کد خبر: 420995
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۲ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

آلبرت بغزیان، ‌اقتصاددان،‌ در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

بی‌اعتنایی دولت به نوسانات ارزی خطای بزرگی است

آلبرت بغزیان گفت: گران شدن دلار برای دولت فقط منفعت ندارد و دولتی‌ها را دچار چالش‌های جدی‌ای همچون بالا رفتن قیمت‌های مصرفی و... می‌کند. پس منطقی نیست دولت از افزایش نرخ ارز استقبال کند.

بی‌اعتنایی دولت به نوسانات ارزی خطای بزرگی است
کد خبر: 420995
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۲ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ بالا و پایین شدن نرخ دلار ریشه در چه دارد و اساساً این فرایند چطور قابل کنترل است؟ همچنین این سوال افکار عمومی را به خود مشغول کرده است که دولت چقدر می‌تواند از بالا و پایین شدن نرخ دلار جلوگیری کند؟

آلبرت بغزیان، ‌اقتصاددان،‌ در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: بازار ارز عضو بزرگ و مهمی به نام بانک ‌مرکزی دارد. بنابراین بانک‌ مرکزی دارنده عمده ارز است و به همین دلیل اختیارات، قدرت و همه چیز را در بازار ارز در دست دارد. در این میان عده‌ای متقاضی به عنوان واردکننده فعال هستند و گروهی هم دلار را به عنوان موجودی خود نگهداری می‌کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه گفت: ظاهر قضیه گویای آن است که نرخ ارز در روزهای اخیر افزایشی هیجانی به خود دیده است. حال آنکه این اتفاق قبلاً صد تومان صد تومان رخ می‌داد و اکنون که قیمت ارز به کانال 20 هزار تومان وارد شده است شاهد گرانی هزار تومان هزارتومان هستیم. بنابراین این نوسان نشان می‌دهد بانک مرکزی دخالتش در بازار ارز را رها کرده است.

او تصریح کرد:‌ این در حالی است که به دلیل رکود، واردکننده‌ها دیگر وارد نمی‌کنند. پس این گروه در نوسان ارز سهمی ندارند. صادرکننده‌ها هم مدت‌‌هاست‌ ارز دولتی را برنمی‌گردانند، پس این ادعا که صادرکنندگان وارد بازار ارز شده‌اند هم نمی‌تواند ادعایی منطقی باشد.

بغزیان ادامه داد: بنابراین بانک مرکزی تنها نهادی است که می‌تواند علت اصلی نوسان ارز را توضیح دهد؛ آنها می‌گویند خرید ارز از جانب صادرکننده‌ها دلار را گران کرده‌ است در حالی که چنین ادعایی قابل قبول نیست. درباره اینکه با چه راه‌حلی می‌توان ارز را به ثبات رساند، فقط می‌توان گفت این مهم با دخالت بانک مرکزی ممکن خواهد شد؛ یعنی بانک مرکزی مثل همان مقطعی که نرخ دلار را روی قیمت 10 تا 13 هزار تومان نگه داشته بود، باز هم همان رویه را پی بگیرد تا شاهد به هم ریختن بازار خودرو، مسکن و بورس نباشیم.

او توضیح داد: برخی می‌گویند افزایش نرخ ارز برای دولت درآمدزاست. باید گفت‌ گران شدن دلار برای دولت فقط منفعت ندارد و دولتی‌ها را دچار چالش‌های جدی‌ای همچون بالا رفتن قیمت‌های مصرفی و... می‌کند. پس منطقی نیست دولت از افزایش نرخ ارز استقبال کند.

آلبرت بغزیان در پایان صحبت‌هایش گفت: در پایان تاکید می‌کنم، بی‌اعتنایی دولت به نوسانات ارزی خطای بزرگی است.

چکیده گفت‌و‌گو با آلبرت بغزیان

-بانک‌ مرکزی قدرت و همه چیز را در بازار ارز در دست دارد

-بانک مرکزی می‌تواند علت اصلی نوسان ارز را توضیح دهد

-گران شدن دلار برای دولت فقط منفعت ندارد چرا که دولت را دچار چالش‌های جدی‌ می‌کند

-بانک مرکزی مثل همان مقطعی که نرخ دلار را روی قیمت 10 تا 13 هزار تومان نگه داشته بود، باز هم همان رویه را پی بگیرد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها