کد خبر: 419302
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ۰۸:۳۵:۰۶
| |

ناوشکن آمریکایی در دریای جنوبی چین مستقر شد

در ادامه تنش آفرینی ها آمریکا در منطقه شرق آسیا، نیروی دریایی این کشور اعلام کرد یک ناوشکن خود را بار دیگر به منطقه مورد مناقشه دریای جنوبی چین اعزام کرده است.

ناوشکن آمریکایی در دریای جنوبی چین مستقر شد
کد خبر: 419302
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ۰۸:۳۵:۰۶

اعتمادآنلاین| ناوگان هفتم نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا روز چهارشنبه یک ناوشکن به نام «یو. اس. اس. رالف جانسون» را در نزدیکی جزایر مورد مناقشه اسپراتلی در دریای جنوبی چین مستقر کرده است.

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرده است این ناوشکن ضمن انجام عملیات‌های امنیتی، برای فراهم کردن تردد در آب‌های آزاد در دریای جنوبی چین تلاش خواهد کرد.

آمریکا هفته گذشته نیز در اقدامی بی سابقه دو ناو هواپیمابر خود را با هدف قدرت نمایی در برابر چین و اختلاف افکنی در میان کشورهای منطقه به دریای جنوبی اعزام کرد ارتش چین این اقدام آمریکا را تحریک آمیز توصیف کرده بود.

چین روز گذشته /سه شنبه/ همچنین ضمن انتقاد از اظهارات وزیر امور خارجه آمریکا در مورد دریای چین جنوبی تاکید کرد دخالت آمریکا در مسایل مربوط به این دریا، تلاش های چین و کشورهای عضو «آ. سه. آن» برای صلح و ثبات منطقه را به خطر می اندازد.

پکن تاکید کرد از استقلال ارضی و حقوق و منافع دریایی خود محافظت می کند این کشور همچنین یاداوری کرد متعهد شده است اختلافات را از طریق مذاکره و مشورت با کشورهایی که مستقیماً درگیر موضوع هستند حل کند زیرا معتقد است مدیریت اختلافات از طریق قوانین و سازوکارهای بین المللی باعث دستیابی به نتایج برد-برد می شود.

سخنگوی وزارت خارجه چین با یادواری اینکه ایالات متحده آمریکا مستقیماً با مساله دریای چین جنوبی درگیر نیست اما در امور این دریا دخالت می کند تاکید کرد آمریکا به بهانه حفظ ثبات، در این دریا قدرت نمایی می کند و باعث افزایش تنش و ایجاد تقابل در منطقه شده است.

خانم هوا از ایالات متحده خواست صادقانه به تعهد خود مبنی بر عدم دخالت در حاکمیت ارضی چین و به تلاش کشورهای منطقه برای ایجاد صلح و ثبات در این دریا احترام بگذارد و جلوی تلاش های خود برای برهم زدن صلح و ثبات منطقه ای و خرابکاری را بگیرد.

اظهارات این مقام وزارت خارجه چین واکنشی به سخنان "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا است که گفته بود ادعاهای پکن درباره منابع فراساحلی در بخش عمده‌ای از دریای چین جنوبی کاملا غیرقانونی است.

او گفته بود آمریکا ادعای چین مبنی بر حاکمیت آب های فراتر از محدوده 12 مایلی این کشور از جمله آب های مناطقی در سواحل اندونزی، ویتنام، برونئی و مالزی را نمی پذیرد اما چین به واشنگتن هشدار داده است که حق دخالت در امور این منطقه را ندارد.

دریای چین جنوبی دریایی حاشیه‌ای است که بخشی از اقیانوس آرام به شمار می‌آید و ناحیه‌ای در حدود 3.5 میلیون کیلومتر مربع از سنگاپور تا تنگه تایوان را دربر می‌گیرد این دریا پس از پنج اقیانوس جهان بزرگترین ناحیه دریایی جهان است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها