کد خبر: 416928
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۵ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

لبنان| جنگ روانی آمریکا علیه دولت لبنان همچنان ادامه دارد

در حالی که ائتلاف حاکم در لبنان بر ادامه کار دولت حسان دیاب تا موعد انتخابات پارلمانی این کشور اصرار دارد، سفیر آمریکا در لبنان باز هم مساله پایان تاریخ مصرف دولت دیاب را پیش کشید و از انتخاب نام نخست‌وزیر بعدی سخن گفت؛ گویی دولتمردان آمریکایی قصد ندارند از دخالت در امور لبنان دست بردارند.

لبنان| جنگ روانی آمریکا علیه دولت لبنان همچنان ادامه دارد
کد خبر: 416928
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۵ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- لبنان وضعیت پیچیده‌ای دارد و این پیچدگی هر روز هم بیشتر می شود. در حالی که ائتلاف حاکم در لبنان بر ادامه کار دولت حسان دیاب تا موعد انتخابات پارلمانی این کشور اصرار دارد، سفیر آمریکا در لبنان باز هم مساله پایان تاریخ مصرف دولت دیاب را پیش کشید و از انتخاب نام نخست‌وزیر بعدی سخن گفت؛ گویی دولتمردان آمریکایی قصد ندارند از دخالت در امور لبنان دست بردارند.

به تعبیری روشن‌تر، در شرایطی که جریان 8 مارس- که حزب‌الله، جنبش امل و حزب میشل عون رئیس‌جمهور لبنان بخشی از آن هستند- بر حمایت از حسان دیاب تا پایان دوره نخست‌وزیری‌اش تاکید می‌کنند، سفیر آمریکا در لبنان اعلام کرد آخرین مشاوره‌ها راجع به نخست‌وزیر آینده لبنان در حال انجام است و به زودی نام او رسانه‌ای خواهد شد.

گرچه با کاهش نسبی چند روز گذشته قیمت دلار در مقابل لیر لبنان کمی از وخامت اوضاع این کشور کاسته شد، اما به اعتقاد صاحب‌نظران، واشینگتن عزم خود را برای مبارزه فعال با جریان سیاسی مقاومت در لبنان به طور اخص و کل ساختار سیاسی حامی این جریان در این کشور جزم کرده است.

به گفته برخی از رسانه‌ها، اگر نشست نبیه بری رئیس مجلس لبنان و جبران رهبر جریان ملی آزاد که به کاهش قابل توجه ارزش دلار در بازار لبنان انجامید برگزار نمی‌شد، چه بسا لبنان به سوی اعلام موجودیت دولت جدیدی پیش می‌رفت که مثلث آمریکایی-فرانسوی-سعودی آن را هدایت می‌کردند.

اطلاعات منتشرشده در رسانه‌های لبنان همچنین حکایت از آن دارد که دیپلمات‌های آمریکایی و نمایندگان لبنانی‌شان در صحنه سیاسی این کشور مذاکراتی را با تنی چند از شخصیت‌های برجسته جریان 14 مارس یا حداقل شخصیت‌های میانه آغاز کرده‌اند.

در این میان اخباری دال بر تلاش واشینگتن برای برگرندان نجیب میقاتی نخست‌وزیر اسبق لبنان به دفتر ریاست‌جمهوری شنیده می‌شود.

از دیدگاه کارشناسان آمریکایی، نجیب میقاتی یکی از خوشنام‌ترین نخست‌وزیران لبنان است که در عین عدم حضور در بلوک سعد حریری، محبوبیت ویژه‌ای در میان اهل تسنن لبنان دارد.

او یک اقتصاددان و کارشناس مدیریت امور مالی کشور محسوب می‌شود و از همه مهم‌تر اینکه آمریکا، اروپا و عربستان نیز از او حمایت می‌کنند و گفته می‌شود چند کشور منطقه‌ای نیز با حضور او در قدرت چندان مخالف نیستند.

با وجود این، گویا حزب‌الله و متحدانش در چارچوب حمایت از دولت فعلی حسان دیاب به شدت با حضور و حتی مطرح شدن نام میقاتی نیز مخالفت کرده‌اند و معتقدند طرح چنین مساله‌ای در حال حاضر بسیار زودهنگام است.

از سویی در حالی واشینگتن برگ برنده خود را سوخته یافته است که گفته می‌شود سعد حریری نخست‌وزیر سابق لبنان نیز دست‌کم در کوتاه‌مدت شانسی برای بازگشت به کرسی‌ای که از آن استعفا کرد ندارد.

شاید همین اطمینان هم سبب شد تا او طی چند نشست اخیرش در جمع خبرنگاران و سیاستمداران اعلام کند عجله‌ای برای بازگشت به قدرت ندارد و قصد ندارد در شرایطی که می‌توان آن را پیچیده‌ترین شرایط تاریخ لبنان قلمداد کرد مسئول گشودن گره‌های کشور شود.

حال در میان پافشاری شبه‌موفقیت‌آمیز جریان 8 مارس برای ادامه مبارزه با چالش‌ها و نا‌امیدی، همراه با هراس جریان 14 مارس از ورود به گرداب چالش‌های اقتصادی که این پیشتر آنها از قدرت دور کرد، آمریکا همچنان به جنگ روانی خود علیه دولت قانونی لبنان ادامه می‌دهد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها