کد خبر: 414572
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۴ ۱۶:۱۹:۵۱
| |

ترکیه نخستین خریدار جنگ‌افزارهای ساخت آلمان است

با وجود انتقادهای دولت آلمان به حضور نظامی ترکیه در سوریه و لیبی، آنکارا در سال گذشته نخستین خریدار جنگ‌افزارهای ساخت آلمان بوده‌ است.

ترکیه نخستین خریدار جنگ‌افزارهای ساخت آلمان است
کد خبر: 414572
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۴ ۱۶:۱۹:۵۱

اعتمادآنلاین| به گزارش نشریه دی‌ ولت، آلمان در سال 2019 میلادی جنگ افزارهایی به ارزش 334 میلیون و 600 هزار یورو به ترکیه فروخته و این میزان بیش از یک سوم کل تسلیحات صادراتی آلمان بوده است.


بر اساس سند محرمانه وزارت اقتصاد دولت ائتلافی به ریاست «آنگلا مرکل»، این کشور در سال گذشته 823 میلیون و 600 هزار یورو تسلیحات به کشورهای مختلف صادر کرده است.


طی دو سال گذشته صادرات تسلیحات آلمان افزایش یافته و تقریبا به همان نسبت نیز واردات ترکیه بیشتر شده است. آلمان در سال 2018 حدود 770 میلیون و 800 هزار یورو جنگ‌افزار صادر کرده که مقصد نزدیک به یک سوم آن، به ارزش 242 میلیون و 800 هزار یورو ترکیه بوده است.


ترکیه به عنوان عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از متحدان آلمان به شمار می‌رود. اما برلین در واکنش به تجاوز ارتش ترکیه به خاک سوریه در اکتبر 2019 صادرات بخشی از تجهیزات نظامی به این کشور را متوقف کرد. هر چند این ممنوعیت فقط شامل تسلیحاتی می‌شود که ترکیه می‌تواند در جنگ داخلی سوریه از آنها استفاده کند. سند محرمانه وزارت اقتصاد آلمان تاکید دارد که جنگ‌افزارهای صادرشده به ترکیه در سال گذشته به حوزه نیروی دریایی مربوط می‌شوند.


از سوی دیگر مداخله نظامی ترکیه در کشورهای منطقه با انتقاد سازمان های بین المللی روبرو شده است. سازمان ملل ترکیه را از جمله کشورهایی می‌داند که از طریق ارسال تسلیحات در جنگ داخلی لیبی دخالت می‌کند.


این در حالی است که صادرات جنگ‌افزار به ترکیه در داخل آلمان با انتقادهای شدید روبرو است و حزب چپ‌ها خواستار توقف کامل آن است. «دیتمار بارتش» رئیس فراکسیون چپ‌ها در پارلمان فدرال آلمان (بوندستاگ) می‌گوید ظاهرا قاعده بر این است که هر کس بیشتر وارد درگیری‌های نظامی شود جنگ‌افزار بیشتری از آلمان دریافت می‌کند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها