کد خبر: 423198
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۲ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

لبنان| چرا حزب‌الله پاسخ به اقدامات تل‌آویو را به تاخیر می‌اندازد؟

سکوت راهبردی بهترین تعبیری است که رسانه‌های مختلف عربی در توصیف واکنش یا همان عدم واکنش حزب‌الله به اقدامات اسرائیل به ویژه در رابطه با قتل یکی از مبارزان این حزب در سوریه و بعد از آن هدف قرار دادن یک منزل مسکونی در جنوب لبنان به کار می‌برند.

لبنان| چرا حزب‌الله پاسخ به اقدامات تل‌آویو را به تاخیر می‌اندازد؟
کد خبر: 423198
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۲ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سکوت راهبردی بهترین تعبیری است که رسانه‌های مختلف عربی در توصیف واکنش یا همان عدم واکنش حزب‌الله به اقدامات اسرائیل به ویژه در رابطه با قتل یکی از مبارزان این حزب در سوریه و بعد از آن هدف قرار دادن یک منزل مسکونی در جنوب لبنان به کار می‌برند.

به گزارش اعتمادآنلاین، سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان بارها وعده داده بود که دست‌درازی و تجاوز اسرائیل به طور حتم پاسخ داده خواهد شد، از همین رو اکنون تمامی طرف‌های ذی‌ربط یا پیگیر مسائل و تحولات لبنان و کشمکش حزب‌الله و رژیم اسرائیل در برزخ انتظار این واکنش به سر می‌برند.

آیا حزب‌الله با به تعویق انداختن واکنش خود، به دنبال فرسایش روحی و روانی تل‌آویو است؟

آیا حزب‌الله منتظر زمان مناسب‌تری برای وارد کردن ویرانگرترین ضربه به ارتش صهیونیست است؟

آیا حزب‌الله قصد دارد با این سکوت خود امتیاز انتقال توجه افکار عمومی از مشکلات نتانیاهو به مشکلات جنگ را از رهبران این رژیم بگیرد؟

آیا حزب‌الله نیز همانند سایر ارکان تشکیل‌دهنده محور مقاومت در پی وقت‌کشی تا انتخابات آمریکا و روشن شدن سمت‌وسوی سیاست‌های کاخ سفید است؟

و ده‌ها پرسش مشابه و متضاد دیگر نه تنها فکر و قلم تحلیلگران را به خود معطوف داشته، بلکه ارکان مختلف رژیم اسرائیل چه نظامی و چه سیاسی را هم تقریباً درگیر کرده است.

اینکه کدام یک از این پرسش‌ها- شاید هم تمام پرسش‌ها- می‌تواند دلیلی برای سکوت باشد به زاویه نگاه هر تحلیلگری بازمی‌گردد، اما آنچه مشخص است و حتی بسیاری از کارشناسان اسرائیلی هم به آن اذعان کردند اینکه این سکوت دلیلی بر انفعال نیست.

به هر روی واکنش هیستریک ارتش اسرائیل در آتش‌باری یک‌جانبه اخیر در مرزهای شمالی فلسطین اشغالی که حتی به تشکیل کابینه امنیتی انجامید، و نیز اظهارنظر بنیامین نتانیاهو در مورد حادثه‌ای که اصلاً وجود خارجی نداشت، می‌تواند انگیزه حزب‌الله را برای ادامه این خط مشی افزایش دهد.

اینکه آیا حزب‌الله کاملاً حساب‌شده جنگ روانی فرسایشی علیه اسرائیل در پیش گرفته و بدون شلیک حتی یک گلوله ضربه روانی و رسانه‌ای دلخواهش را به اسرائیل وارد می‌کند یا اینکه در میانه راه و بعد از مشاهده دستپاچگی نظامی و سیاسی تل‌آویو به این نتیجه رسید، تفاوت چندانی در خروجی این رویکرد و نتایج ایجاد نخواهد کرد.

امروز در حالی گذشت زمان برای حزب‌الله با توجه به مشکلات اقتصادی و البته سیاسی لبنان بسیار حائز اهمیت است که در نقطه مقابل سپری شدن هر دقیقه بدون جنگ برای نتانیاهو که در بحران داخلی خود غرق شده به اندازه یک سال می‌گذرد؛ با این اوصاف، چنین می‌نماید که این سکوت راهبردی معامله‌ای دو سر برد برای حزب‌الله رقم زده است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها