کد خبر: 418180
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۱ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

واکسن| آیا تنها یک واکسن کرونا برای مردم سراسر جهان تولید خواهد شد؟

دانشمندان شبانه روز در تلاش‌اند تا با کشف واکسن کرونا به اوضاع نابسامان مردم در سراسر جهان پایان دهند؛ اما آیا تنها یک واکسن برای تمام مردم جهان کافی خواهد بود یا باید چند واکسن تولید شود تا مورد استفاده همگان قرار گیرد؟

واکسن| آیا تنها یک واکسن کرونا برای مردم سراسر جهان تولید خواهد شد؟
کد خبر: 418180
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۱ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- واکسن به یک رویا برای مردم دنیا تبدیل شده چرا که دانشمندان تنها راه ریشه‌کن شدن ویروس کرونا را کشف واکسن می‌دانند. ساخت واکسن برای مقابله با ویروس کرونا به یکی از دغدغه‌های مردم در سراسر دنیا تبدیل شده است. تولید داروی مخصوص برای مبارزه با کرونا و توزیع آن مساله‌ایست که برای همه پرسش‌برانگیز شده است.

اعتمادآنلاین به نقل از «cnet» گزارش می‌دهد، ما دقیقا نمی‌دانیم که چه اتفاقی خواهد افتاد، اما آنتونی فائوچی، مدیر مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی فدرال آمریکا، در مقاله‌ای که درباره واکسن‌ها در 11 مه در مجله ساینس (Science) منتشر کرد، عقیده دارد که ممکن است چندین واکسن مختلف ساخته و توزیع شود و آزمایشگاه‌های مختلف برای ریشه کن کردن بیماری کووید-19 از کره زمین این واکسن را به دست همگان برسانند.

چه مدت طول می‌کشد تا واکسن‌ها ساخته شوند؟

واکسن کرونا

واکسن یک روش درمانی است که از شما در برابر بیماری‌هایی چون کووید-19 یا آبله مرغان محافظت می‌کند. اگر بخواهیم نحوه کار واکسن را به صورت مختصر و بسیار ساده شرح دهیم باید بگوییم که واکسن بدن شما را گول می‌زند تا فکر کند که قبلاً به این بیماری مبتلا شده‌اید، بنابراین سیستم دفاعی طبیعی بدن (سیستم ایمنی) پادتن‌هایی را برای مبارزه با آن بسیج می‌کند. سپس اگر در معرض بیماری قرار گیرید، بدن شما قبل از اینکه بیمار شوید به پادتن‌ها دستور می‌دهد تا با ویروس مبارزه کنند.

ساخت واکسن به طور معمول حدود 10 تا 15 سال طول می‌کشد. ایمنی هر نوع درمان جدید پزشکی باید قبل از توزیع آن به مقیاس چند میلیون یا میلیارد کاملاً آزمایش شود. ساخت واکسن اوریون، که سریع‌ترین واکسن تاریخ به شمار می‌رود، چهار سال طول کشید. حتی اگر معلوم شود یک یا چند واکسن که اکنون در حال ساخت هستند مؤثر واقع می‌شوند، روند تایید سازمان غذا و دارو [ایالات متحده] معمولاً یک سال یا بیشتر طول می‌کشد؛ اما امیدواریم که با کمک فناوری‌های جدید مدت زمان تولید واکسن به حداقل برسد.

چرا تولید واکسن برای ریشه‌کن کردن این بیماری حائز اهمیت است؟

واکسن کرونا

اکثر کارشناسان بهداشت و درمان پیش بینی می‌کنند که تا زمانی که 60 تا 70 درصد از جمعیت جهان از این ویروس مصون نمانند، ویروس متوقف نمی‌شود. آنها می‌گویند تنها راه رسیدن به این میزان ایمنی بدون دادن تلفات زیاد واکسن است. این گفته متعلق به کارل برگ‌ستورم (Carl Bergstorm) استاد زیست شناسی دانشگاه ناتالی دین واشنگتن و ​​استادیار زیست‌سنجی (Biostatistics) در دانشگاه فلوریدا است که در سرمقاله‌ای مشترک در «نیویورک تایمز» منتشر شده است.

شانس یافتن واکسن چقدر است؟

واکسن

طبق گزارش ویژه رویترز، از لحاظ آماری تنها حدود 6 درصد از کاندیداهای واکسن گزینه قطعی ورود به بازار هستند. این درصد کم به این دلیل نیست که آنها روی واکسن کار نمی‌کنند بلکه مشکلاتی وجود دارد که حتی ممکن است واکسنی را که به نظر می‌رسد موفقیت‌آمیز باشد، از میدان خارج کنند.

مثلاً اتفاقی را که دانشمندان در تلاش برای تولید واکسن سارس انجام دادند، بی‌نتیجه ماند و در واقع مردم را مستعد ابتلا به این بیماری کرد. همین اتفاق در مورد واکسن تب دانگ نیز افتاد. متاسفانه باید بدانید که ویروس کرونا دربرگیرنده دسته بزرگی از ویروس‌هاست و تاکنون برای هیچکدام از این ویروس‌ها واکسنی ساخته نشده است.

با این حال این ویروس خاص (SARS-CoV-2) دارای برخی از صفات منحصر به فرد است که ممکن است به محققانی که روی واکسن کار می‌کنند، کمک کند. به عنوان مثال بعضی از ویروس‌ها مانند آنفولانزا به سرعت و دوره‌ای جهش می‌یابند، به همین دلیل هر سال واکسن جدید آنفولانزا در دسترس مردم قرار می‌گیرد. شواهد اولیه نشان می‌دهد که ویروس کرونا چنین رفتاری را از خود نشان نمی‌دهد. برخی از محققان این فرضیه را مطرح کردند که نوعی از ویروس با قدرت سرایت بیشتر ایجاد شده، اما برخی دیگر درباره این فرضیه مطمئن نیستند.

در هر صورت دانشمندان تصور می‌کنند که ویروس هنوز به اندازه کافی جهش نکرده تا ساخت واکسن را مختل کند؛ اما هنوز هم ناشناخته‌های بسیاری درباره رفتار ویروس وجود دارد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها