کد خبر: 427608
|
۱۳۹۹/۰۵/۳۰ ۱۴:۰۴:۰۰
| |

منع مردم برای سفرهای غیرضروری از سوی رئیس‌جمهور/ برد موشک‌های کروز دریایی کشور از 300 کیلومتر به یک‌هزار کیلومتر افزایش یافته است

رئیس جمهور در جلسه روسای کمیته های ستاد ملی مقابله با کرونا پس از ارائه گزارش روسای کمیته های آموزش و درمان ستاد از روند نظارت بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در کنکور سراسری در کشور، از اقدام کمیته درمان و وزارت بهداشت در غربالگری دانش آموزان در برگزاری کنکور، قدردانی کرد.

منع مردم برای سفرهای غیرضروری از سوی رئیس‌جمهور/ برد موشک‌های کروز دریایی کشور از 300 کیلومتر به یک‌هزار کیلومتر افزایش یافته است
کد خبر: 427608
|
۱۳۹۹/۰۵/۳۰ ۱۴:۰۴:۰۰

اعتمادآنلاین| حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در جلسه روسای کمیته های ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت که اجرای چنین تجربه منحصر به فرد در جهان، ابتدا می تواند تضمین کننده سلامت دانش آموزان و خاانواده های آنها و بعد هم جامعه باشد.

‎رئیس جمهور همچنین از تلاش ها و نظارت دقیق مجریان و ناظران برگزاری این آزمون قدردانی کرد و اظهارداشت: مردم و بویژه دانش آموزان نیز درروز گذشته و زمان برگزاری کنکور، با رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی، نقش مهمی در مقابله با بیماری کرونا و برگزاری کنکوری موفق، ایفا کردند و امیدوارم این روند امروز و دو روز پیش رو نیز تداوم یابد.

‎دکتر روحانی در ادامه جلسه با اشاره به گزارش کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید مجدد بر جدیت و قاطعیت برنظارت و اجرای دقیق پروتکلهای بهداشتی مربوط به برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم گفت: اقدامات و ابتکاراتی که برای مراسم باشکوه عزاداری های محرم در فضای مجازی و رسانه ملی انجام گرفته، قابل تقدیر است و مطمئنا می تواند شکوه عزاداری برای حضرت اباعبدالله(ع) را حفظ کند.

‎رئیس جمهور همچنین ضمن قدردانی از همکاری طبقات مختلف جامعه و بویژه متولیان و برگزاری کنندگان هیات ها و مراسم عزاداری، تاکید کرد که با رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی امسال هم ملت ایران پرچمدار عزاداری ابی‌عبدالله ‌الحسین خواهند بود و عشق و ارادت خود را به خاندان رسالت و اباعبدالله ‌الحسین نشان خواهند داد.


‎دکتر روحانی افزود: برخی از شهروندان طبق یک سنت قدیم برای شرکت در مراسم سنتی عزاداری سالار شهیدان، عمدتا به شهرهای زادگاه خودشان سفر می کردند که از آنها می خواهم با توجه به شرایط خاصی که امسال با آن مواجه ایم، از انجام این سفر خودداری کنند.

‎رئیس جمهور در ادامه جلسه روسای کمیته ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا، گزارش کمیته درمان در خصوص میزان پیشرفت ها برای دستیابی به واکسن کرونا و در عین حال بررسی ها برای پیش خرید واکسن از کشورهای سازنده، تصریح کرد: حفظ سلامت مردم برای ما در اولویت است و به همین دلیل در کنار تلاش ها برای ساخت واکسن در کشور، برنامه ریزی های لازم برای پیش خرید واکسن از دیگر کشورها نیز انجام گردد.

‎دکتر روحانی اظهارداشت: در این راستا و برای تامین واکسن، طی هر دو مسیر ساخت و پیش خرید واکسن، در جریان است و قطعا در صورت ساخت این واکسن از سوی هر کشوری، نسبت به پیش خرید آن اقدام می کنیم.

‎در ادامه این جلسه، روسای کمیته های آموزش، درمان و امنیتی و اجتماعی گزارش هایی را از روند اقدامات انجام شده برای آغاز سال جدید تحصیلی از 15 شهریورماه ارائه کردند.

‎رئیس جمهور در پی این گزارش ها تاکید کرد که باید تلاش شود تمامی دستورالعمل ها و برنامه ریزی ها، متناسب با جغرافیای هر منطقه، میزان شیوع بیماری کرونا و در عین حال ظرفیت های آموزشی آنها انجام گیرد.

‎ دکتر روحانی با بیان اینکه آموزش فرزندان کشور از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، گفت: از تجارب بازگشایی کسب و کارها، مراسم ماه رمضان، برگزاری کنکور و مراسم عزاداری محرم، باید برای سال جدید آموزشی بهره گرفت.

‎رئیس جمهور اظهارداشت: همانطور که اجازه ندادیم کرونا، کسب و کارهای ما را به تعطیلی بکشاند، کنکور را به تعویق بیاندازد و مانع برگزاری مراسم عزاداری محرم شود، با رعایت دقیق دستورالعمل های بهداشتی برای تضمین و حفظ سلامت دانش آموزان، نباید اجازه دهیم در روند آموزش دانش آموزان کشور نیز خللی ایجاد شود.

متن کامل سخنان رئیس جمهور به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

اَلسَّلامُ عَلَى الْحُسَیْنِ وَ عَلى عَلِىِّ بْنِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَوْلادِ الْحُسَیْنِ وَ عَلى اَصْحابِ الْحُسَیْنِ

ماه محرم الحرام که به طلوع این هلال نزدیک شده‌ایم را گرامی می‌داریم. فرهنگ مولایمان حضرت ابی عبدالله الحسین(ع) فرهنگ منجی آزادگان در طول تاریخ بوده و امروز هم منجی همه است.

خوشحالم که امسال هم توفیق یافتم در ایام پایانی مرداد ماه که روز صنعت دفاعی نیروهای مسلح است، ملت بزرگ ایران باز هم دستاوردهایی را در زمینه‌های مختلف مشاهده بکنند و شاهد پیشرفت دانشمندان، دانشگاه‌ها ، شرکت‌های دانش‌بنیان و همچنین صنایع دفاع کشور باشند.

بسیار مهم است که در صنعت دفاعی در طول 5، 6 سال گذشته، توانستیم از جایگاه بیست و سوم دنیا به جایگاه چهاردهم دست پیدا کنیم و این نشانگر آنست که در طول سال‌های گذشته چه مقدار استعداد، تلاش و فداکاری در کنار هم قرار گرفته تا توانستیم در این رده در زمینه صنعت دفاعی جهان قرار بگیریم.

افتتاح‌های امروز نشان داد که در زمینه سلاح‌های راهبردی و البته بازدارنده و پدافندی تلاش می‌کنیم وقدم به قدم با صنعت دنیا در حال پیشرفت هستیم.

خوشبختانه در زمینه «دید» که یک بخش بزرگ در حوزه نظامی موضوع دید است و آن اینکه دشمن را از کجا ببینیم در چه ارتفاعی ببینیم و با چه فاصله‌ای ببینیم. در زمینه دید بحمدالله پیشرفت‌های بسیار خوبی داشتیم، رادارها دید ما را افزایش می دهد. بسیاری از تحولات الکترونیکی، دید ما را از لحاظ شنود معمولی یا راداری افزوده می‌کند و همچنین پهپادها هم این چنین بوده و دید را در جاهایی که برای کشف هدف است، اضافه می‌کند.

از طرف دیگر در زمینه تیر، یعنی قدرت برخورد، قدرت دفاع و قدرت مقابله. آنجایی که با موشک پدافندی مقابله می‌کنیم، مثل باور 373 که پارسال آن را افتتاح کردیم و بسیار مهم بود. هم این موشک مهم بود و هم موشکی که قبل از آن تحت عنوان سامانه 15 خرداد افتتاح شده بود و با همان توانستیم پهپاد آمریکایی را در خلیج فارس بزنیم و این نشانگر آنست که صنعت دفاعی کشور در زمینه‌های بسیار مهم برای توان و قدرت کشور، پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته است.

مهم این است که سلاح ما دارای دقت لازم و قدرت تخریب کافی باشد در کنار اینکه توان مانور پذیری لازم را در مسیر داشته باشد و استفاده از آن آسان باشد. یعنی بتوانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن با ساده‌ترین لانچرها، موشک را پرتاب کنیم. در سال‌های اخیر و در این یک سال اخیر در همه این زمینه‌ها تلاش‌های بسیار ارزشمندی انجام گرفته است.

مسأله موشک کروز برای کشور اهمیت ویژه‌ای دارد. یک زمانی در دنیا، موشک بالستیک و موشک زمین به زمین به عنوان یک قدرت بزرگ در پهنه تهاجم و دفاع هر دو مطرح بود، امروز می‌توانیم بگوییم هر چه زمان می‌گذرد جایگاه موشک بالستیک پایین می‌آید و جایگاه موشک کروز ارتفاع و جهش بالاتری پیدا می‌کند.دلیل‌اش هم روشن است.

امروز باید توانمان را بر روی موشک کروز بگذاریم. به امیر حاتمی توصیه می‌کنم که برای چند سال توانمندی‌های خود را در زمینه موشک کروز زمینی یا زمین پایه و موشک کروز دریایی و موشک کروز هوایی بگذاریم و همه توان مان را در موشک، در موشک کروز بگذاریم به دلیل امتیازات فراوانی که این موشک دارد و می‌تواند خودش را به خوبی مستتر کند و مسیر امن را طی کرده و دقیق‌تر به هدف اصابت کند. امروز در موشک کروز پیشرفت‌های خیلی قابل ملاحظه‌ای داشتیم اینکه در کروز دریایی در مدت حدود 1.5 سال از 300 به 1000 کیلومتر رسیدیم بسیار مهم است.

اینکه امروز وزیر دفاع می‌گوید که از موشک کروز دریایی به جای برد 300 کیلومتری برای اینکه به بالای 3 برابرش یعنی هزار کیلومتر برسیم، کمتر از 2 سال تلاش شده تا به این نتیجه رسیده، بسیار مهم است.

معلوم است که در مسیر تولید و خودکفایی قرار گرفتیم و آن چیزی که رهبری معظم انقلاب همیشه بر آن تأکید می‌کرد که ما می‌توانیم آنچه می‌خواهیم و خواست مان است دست یافتنی است. ممکن است زودتر و یا دیرتر برسیم، یکی ممکن است زحمت کمتر و یکی زحمت بیشتری بخواهد اما بسیار اهمیت دارد که در فاصله زمانی کمتر از 2 سال بتوانیم برد یک موشک استراتژیک مهم دریایی را به بالای 3 برابر برسانیم. این روند را باید در موشک‌های کروز زمین پایه و هوایی هم ادامه دهیم چرا که بسیار اهمیت دارد و مهم است.

در زمینه پدافند برای بسیار مهم است که آسمان کشور، آسمان امنی باشد، بحمدالله در این زمینه کارهای بزرگی انجام گرفته است و هر چه کار تکمیلی لازم باشد، باید انجام دهیم. باید بتوانیم آسمان امنی داشته باشیم و باید راداری داشته باشیم که چیزی از دید آن مخفی نماند.

امروز بسیاری از پرنده‌ها اعم از پهپادها و جنگنده‌ها در شرایطی هستند که رادار گریز هستند یعنی اشعه راداری را برنمی‌گردانند و جذب می‌کنند و این کار را برای رادار سخت و مشکل می‌کند. باید بتوانیم تکنولوژی هایی در رادارها بکار ببریم که بتوانیم از وجود و ورود این پرنده‌ها به آسمان کشورمان و نحوه برخورد با این پرنده‌ها و مقابله با آنها همه توان‌مان را بکار بگیریم و استفاده کنیم.

در اینجا ضمن تشکر از وزارت دفاع بخاطر دستیابی به خط تولید موتور توربو جت برای هواپیما و برای دستیابی به فناوری و ساخت موتور توربو فن برای وسیله پرنده سبک تشکر و قدردانی می‌کنم و بر این نکته تأکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران در زمینه دفاعی هر چه تولید و هر چه تحقیق و تلاش می‌کند و خودش را آماده می‌کند بر مبنای استراتژی بازدارندگی و دفاعی است.

استراتژی تهاجم نداریم و نمی‌خواهیم جایی را اشغال کنیم. نمی‌خواهیم به ملتی صدمه بزنیم، همسایگان ما باید مطمئن باشند، قدرت دفاعی ایران به نفع آنها است. ما از قدرت دفاعی‌مان به نفع دوستان‌مان استفاده خواهیم کرد و علیه دوستان‌مان هیچ گاه استفاده نخواهیم کرد.

هیچ‌گاه در تاریخ بویژه بعد از انقلاب آغازگر هیچ جنگی نبودیم. همواره دفاع کردیم. در حالی که در منطقه‌ای بودیم که یک بار 8 سال به کشورمان حمله شد و یکبار به همسایه مان کویت حمله و اشغال شد یکبار به افغانستان حمله و اشغال شد و یکبار هم به عراق حمله و اشغال شد.

علیرغم همه فراز و نشیبی که در کشورهای همسایه دیدیم هیچگاه تصمیم‌مان را عوض نکردیم که راهبرد ما، راهبرد بازدارنده دفاعی باشد، بنابراین همه توان ایران برای بازدارندگی و حفظ کشورمان است.

این را بسیار مبارک می‌دانم که در نوزدهمین افتتاحی که در پنج‌شنبه‌ها داشتیم امروز از تولیدات دفاعی‌ رونمایی کردیم و سخن گفتیم و حتماً مردم هم بسیار خوشحال خواهند شد و این افتتاح و رونمایی در شبی انجام گرفت که شب آغاز ماه محرم الحرام است، یعنی ماهی که ماه ایستادگی و ماه فداکاری و ماه فرهنگ عاشورایی است.

ان‌شاء الله خداوند به همه نیروهای مسلح کشور توفیق دهد و به همه شهیدان مان بویژه شهید حاج قاسم و شهید ابومهدی که امروز دو تا از محصولات به نام آنها بود و به همه آنهایی که در راه وطن شهید شدند، تقاضای علو درجات و برای همه آنهایی که آمادگی دفاع از این کشور دارند، از خداوند متعال تقاضای قدرت، توان و انگیزه و توفیق بیشتر داریم.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها