کد خبر: 427125
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۸ ۱۳:۰۸:۳۸
| |

دادگاه ویژه ترور رفیق حریری برگزار شد

دادگاه ویژه ترور رفیق حریری، نخست وزیر اسبق لبنان امروز سه شنبه رای نهایی خود را درباره این پرونده اعلام میکند.

دادگاه ویژه ترور رفیق حریری برگزار شد
کد خبر: 427125
|
۱۳۹۹/۰۵/۲۸ ۱۳:۰۸:۳۸

اعتمادآنلاین| به نقل از اسکای نیوز، این دادگاه پس از تعویق 11 روزه به خاطر انفجار بیروت، امروز در لاهه هلند برگزار شده است.

در این جلسه به دلیل رعایت امور بهداشتی تنها به برخی خبرنگاران اجازه حضور در جلسه دادگاه داده شد.

در ابتدای این جلسه مقامات دادگاه به شرح عملیات منجر به ترور رفیق حریری پرداختند. قاضی دادگاه عنوان داشت متهمان این ترور که "وابسته به حزب‌الله" هستند، از طریق تلفن‌های همراه هماهنگ شدند و انفجار خودروی حامل رفیق حریری با خودروی میتسوبیشی یک عامل انتحاری که حاوی 2.5 تن مواد منفجره بود، صورت گرفت.

دادگاه رفیق حریری

حکم دادگاه علیه چهار تن از متهمان به دست داشتن در ترور رفیق حریری در سال 2005 بوده است که ادعا شده این افراد وابسته به حزب‌الله هستند؛ حزب‌الله لبنان اما هرگونه دست داشتن در ترور حریری را رد میکند.

تحقیقات و محاکمه غیابی مظنونان پرونده حریری 15 سال به طول انجامید و دادگاه ویژه رسیدگی به ترور رفیق حریری که از زمان جنگ داخلی لبنان در سال‌های 1975 تا 1990 از بدترین بحران‌ها در لبنان به شمار می‌رود، 11 سال است که این پرونده را در دست بررسی داشته است.

دادگاه رفیق حریری که سال 2007 بر اساس مصوبه شورای امنیت سازمان ملل تشکیل شد، به تنش در لبنان و سقوط دولت وحدت ملی این کشور منجر شد.

رفیق حریری بازرگان ثروتمند، سیاستمدار سنی مذهب و نخست وزیر لبنان در 14 فوریه 2005 در یک انفجار به همراه 21 تن دیگر به قتل رسید. قتل حریری نگرانی‌ها از تکرار یک جنگ داخلی دیگر را تقویت کرد.

رفیق حریری آن زمان علیه نفوذ سوریه در لبنان مبارزه می‌کرد و کشته شدن وی چشم انداز سیاسی این کشور را تغییر داد. پس از ترور رفیق حریری، ده‌ها هزار نفر به خیابان‌ها ریختند و علیه سوریه شعار دادند.

ابعاد مخالفت با سوریه تا آن حد وسیع بود که نیروهای سوریه پس از 29 سال ناچار به خروج از لبنان شدند.

پس از ترور حریری،‌ فرزندش سعد حریری در سه دوره نخست وزیری لبنان را برعهده داشت.

از محل اختفای چهار متهم این پرونده با نام‌های "سلیم جمیل عیاش"، "حسن حبیب مرحی"، "حسین حسن عنیسی" و "اسد حسن صبرا" اطلاعاتی در دست نیست.

هیچکدام از این افراد در جریان دادگاه حاضر نشدند و از خود نیز دفاع نکردند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها