کد خبر: 420555
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۱۰:۲۵:۵۷
| |

مذاکره رهبران اتحادیه اروپا درباره ماموریت غیرممکن

شارل میشل به 27 رهبر کشورهای اتحادیه اروپا یادآوری کرد که بیش از 600 هزار تن تا کنون در جهان در اثر ابتلا به کروناویروس جان خود را از دست داده‌اند و این وظیفه به دوش آنهاست که در کنار یکدیگر با این بحران بی سابقه مواجه شوند.

مذاکره رهبران اتحادیه اروپا درباره ماموریت غیرممکن
کد خبر: 420555
|
۱۳۹۹/۰۴/۳۰ ۱۰:۲۵:۵۷

اعتمادآنلاین| رهبران اتحادیه اروپا امروز دوشنبه بعد از سه روز بحث درخصوص برنامه احیاء اقتصادهای بحران زده در این قاره از بابت همه گیری کووید 19 همچنان گرفتار بن بست هستند، هر چند که ریاست اجلاس این رهبران که به لحاظ مدت زمان نزدیک به شکستن رکورد است از آنها خواست تلاش آخری برای به انجام رساندن این "ماموریت غیرممکن" به خرج دهند.

به نقل از خبرگزاری رویترز، شارل میشل به 27 رهبر کشورهای اتحادیه اروپا یادآوری کرد که بیش از 600 هزار تن تا کنون در جهان در اثر ابتلا به کروناویروس جان خود را از دست داده‌اند و این وظیفه به دوش آنهاست که در کنار یکدیگر با این بحران بی سابقه مواجه شوند.

رئیس شورای اروپا در زمان سومین مراسم شام متوالی این اجلاس در مرکز کنفرانس بروکسل عنوان کرد: من این امید را دارم که ما به یک توافق برسیم و برای فردا قرار است سرتیتر روزنامه‌ها این باشد که اتحادیه اروپا ماموریت غیرممکن را به سرانجام رساند. این آرزوی قلبی من بعد از سه روز کار بی وقفه است.

یکی از موارد اصلی اختلاف میان این رهبران مربوط به ایجاد یک صندوق بازیابی اقتصادی بزرگ با هدف کمک به بیرون کشیدن اروپا از بدترین رکودی که از زمان جنگ جهانی دوم تا کنون به آن گرفتار شده و همینطور مساله تعهدات کشورهای سودبرنده از این صندوق است.

دیپلماتها تصریح کردند رهبران اروپا ممکن است از خیر این اجلاس بگذرند و مجددا ماه آینده میلادی برای انعقاد یک توافق تلاش کنند با این حال همچنان با طول کشیدن مذاکرات آنها و رسیدن آن به اولین ساعات امروز همچنان یک توافق امکانپذیر به نظر میرسید.

یک موضوع روی میز مذاکرات بسته 1.8 تریلیون یورویی برای بودجه بلند مدت بعدی اتحادیه اروپا و صندوق بازیابی اقتصادی است.

بودجه 750 میلیارد یورویی پیشنهادی برای صندوق بازیابی اقتصادی به نمایندگی از همه اعضا توسط کمیسیون اروپا از طریق بازارهای سرمایه تامین شده و عمدتا در اختیار کشورهای گرفتارتر حوزه مدیترانه اختصاص پیدا خواهد کرد که این یک گام تاریخی است.

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت، برای رهبران این بهتر است که بر سر یک بسته کمکی بلندپروازانه توافق کنند تا این که به هر قیمتی بخواهند توافقی سریع داشته باشند.

وی به رویترز گفت: به شکل ایده آل توافق این رهبران باید به لحاظ اندازه و ترکیب بسته بلندپروازانه باشد حتی اگر که رقم زدنش نیاز به کمی زمان بیشتر داشته باشد.

مذاکرات فشرده اخیر که فاصله کمی تا رسیدن به رکورد اجلاس 20 سال پیش اتحادیه اروپا در شهر نیس فرانسه به لحاظ مدت زمان دارد، اختلاف میان کشورهای شمال و جنوب این اتحادیه را برجسته ساخته است.

جوزپه کونته، نخست وزیر ایتالیا، هلند و همپیمانانش شامل اتریش، سوئد، دانمارک و فنلاند را به باجگیری متهم کرد.

موضع مارک روته، نخست وزیر هلند بازتاب واقعیات سیاسی کشورش، جایی که در آن رای دهندگان موافق بودند کشورشان در رده بیشترین تامین کنندگان بودجه اتحادیه اروپا نیستند، است.

تلاش برای سازش در روز یکشنبه شکست خورد. همچنین اختلاف نظرهایی بر سر مکانیزم پیشنهادی جدید حاکمیت قانون که می‌تواند باعث مسدود شدن بودجه کشورها ناقض اصول دموکراتیک شود وجود داشته است. مجارستان با پشتیبانی لهستان تهدید به وتو کردن این بسته در صورت مشروط کردن توزیع آن به مساله حاکمیت قانون کرده‌ است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها