کد خبر: 427964
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ ۱۳:۲۳:۰۴
| |

علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس:

رافائل گروسی بلندگوی زیاده‌خواهی قدرت‌ها نباشد

عضو هیات‌رئیسه مجلس با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: توصیه می‌کنیم اگر با هدف وساطت از طرف برخی قدرت‌ها برای انفعال ایران برنامه سفر چیده است، بلندگوی و ابلاغ‌کننده چنین زیاده‌خواهی‌هایی نباشد، ایران کشوری نیست که زیر بار فشار برخی قدرت‌ها، منافع و مصالح خود را کنار بگذارد.

رافائل گروسی بلندگوی زیاده‌خواهی قدرت‌ها نباشد
کد خبر: 427964
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۱ ۱۳:۲۳:۰۴

اعتمادآنلاین| علیرضا سلیمی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی توصیه می کند که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با هدف وساطت از طرف برخی قدرت‌ها برای انفعال ایران به تهران سفر نکند و بلندگوی زیاده‌خواهی‌ها نباشد.

وی با اشاره به سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در هفته جاری، گفت: در سال‌های گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در 15 گزارش به صراحت اعلام کرده که فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب بوده است، به جرأت می توان گفت که بازدیدها و کنترل‌های فعالیت هسته‌ای ایران، در مورد هیچ کشوری اعمال نشده است.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین گزارش آژانس که به صدور قطعنامه منجر شد، ادامه داد: روشن است که با وجود این گزارش‌ها با یک نوع یکجانبه‌نگری از سوی آمریکایی‌ها مواجه هستیم، این سوال مطرح است که آژانس برای پیشگیری از این یکجانبه‌گری‌ها چه نقشی دارد و چرا مسئولیت خود دراین رابطه عمل نمی کند؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید براینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید با استاندارد واحد درباره همه کشورها اعلام نظر کند، اظهار داشت: با وجود اینکه توقع می رود آژانس براساس استانندارد واحد با کشورها برخورد کند، شاهد زیاده‌خواهی در باره برخی بازدیدها بوده‌ایم که پذیرفته نیست، زیرا وقتی به صراحت اعلام می‌شود پرونده PMD بسته شده و اگر واقعیت دارد چرا دوباره بهانه‌هایی در این چارجوب بیان می شود.

این نماینده مجلس تاکید کرد: در این بهانه جویی‌ها شاهد همراهی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هستیم و درخواست‌هایی خلاف استانداردها را بیان می کند در حالی که باید رفتار یکسانی با همه کشور‌ها داشته باشد، از سوی دیگر وقتی ایران به تعهدات خود پایبند است و از سوی آژانس تایید می‌شود، انتظار داریم این نهاد بین‌المللی نیز به تعهدات خود عمل کرده و درخواست‌های خارج از چارچوب و استانداردها مطرح نکند.

سلیمی با اشاره به سفر مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران گفت: رافائل گروسی که برای اولین بار قصد سفر به ایران را دارد توصیه می کنیم اگر با هدف وساطت از طرف برخی قدرت‌ها برای انفعال ایران برنامه سفر چیده است، بلندگوی و ابلاغ‌کننده چنین زیاده‌خواهی‌هایی نباشد، ایران کشوری نیست که زیر بار فشار برخی قدرت‌ها، منافع و مصالح خود را کنار بگذارد.

این نماینده مجلس بیان کرد: وقتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حقوق هسته‌ای ایران را پذیرفته است و فعالیت‌های صلح آمیز ما کاملا قانونی است، چرا آژانس زمینه فعالیت‌های صلح آمیز را برای کشور ما فراهم نمی‌کند، تن دادن به بهانه‌گیری‌ها در راستای فعالیت‌های صلح‌آمیز ایران، سنگ اندازی است.

وی تاکید کرد: آژانس باید از منافع ایران هم حمایت کند، اما تا به حال ندیده‌ایم که در راستای اتهام‌زدایی از کشور ما فعالیت چشمگیری داشته باشد، این رفتار حاکی از آن است که بعضی سازمان‌های بین‌المللی دربست در اختیار برخی کشورهای زورگواند و مطابق میل آنها عمل می کنند، آمریکایی‌ها به صورت خودسرانه از برجام خارج و سازوکار اسنپ بک را دنبال می کند، این سازمان‌ها باید در مقابل زیاده‌خواهی‌ها اقدام جدی را داشته باشند.

عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: امیدوارم این سفر منجر به تسهیل مسیر برای حل شدن برخی موضوعات تلقی شود.

تلویزیون دولتی ژاپن مدعی شد که «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قصد دارد برای اولین بار به ایران سفر کند.

"ان.اچ.کی" روز جمعه به نقل از منابع دیپلماتیک افزود که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امیدوار است اوایل هفته با هدف گفت‌وگو و مذاکره با مقامات ارشد ایران، به تهران سفر کند. انتظار می‌رود که وی در این سفر، خواستار دسترسی کارشناسان این سازمان به دو سایت هسته‌ای اعلام نشده ایران شود.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها