کد خبر: 424591
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۶ ۱۸:۱۵:۰۰
| |

قدرت انفجار بندر بیروت یک بیستم هیروشیما بود!+ عکس

براساس نظر کارشناسان معادل انفجار 600 تا 800تن TNT تخمین زده می‌شود که در هیروشیما و ناکازاکی نیز قدرت انفجار به‌ترتیب معادل 16 و 22هزار تن TNT اعلام شد. این یعنی شدت انفجار بیروت یک‌بیستم و یک‌بیست‌وهفتم انفجار در هیروشیما و ناکازاکی بوده است.

قدرت انفجار بندر بیروت یک بیستم هیروشیما بود!+ عکس
کد خبر: 424591
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۶ ۱۸:۱۵:۰۰

اعتمادآنلاین| طبق گفته مدیرکل کمرگ بیروت عامل انفجار ماده شیمیایی «آمونیوم نیترات» بود. بدری ظاهر به شبکه اسکای‌نیوز گفت که این محموله در حال عبور از بندر بیروت بود، اما به‌دلیل اختلاف میان 2طرف معامله در بندر متوقف شده بود. 2طرف معامله نیز اتباع غیرلبنانی بودند. او توضیحی درباره مبدأ این محموله یا مقصد آن ارائه نداد و صرفا گفت که با جمع‌آوری مستندات، توضیحات کامل ارائه خواهد شد.

اما «آمونیوم نیترات» چه ویژگی‌ای دارد که باعث چنین انفجاری می‌شود؟

«آمونیوم نیترات» (AN) با فرمول شیمیایی NH4NO3 یک کود شیمیایی است که برای نیتراته‌کردن خاک کشاورزی به‌کار می‌رود، اما به‌علت گرماگیری فوق‌العاده هنگام حل‌شدن در آب به‌شدت مشتعل است. از این ماده به‌عنوان کود شیمیایی استفاده می‌کنند، به همین دلیل معمولا در انبارها به‌وفور یافت می‌شود. همین اتفاق باعث شده است بزرگ‌ترین و مهیب‌ترین انفجارهای تاریخ به‌وسیله این ماده شیمیایی به وقوع بپیوندد.

بیروت

«آمونیوم نیترات» ماده‌ای است که رفتار پیچیده‌ای در آتش‌سوزی دارد. این جسم به روشنی یک عامل اکسیدکننده است و استعداد انفجار آن در اثر وجود مواد دارای کربن به‌شدت زیاد است.

هیروشیما، چرنوبیل، قطارنیشابور و انفجار 800تن «آمونیوم نیترات» در چین، همه این‌ها مواردی بود که بعد انفجار در بیروت، کارشناسان و کاربران فضای مجازی به مقایسه آن با حوادث مشابه پرداختند.

75سال پیش و دقیقا روزی مثل امروز، 2بمب اتمی آمریکا در هیروشیما و ناکازاکی علیه امپراتوری ژاپن منفجر و باعث کشته‌شدن بیش از 220هزار شهروند شد. آنچه در بیروت اتفاق افتاد، براساس نظر کارشناسان معادل انفجار 600 تا 800تن TNT تخمین زده می‌شود که در هیروشیما و ناکازاکی نیز قدرت انفجار به‌ترتیب معادل 16 و 22هزار تن TNT اعلام شد. این یعنی شدت انفجار بیروت یک‌بیستم و یک‌بیست‌وهفتم انفجار در هیروشیما و ناکازاکی بوده است.

ببب

در سال1986 یک رآکتور هسته‌ای در چرنوبیل اوکراین منفجر شد. این کشور در آن زمان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود. این حادثه ناگوارترین سانحه هسته‌ای در جهان است که در 2000تنی رآکتور را به هوا برد و موجب انتشار 400برابر مواد رادیواکتیو بیشتر از بمب هیروشیما شد. چنین سانحه‌ای بیش از 200هزار کیلومتر مربع از اراضی اروپا را آلوده کرد و تقریبا 600هزار نفر در معرض مقادیر بالای تشعشع قرار گرفتند و بیش از 350هزار نفر مجبور به ترک نواحی آلوده شدند. همچنین اعلام شد که بر اثر این حادثه 5میلیون نفر آسیب دیدند.

بب

حالا انفجار قارچی‌شکل بیروت حدس و گمان‌هایی را درباره هسته‌ای بودن آن ایجاد کرده است. یک مثال مشهور ایرانی درباره این انفجار هم وجود دارد، حادثه قطار نیشابور در سال1382. در این حادثه ابتدا 2قطار باری با یکدیگر برخورد کردند و دچار آتش‌سوزی مختصری شدند. آتش‌نشانان سریع خود را به محل حادثه رساندند و از لحظه وقوع حادثه (نزدیک 4صبح) تا 9صبح تقریبا موفق شدند آتش را خاموش کنند. با این حال، مدت کوتاهی بعد نزدیک ساعت 9:30صبح انفجاری بزرگ به وقوع می‌پیوندد که کل منطقه را دربرمی‌گیرد و 350نفر کشته و 460نفر زخمی می‌شوند.

گویا یکی از واگن‌های قطار باری پر از «آمونیوم نیترات» بوده است. شدت حادثه به‌حدی بود که صدا و لرزش آن در مشهد نیز احساس شد.

سال2015 نیز دست‌کم 2 انفجار به فاصله 30ثانیه از یکدیگر در یک پایانه نگهداری کانتینرها در بندر تیانجین چین رخ‌ داد. علت انفجار بلافاصله مشخص نشد، اما گزارش‌های اولیه به یک حادثه صنعتی اشاره داشتند. رسانه‌های دولتی چین اعلام کردند که دست‌کم منشأ انفجار اولیه از کانتینرهای حامل مواد ناشناخته خطرناک متعلق به یک شرکت حمل‌ونقل بوده است.

در این انفجار 85نفر کشته و 720نفر زخمی شدند. همچنین گفته شد که 21نفر از قربانیان این حادثه از آتش‌نشانان بودند که بیشترین آمار مرگ آتش‌نشانان در چین از زمان جنگ جهانی دوم تا آن زمان بوده است.

منبع:‌شهرآرا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها