کد خبر: 429621
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۰ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

فتاح، انتخابات 1400 و کلاف سردرگم روستای ابوالفضل

در روزهای اخیر درگیری ماموران نیروی انتظامی و اجراییات شهرداری اهواز با اهالی «روستای ابوالفضل» بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته و بنیاد مستضعفان آنها را به تصرف غیرقانونی زمین‌ متهم کرده است.

فتاح، انتخابات 1400 و کلاف سردرگم روستای ابوالفضل
کد خبر: 429621
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۰ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| غرب اهواز، جنب کوی زردشت، روستایی که ساکنانش از حدود 30 سال پیش در آنجا مستقر بودند، از 6 شهریورماه امسال، زندگی به کام‌شان تلخ شده است. بنیاد مستضعفان می‌گوید مردم باید روستا را تخلیه کنند.

در روزهای اخیر درگیری ماموران نیروی انتظامی و اجراییات شهرداری اهواز با اهالی «روستای ابوالفضل» بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها و فضای مجازی داشته و بنیاد مستضعفان آنها را به تصرف غیرقانونی زمین‌ متهم کرده است. تصاویر درگیری اهالی این روستا با ماموران و مجروح شدن تعدادی از روستاییان با گلوله‌های ساچمه‌ای پلاستیکی بازتاب گسترده‌ای در فضای مجازی پیدا کرد، موضوعی که البته از سوی برخی از مسئولان انتظامی کشور تکذیب شد.

سرهنگ محسن دالوند فرمانده انتظامی کلانشهر اهواز در همین باره گفته بود که ماموران این فرماندهی تنها برای اجرای حکم قضایی به این روستا مراجعه کردند. معاون دادستان اهواز هم عنوان کرد: «ماموران انتظامی حاضر در محل برای کنترل اوضاع و جلوگیری از صدمه جانی به افراد به صورت هوایی با اسلحه ساچمه‌زن پلاستیکی چند تیر شلیک کردند که برخی از افراد از این موضوع سوءاستفاده کرده و با تقطیع کلیپ‌ها سعی در وارونه کردن موضوع داشتند.»

به دنبال این حوادث بود که بنیاد مستضعفان هم بیانیه‌ای منتشر کرد. در متن این بیانیه آمده است: «مراجع قضایی برای جلوگیری از سودجویی‌ها و زمین‌خواری در این اراضی، حکم به رفع تصرف این زمین‌ها را صادر کردند. گرچه در جهت جلوگیری از توسعه ساخت‌وسازهای غیرمجاز و با هماهنگی کامل استاندار، دادستان، شهرداری و سایر مسئولان مربوطه انجام شد، ولی بنیاد مستضعفان به محض اطلاع از موضوع، توقف اجرای احکام صادره را خواستار شد. به دنبال توقف اجرای احکام صادره مقرر شد با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) طی 2 هفته، خانواده‌های محروم ساکن این اراضی شناسایی شوند و پس از فراهم شدن زمینه انتقال این خانوارها به منطقه‌ای مسکونی و تامین هزینه پیش‌پرداخت مسکن این خانوارها توسط بنیاد مستضعفان، اجرای احکام قانونی در خصوص این اراضی انجام شود.»

روستای ابوالفضل

مدیران راهی روستای ابوالفضل شدند

بعد از این بود که رفت‌وآمدها به این روستا آغاز شد. فرمانده انتظامی کلانشهر اهواز برای دلجویی از مردم روستای ابوالفضل در منزل حجت‌الاسلام سید یوسف موسوی امام جماعت این روستا حضور یافت و از مردم این روستا که در منزل او حضور یافته بودند دلجویی و نشستی تعاملی برگزار کردند.

سرهنگ مختار حیدری معاون هماهنگ‌کننده انتظامی استان خوزستان ضمن تشریح اجرای این حکم که بنا بر درخواست بنیاد مستضعفان و مصوبه استانداری و دستور قضایی بوده است راجع به مشکل پیش‌آمده با مردم مفصل مذاکره کرد.

نفر بعدی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور بود. علی شمخانی به میان مردم این روستا رفت و ضمن بازدید از منطقه و بررسی اتفاقت رخ‌داده، به گفت‌وگو با اهالی و دلجویی از آنان پرداخت.

همچنین، همزمان با تاسوعای حسینی، جمعی از فعالان اجتماعی و مطالبه‌گران اهوازی در روستای ابوالفضل اهواز حاضر و ضمن برپایی مراسم سوگواری، از امام جماعت این روستا دلجویی کردند.

در این مراسم که مطالبه‌گران اهوازی و جمعی از حامیان محیط‌زیست نیز حضور داشتند، اهالی روستا با در دست داشتن پرچم یا حسین(ع) به استقبال از جوانان مطالبه‌گر آمده و در ادامه به سوگواری پرداختند.

جمعی از فعالان محیط‌زیست خوزستان در این مراسم با اهدای ماسک به اهالی روستا از آنان دلجویی هم کردند. این فعالان محیط‌زیست در اقدامی نمادین با اهدای گل به امام جماعت روستا از تلاش‌های او در احقاق حقوق مردم مستضعف تشکر کردند.

حجت‌الاسلام سید ‌یوسف موسوی امام جماعت روستای ابوالفضل و نماینده شورای محلی روستا در جمع عزاداران و مطالبه‌گران اهواز حاضر شد و گفت: «حاضریم با تمام مسئولان استان بنشینیم و درد دل خود را مطرح و مسائل و مشکلات را بررسی کنیم چراکه فقر، محرومیت و بیکاری در این روستا بیداد می‌کند. 2 سال است پیگیری جدی می‌کنیم ولی مسئولی حاضر به پاسخگویی به ما نیست. فرماندار و مسئولان قضایی صریح می‌گویند، شما چه کسی هستید که ما با شما صحبت کنیم؟ در حالی که امام خمینی (ره) مردم را ولی‌نعمت نظام می‌دانستند.»

روستای ابوالفضل

فتاح، افشاگری و پاتکی از سوی مخالفان؟

با گذشت چهار روز از این ماجرا، اما هنوز هم شائبه‌های زیادی در این زمینه مطرح است. از تعداد سکنه و خانوارهای این منطقه گرفته تا اینکه چه کسانی پشت پرده این اتفاقات هستند؛ به عنوان مثال برخی از تعداد 300 خانواری این روستا حرف می‌زنند، اما فرماندار اهواز گفته که تعداد سکنه 60 تا 70 خانواده است. جمال عالمی نیسی با توضیح بیشتر در این زمینه گفت: «عده‌ای از اهالی روستا به عمد یا سهو، به مردم اطلاعات غلط داده بودند مبنی بر اینکه ماموران برای تخریب خانه‌های مردم آمده‌اند، به همین دلیل ماموران با حمله مردم مواجه شدند که به سمت آنها سنگ و شیشه پرتاب کردند، به طوری که چند نفر از ماموران نیروی انتظامی و شهرداری مجروح شدند.»

مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی هم به این پرونده ورود کرده است. او می‌گوید، مردم این روستا بیش از 40 سال است که ساکن آن هستند: «در شرایطی که مردم کوی مدرس بیش از 40 سال است در این منطقه ساکن هستند ولی برخی از تصمیماتی که اخیراً اتخاذ شده باعث شده مردم این منطقه نگران شوند که منازل‌شان که قریب به 40 سال است در این منطقه بنا شده با خطر تخریب مواجه شود. بنابراین باید تدابیر ویژه‌ای از سوی مسئولان محلی و مسئولان قوه قضائیه اندیشیده شود تا تفکیکی بین ساکنان قدیمی این مناطق حاشیه‌ای و آن دسته از سودجویانی که مشغول زمین‌خواری در این مناطق هستند به وجود آید و علاوه بر توجه به وضعیت مردم محروم این مناطق، برخورد جدی با سودجویان و زمین‌خواران از سوی دستگاه‌های نظارتی و قوه قضائیه صورت گیرد و اجازه نداد که این افراد از وضعیت مردم شریف و مظلوم این مناطق برای بهره‌برداری خود از زمین‌های بیت‌المال سوءاستفاده کنند.»

نماینده اهواز توضیح می‌دهد:‌ «در شرایط فعلی در برخی مناطق شهرستان کارون و شهر کوت‌عبدالله افراد سودجویی حضور دارند که با سوءاستفاده از وضعیت حاشیه‌نشینان در حال زمین‌خواری‌های گسترده در این مناطق هستند. عامل اصلی‌ای که زمینه چنین سوءاستفاده‌هایی را برای زمین‌خواران فراهم کرده بی‌توجهی به صدور سندهای حقوقی برای ساکنان قدیمی این مناطق است که نتیجه آن قطعه‌بندی غیرقانونی زمین‌های کوت‌عبدالله توسط افراد سودجو و فروختن این زمین‌ها به مردم با قیمت‌های گزاف بوده که موجب بروز مشکلات عدیده‌ای برای مردم از جمله مشکلات زیرساختی همچون فاضلات، آب، فضای سبز و مدرسه برای ساکنان این مناطق شده است.»

پرویز فتاح

«با همان لودری که در جبهه‌ها سنگر می‌ساختم آمده‌اند خانه‌ام را خراب کنند.» این جمله از زبان پیرمرد روستایی که نمی‌خواهد لودرها خانه‌اش را خراب کنند، همزمان با روزهای عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی، به شدت باعث رنجش خاطر مردم شد. مردمی که تعریف‌شان از بنیاد مستضعفان، نهادی برای حمایت از قشر ضعیف جامعه بوده و حالا آن را به عنوان یکی از ثروتمندترین بنگاه‌های اقتصادی کشور، نه در کنار خود که اتفاقاً در مقابل خود می‌بیند.

نکته قابل توجه اینکه، در تمام این چند روز، رسانه‌های دست راستی بیش از همیشه سر ناسازگاری با بنیاد داشته‌اند که پیش‌بینی می‌شود این تقابل‌ها هم به اظهارات و افشاگری‌های رئیس این بنیاد مربوط شود؛ پرویز فتاحی که با وجود تکذیبیه‌های متعددش خیلی‌ها او را به عنوان یکی از اصلی‌ترین نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده می‌شناسند. اما مشخص نیست کلاف سردرگم این روستا و ساکنانش در میان این گیر و دارها به کجا ختم می‌شود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها