کد خبر: 429033
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۸ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

عراق | چرا رخدادها در عراق سرعت بیشتری پیدا کرده‌اند؟

در حالی که همه نگاه‌ها معطوف به توافق سازش بین امارات متحده عربی و رژیم اسرائیل است، مصطفی الکاظمی در میان تمامی رهبران جهان بیشترین مسافرت‌های برون‌مرزی را طی دوران شیوع کرونا انجام داده است.

عراق | چرا رخدادها در عراق سرعت بیشتری پیدا کرده‌اند؟
کد خبر: 429033
|
۱۳۹۹/۰۶/۰۸ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- در حالی که همه نگاه‌ها معطوف به توافق سازش بین امارات متحده عربی و رژیم اسرائیل است، مصطفی الکاظمی در میان تمامی رهبران جهان بیشترین مسافرت‌های برون‌مرزی را طی دوران شیوع کرونا انجام داده است.

بعد از سفر مصطفی الکاظمی به واشینگتن و گفت‌وگو با مسئولان کاخ سفید و اعضای کنگره، ناگهان مجموعه‌ای از ملاقات‌ها و نشست‌ها برای مصطفی الکاظمی پیش آمد که در دوره شیوع ویروس کرونا اتفاقی کم‌سابقه محسوب می‌شود.

الکاظمی که تازه از سفر واشینگتن بازگشته بود عازم اردن شد تا در نشست سه‌جانبه با پادشاه اردن و رئیس‌جمهور مصر شرکت کند.

رهبران سه کشور در بیانیه خود از سطح همکاری امنیتی فیمابین ابراز خرسندی کردند.

این ابراز خرسندی در حالی از سوی عراق تایید شد که رغد صدام حسین به همراه شمار قابل توجهی از بعثی‌های سابق از اردن به عنوان پایگاهی برای اقدامات تخریبی خود در عراق استفاده می‌کنند.

پس از آن، موعد سفر او به عربستان مشخص شد تا چند روز بعدتر وزیر خارجه عربستان عازم بغداد شود.

همزمان با حضور این دیپلمات سعودی، وزیر دفاع فرانسه هم به عراق آمد و اعلام کرد کشورش همچنان تمایل دارد مستشاران نظامی فرانسوی برای آموزش ارتش عراق در این کشور باقی بمانند.

در این میان اخبار تاییدنشده‌ای نیز در مورد عزم الکاظمی برای سفر به سوریه به منظور مشخص کردن سازوکار حفاظت از مرزهای مشترک بین 2 کشور منتشر شده است.

به اعتقاد کارشناسان، در جهان سیاست، دیدارها و ملاقات‌های سیاسی با بیانیه‌های صادرشده توسط طرف‌های حاضر سنجیده نمی‌شود و در بسیاری از موارد تحلیلگران بیانیه‌های منتشرشده و پایانی این نوع ملاقات‌ها را کلاً نادیده می‌گیرند.

آنچه که در مراودات سیاسی به ویژه در کشورهایی همچون عراق بسیار حائز اهمیت است منافع کوچک و بزرگ، مستقیم و غیرمستقیم کوتاه و بلندمدتی است که طرف‌های بازیگر چه در بعد مثبت و چه منفی در صدد تحقق آن هستند و تحلیلگران در لابه‌لای سخنان و موضع‌گیری‌ها این منافع را پیگیری می‌کنند.

حال در چنین شرایطی می‌توان در پشت تمامی این دیدارها رگه‌هایی از یک سیاست کلی و فراگیر را مشاهده کرد که زنجیروار پشت سر هم قرار گرفته و با ضرباهنگی نامنظم در حال پیشرفت به سوی اهداف خویش‌اند؛ اهدافی که در این عبارات خلاصه می‌شود: دور کردن محور مقاومت از عراق و ادامه حضور نظامی آمریکا در این کشور.

به اعتقاد صاحب‌نظران، از اعتراضات ضد دولتی که منجر به سرنگونی دولت عادل عبدالمهدی شد تا استقبال از مصطفی الکاظمی در کاخ سفید و حتی اعلام آمادگی آمریکا برای تامین برق مورد نیاز عراق از طریق اردن و صدالبته زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات زودرس در این کشور، همگی در راستای همین سیاست قرار دارند.

در همین چارچوب، گرچه دونالد ترامپ حتی پیش از رسیدن به کاخ سفید هم از خروج نظامیان آمریکایی از عراق و دیگر کشورهای منطقه صحبت کرده و قول آن را به رأی‌دهندگان آمریکایی داده بود، اما ظاهراً او یا مشاورانش امروز قصد دارند این کار را به نحوی انجام دهند که نه تنها فرار بلکه خروج هم تفسیر نشود، تا پس از شکست‌های متوالی طرح‌های مختلف از جمله طرح قدرت گرفتن داعش در منطقه که به دست محور مقاومت رقم خورد، خروج نظامیان بیگانه آمریکایی به لیست پیروزی‌های طرف مقابل اضافه نشود.

به بیانی دیگر، آمریکا با تمام حربه‌هایی که در اختیار دارد، به دنبال ممانعت از رسیدن توفان مقاومت به ماجرای حضور نظامی‌اش در عراق است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها