کد خبر: 419429
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ۱۳:۲۰:۵۹
| |

واکنش ها به ممنوعیت هوآوی در انگلیس

دونالد ترامپ از تصمیم انگلیس مبنی بر مسدود کردن شبکه 5G این کشور بر روی هوآوی استقبال کرده، در حالی که سفیر چین در لندن این تصمیم را "ناامیدکننده و اشتباه" خوانده است.

واکنش ها به ممنوعیت هوآوی در انگلیس
کد خبر: 419429
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۵ ۱۳:۲۰:۵۹

اعتمادآنلاین| بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس خرید هرگونه تجهیزات 5G از این غول تکنولوژی چینی را از پایان امسال ممنوع اعلام کرد.

رئیس جمهوری آمریکا، تصمیم انگلیس را مورد تحسین قرار داد و گفت: ما کشورهای بسیاری را قانع کردیم- و بیشتر این کار را خود من انجام دادم؛ از هوآوی استفاده نمی‌کنم چرا که فکر می‌کنم یک ریسک امنیتی ناایمن است.

لیو شیائو مینگ، سفیر چین در انگلیس ضمن محکومیت مسدود کردن هوآوی توسط لندن، توییت کرد: "تصمیمی دلسردکننده و اشتباه توسط بریتانیا درباره #هوآوی.

وی افزود: این مورد سؤال است که آیا بریتانیا می‌تواند محیط کسب و کاری باز، عادلانه و غیرتبعیض‌آمیز را برای شرکت‌های سایر کشورها فراهم کند؟

آمریکا بعد از امضای یک دستورالعمل اجرایی از سوی ترامپ، که ضمن ارجاع به "اقدامات سرکوب‌گرانه" پکن به وضعیت ویژه هنگ‌کنگ پایان‌ می‌دهد، در حال تداوم افزایش فشار بر چین است.

ترامپ گفته این دستور به معنی "هیچ‌گونه امتیاز ویژه، هیچ توافق ویژه اقتصادی و عدم صادرات فناوری‌های حساس" برای هنگ‌کنگ است. رئیس جمهوری آمریکا همچنین اظهار کرد "از این پس با هنگ‌کنگ مانند قلمروی اصلی چین برخورد می‌شود".

دونالد ترامپ همچنین یک لایحه تحریم- مورد تأیید کنگره آمریکا- را به امضا رسانده که می‌تواند، بانک‌هایی که با مقامات چینی درگیر در پیاده‌سازی قانون بحث‌برانگیز جدید امنیت ملی ارتباط کاری دارند، مورد تنبیه قرار دهد.

روز دوشنبه، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد ادعاهای چین درباره دریای چین جنوبی "کاملاً غیرقانونی" است.

وزیر امور خارجه چین گفت اظهارات ترامپ درباره هوآوی، نشان می‌دهد ممنوعیت استفاده از این برند به خاطر "اعمال نفوذ سیاسی" است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، "وانگ یی" در این باره اظهار کرد، نظرات رئیس جمهوری آمریکا درباره غول تکنولوژی، هوآوی، این حقیقت را مورد تأیید قرار می‌دهد که آخرین ممنوعیت تحمیل شده بر این شرکت، نه به خاطر "امنیت ملی"، بلکه بیشتر به خاطر "اعمال نفوذ سیاسی" است.

"اولیور دودن"، وزیر فرهنگ انگلیس نیز در 14 ژوئیه (24 تیر) ضمن طرح این استدلال که تصمیم فوق، امنیت طولانی‌مدت ارتباطات از راه دور را تأمین می‌کند، اعلام کرد لندن خرید زیرساخت‌های 5G از غول تکنولوژی چینی (هوآوی) را ممنوع می‌کند و این ممنوعیت از پایان سال اعمال خواهد شد.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها