را در کانون اخبار مربوط به سوریه قرار داد و بسیاری از صف‌بندی‌های شکل‌گرفته برای بازگشت دمشق به جهان پیرامونی‌اش را بر هم زد.

سوریه| از سزار کرملین تا قمار انتخاباتی ترامپ با قانون سزار
کد خبر: 413573
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۲ ۱۳:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- سوریه همچنان اوضاع پیچیده‌ای دارد. با اجرایی شدن قانون تحریم‌ها علیه سوریه که به قانون سزار شهرت دارد ترامپ دوباره خود را در کانون اخبار مربوط به سوریه قرار داد و بسیاری از صف‌بندی‌های شکل‌گرفته برای بازگشت دمشق به جهان پیرامونی‌اش را بر هم زد.

گرچه برخی از تحلیلگران بر این باورند که قانون «سزار» برای واشینگتن به طور اعم و ترامپ بحران‌زده به طور اخص دستاوردهای زیادی به همراه خواهد داشت، اما بسیاری دیگر از کارشناسان و تحلیلگران معتقدند منطقه خاورمیانه در دوره پساکرونا وضعیت بسیار متفاوتی پیدا خواهد کرد. اگر سیاست نتواند این تحولات بنیادین را ایجاد کند، مشکلات و بحران اقتصادی در دوره کرونا که سرتاسر خاورمیانه را فارغ از فقیر یا غنی بودن کشورها در بر گرفته تحولاتی ریشه‌ای‌ در ساختار این منطقه رقم خواهد زد.

به اعتقاد تحلیلگران عرب، ایالات متحده گرچه شتاب خاصی به این قانون داده و فشار اولیه بر سوریه را شدید وارد کرده است، اما ایالات متحده خود یکی از سردرگم‌ترین کشورها پشت دیوار نظم نوین جهانی است و شیوع ویروس کرونا نیز بر این سردرگمی افزوده است.

این کارشناسان بر این پندارند که گرچه ترامپ قمار خود را با برگ انتقال سفارت آمریکا به قدس بسیار زودهنگام رو و با به رسمیت شناختن الحاق بلندی‌های اشغالی جولان به عنوان بخشی از اسرائیل آن را تقویت و حتی از الحاق کرانه باختری به این رژیم هم حمایت کرد، در سوی دیگر با خروج از توافق برجام و اعمال فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران پازل بازی انتخاباتی‌اش را ظاهراً به سوی تکمیل شدن پیش برد، اما تصور نمی‌شود محاصره سوریه بتواند برگ برنده دیگری برای او در این قمار بزرگ به شمار رود.

به گفته این کارشناسان، ترامپ هم خوب می‌داند که آخرین برگ رو شده‌اش چندان هم برنده نخواهد بود زیرا از جایگاه دولت بشار اسد در برنامه‌های بلندمدت ولادیمیر پوتین آگاه است. از این رو گمان نمی‌رود این کار جز به چالش کشیدن کرملین دستاورد دیگری داشته باشد.

به بیانی دیگر، این قانون در بعد روابط مسکو-دمشق تنها فشار بر روسیه به منظور قطع روابط اقتصادی و برنامه‌های سرمایه‌گذاری مسکو در سوریه را در پی خواهد داشت.

در واقع اگر فشارهای تحریمی بر ایران یا حتی روسیه و... بیشتر جنبه کسب امتیاز مستقیم دارد، در قانون سزار فراتر از هر چیز این فشارها غیرمستقیم متحدان سوریه را هدف قرار داده و به دنبال کسب امتیاز از آنها در پشت میز مذاکرات بعدی است تا بتواند کشوری را که طی چند سال گذشته‌ در بدترین بحران به سر برده از این طریق زیر فشار قرار دهد.

در عین حال نباید فراموش کرد که چنین قانونی می‌تواند هرچه بیشتر کشورهای شورای همکاری را به دلیل خیز برداشتن به سوی عادی‌سازی روابط با دمشق نیز بدوشد!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها