کد خبر: 415333
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۸ ۰۸:۴۲:۱۲
| |

حذف نمادهای تبعیض نزادی در آمریکا

فرماندار می‌سی‌سی‌پی گفت طرحی را امضا خواهد کرد که به موجب آن، نماد کنفدراسیونی از پرچم این ایالت حذف می‌شود.

حذف نمادهای تبعیض نزادی در آمریکا
کد خبر: 415333
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۸ ۰۸:۴۲:۱۲

اعتمادآنلاین| مجلس نمایندگان و سنای این ایالت روز شنبه به طرحی رای دادند که خواهان حذف نماد کنفدراسیونی از پرچم این ایالت هستند و فرماندار هم نشان داد که از آن حمایت خواهد کرد.

پس از اعتراض سراسری به نژادپرستی در آمریکا که پس از قتل جورج فلوید سیاهپوست در مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا شکل گرفت، تلاش‌های زیادی برای حذف نمادهای کنفدراسیونی که یادآور تاریخ برده‌داری در این کشور است، انجام شد.

در این بین، از پایین کشیده شدن مجسمه‌ها تا به آتش کشیدن پرچم ایالت‌هایی که نماد کنفدراسیونی دارند و حتی پرچم آمریکا به نمادی برای مبارزه با این بی‌عدالتی تاریخی تبدیل شد.

پرچم می‌سی‌سی‌پی ، شامل سمبل کنفدراسیون در بالای گوشه سمت چپ بالای آن می‌شود که حذف آن، یک هدف برجسته برای فعالان ضد نژادپرستی بوده است.

پرچم کنفدراسیون همواره یادآور بخش تاریکی از تاریخ آمریکا است. برده‌داری و جنگ داخلی در قرن نوزدهم و شکل گیری جریان‌های برترپندارهای سفید در اوایل قرن بیستم، این پرچم را به نمادی از باور به برتری نژادی سفیدپوستان تبدیل کرده است که همچنان در جمع گروه‌های نژادپرست آمریکایی استفاده می‌شود.

به گزارش واشنگتن‌پست، مجلس می‌سی‌سی‌پی بعد از ظهر شنبه با 85 رای مثبت در برابر 34 رای منفی اجازه داد تا درباره پرچم تصمیم بگیرند و پس از چند ساعت، سنا هم با 36 رای موافق در برابر 14 رای مخالف، تغییر پرچم را مجاز دانست.

فرماندار این ایالت اظهار کرد: بحث بر سر پرچم 1894 به اندازه خود پرچم، تفرقه‌افکن شده است و زمان آن است که پایان یابد. گر آنها(مجلس ایالتی) آخر هفته یک لایحه برای من ارسال کنند، من آن را امضا می‌کنم.

وی اتحاد در ایالت را مهم‌تر از هر مساله دیگری دانست و گفت: کاری که پیش روی ما قرار دارد، گردهم آوردن ایالت است و من قصد دارم شب و روز برای تحقق آن، کار کنم.

فرماندار می‌سی‌سی‌پی اضافه کرد: این کار، سخت‌تر از بهبود بخشیدن شرایط پس از طوفان و سیل تاریخی، سخت‌تر از فساد اداری، بازداشت شورشیان یا فصل طوفان پیش رو و حتی سخت‌تر از مبارزه با ویروس کرونا است.

اقدام قانونگذاران این ایالت در روز شنبه، نخستین تلاش برای تغییر پرچم نبوده است بلکه در سال 2001 هم به رفراندوم گذاشته شده بود که تقریبا 65 درصد رای‌دهندگان خواستار حفظ پرچم فعلی بودند.

به گفته نیویورک‌تایمز، می‌سی‌سی‌پی تنها ایالتی است که هنوز نماد کنفدراسیونی را در پرچم خود دارد.

اگر تلاش قانون‌گذاران برای تغییر پرچم با موفقیت همراه شود، مجلس این ایالت کمیسیون 9 نفره‌ای را برای طراحی پرچم جدید برخواهد گزید.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در پرچم جدید عبارت «به خدا ایمان داریم» درج خواهد شد که البته منوط به تایید را رد نهایی آن در ماه نوامبر است.

علاوه بر این ایالت، مجلس نمایندگان آمریکا هم خواستار برچیده شدن نمادهای کنفدراسیونی از اماکن این مجلس شد. همچنین دانشگاه پرینستون آمریکا هم اعلام کرد تا نام «وودراو ویلسون» را از ساختمان این دانشگاه به خاطر اندیشه و سیاست‌های نژادی وی، حذف خواهد کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها