کد خبر: 424804
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۸ ۱۰:۴۵:۲۵
| |

توافق ایران و چین از نگاه استاد دانشگاه آکسفورد

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آکسفورد، درباره توافق ایران و چین، گفت: این توافق دارای مزایای قابل توجهی برای ایران و چین خواهد بود. ایران از سرمایه‌گذاری‌های بسیار چشمگیر چینی بهره‌مند خواهد شد، در حالیکه چین طی 25 سال آینده به طور مرتب از نفت ایران استفاده می‌کند.

توافق ایران و چین از نگاه استاد دانشگاه آکسفورد
کد خبر: 424804
|
۱۳۹۹/۰۵/۱۸ ۱۰:۴۵:۲۵

اعتمادآنلاین| ریچارد کاپلان استاد روابط بین‌الملل دانشگاه آکسفورد است. وی به صورت تخصصی در حوزه روابط بین‌الملل و مطالعات جنگ و صلح تحقیق و پژوهش کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود در مورد تنش‌ها پرداخته است.

توافق چین و ایران مزایای قابل توجهی برای طرفین دارد

ریچارد کاپلان در ابتدا در مورد توافق ایران و چین گفت: این توافق دارای مزایای قابل توجهی برای ایران و چین خواهد بود. ایران از سرمایه‌گذاری‌های بسیار چشمگیر چینی بهره‌مند خواهد شد، در حالیکه چین طی 25 سال آینده به طور مرتب از نفت ایران استفاده می‌کند و همچنین یک جایگاه استراتژیک در خلیج فارس پیدا می‌کند.

وی افزود: این توافق مطمئناً تلاش دولت ترامپ را برای منزوی ساختن ایران از نظر اقتصادی و تا حدی دیپلماتیک، کاهش خواهد داد. همچنین از جاه‌طلبی‌های چین برای گسترش نفوذ اقتصادی و استراتژیک خود در سراسر اوراسیا حمایت خواهد کرد. از هر دو نظر، واشنگتن این توافق را مغایر با منافع ایالات متحده تلقی می‌کند.

آمریکا ایران را تهدید استراتژیک می‌داند

این استاد دانشگاه در مورد سیاست فشار بر ایران گفت: برای رئیس‌جمهور آمریکا کنار گذاشتن سیاست فشار بر ایران بسیار دشوار است. ایالات متحده، ایران را یک تهدید استراتژیک برای منافع خود در منطقه می‌داند و فشارهای شدید سیاسی بر رئیس‌جمهور از سوی اطرافیانش برای ادامه فشار بر ایران وجود دارد.

با «بد عهدی» که ایران از ایالات متحده دیده معلوم نیست خواهان احیای برجام باشد / به نظر می‌رسد طرف‌های باقیمانده برجام نسبت به حفظ توافق متعهدند

وی در مورد آینده برجام گفت: سؤال این است که آیا بایدن در صورت انتخاب ، به دنبال عضویت دوباره در برجام خواهد بود یا خیر و اگر این کار را انجام دهد، آیا او به دنبال این است که اصلاحات اساسی انجام دهد یا به دنبال کسب امتیازات بیشتر از ایران است؟ سؤال این است که آیا ایران خواهان احیای معامله است؟ ، به ویژه با توجه به اینکه «بد عهدی» از جانب ایالات متحده را تجربه کرده است. خبر خوب، برای کسانی که از این توافق‌نامه حمایت می‌کنند، این است که به نظر می‌رسد طرف‌های دیگر نسبت به حفظ توافق متعهد هستند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها