کد خبر: 421383
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۳ ۱۲:۰۰:۰۰
| |

شعیب ‌بهمن، کارشناس مسائل روسیه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

سفر ظریف به روسیه ارتباطی به سفر ‌الکاظمی به تهران ندارد

شعیب ‌بهمن گفت: سفر آقای ظریف به روسیه به نظر من هیچ ارتباطی به سفر مصطفی‌ الکاظمی نخست‌وزیر عراق به تهران ندارد. در واقع سفر وزیر امور خارجه به مسکو در پی گفت‌وگوی هفته گذشته آقای حسن روحانی با ولادیمیر پوتین صورت گرفت که 2 طرف درباره توسعه‌بخشی روابط دوجانبه بین ایران و روسیه مذاکراتی انجام دادند.

سفر ظریف به روسیه ارتباطی به سفر ‌الکاظمی به تهران ندارد
کد خبر: 421383
|
۱۳۹۹/۰۵/۰۳ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| همزمانی سفر ظریف به مسکو با حضور مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق در تهران سوال‌هایی را به وجود آورده است. البته ایران و سوریه همیشه تعاملی نزدیک داشته‌اند و به اعتقاد برخی از کارشناسان این سفر هیچ ارتباطی به سفر الکاظمی به تهران پیدا نمی‌کند.

شعیب ‌بهمن، کارشناس مسائل روسیه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: سفر آقای ظریف به روسیه به نظر من هیچ ارتباطی به سفر مصطفی‌ الکاظمی نخست‌وزیر عراق به تهران ندارد. در واقع سفر وزیر امور خارجه به مسکو در پی گفت‌وگوی هفته گذشته آقای حسن روحانی با ولادیمیر پوتین صورت گرفت که 2 طرف درباره توسعه‌بخشی روابط دوجانبه بین ایران و روسیه مذاکراتی انجام دادند.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: با در نظر گرفتن اینکه مدت‌زمان همکاری‌های جامع ایران و روسیه بر اساس قرارداد 20 ساله، در سال آینده رو به پایان است،‌ این احتمال وجود دارد که 2 کشور در این خصوص رایزنی‌ها و مذاکره‌هایی انجام بدهند.

او توضیح داد: البته این توضیح هم لازم است که سفر آقای ظریف به مسکو دارای چند بعد است: بعد اول درباره همکاری‌های دوجانبه بین ایران و روسیه به ویژه مناسبات اقتصادی است. بعد دوم این سفر به همکاری‌های منطقه‌ای تهران و مسکو‌ به ویژه همکاری‌های 2 کشور در حوزه سوریه ربط پیدا می‌کند. بعد سوم هم به همکاری‌های بین‌المللی مربوط است. به ویژه موضوع برجام و بحث تمدید تحدیدهای تسهیلاتی ایران که این روزها از طرف آمریکایی‌ها بسیار برجسته شده است؛ در واقع می‌توان گفت‌ هدف از سفر ظریف به مسکو طراحی و تدوین همکاری‌های ایران و روسیه است.

بهمن ادامه داد:‌ درباره تشکیک و تردید برخی از مردم نسبت به نوع تعامل روس‌‌ها با ایران باید گفت، همه کشورهای جهان در مناسبات بین‌المللی‌شان فقط منفعت‌شان را پیگیری می‌کنند؛ به این معنا که امکان ندارد کشوری با کشور یا کشورهای دیگر رابطه برقرار کند و مصلحت و منفعت خودش را در نظر نگیرد. درباره ذهنیت منفی نسبت به روس‌‌ها در ایران هم باید گفت، این نوع نگاه ریشه در سوابق تاریخی و تبلیغات رسانه‌های خارجی دارد.

شعیب بهمن در پایان صحبت‌هایش گفت: روسیه در هر شرایطی هم همسایه و هم طرف‌ حساب مهمی برای ایران به شمار می‌آید.

چکیده گفت‌وگو با شعیب بهمن

-روسیه هم مثل همه کشورها به منفعت خود فکر می‌کند

-هدف از سفر ظریف به مسکو طراحی و تدوین همکاری است

-ذهنیت منفی نسبت به روس‌‌ها در ایران ریشه در سوابق تاریخی و تبلیغات رسانه‌های خارجی دارد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها