کد خبر: 431123
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۷ ۰۷:۴۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از زلزله در کشور:

آخرین جزئیات از زلزله 5.1 ریشتری در استان گلستان / افزایش مصدومان به 10 تن / برخی ابنیه آسیب دیدند + تصاویر

زمین لرزه ای به بزرگی 5.1 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) شهرستان رامیان واقع در شرق استان گلستان را لرزاند.

آخرین جزئیات از زلزله 5.1 ریشتری در استان گلستان / افزایش مصدومان به 10 تن / برخی ابنیه آسیب دیدند + تصاویر
کد خبر: 431123
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۷ ۰۷:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| زمین لرزه ای به بزرگی 5.1 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در ساعت 2 و 4 دقیقه و 24 ثانیه شهرستان رامیان واقع در شرق استان گلستان را لرزاند.

به گزارش مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، این زلزله در عمق 9 کیلومتری زمین در 3 کیلومتری «رامیان»، 9 کیلومتری «آزادشهر» و 10 کیلومتری «خان ببین» رخ داد.

هنوز از خسارات احتمالی زمین لرزه، اطلاعی در دست نیست.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر بامداد آخرین وضع امدادرسانی به زلزله زدگان این منطقه را تشریح کرد و گفت: با کسب خبر وقوع این زمین لرزه در منطقه یاد شده بلافاصله ستاد بحران در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تشکیل شد و با صدور دستور ستادی به جمعیت هلال‌احمر استان گلستان، دستور اعزام 2 دستگاه آمبولانس، 6 دستگاه خودروی کمک دار، یک دستگاه موتور آمبولانس از نزدیکترین پایگاه های امداد و نجات به کانون زلزله صادر شد.


مهدی ولی پور اضافه کرد: طبق اطلاعات ارزیابی شده میدانی از سوی گروه های ارزیاب هلال احمر، مصدومان این زلزله تا ساعت چهار و 2 دقیقه بامداد تعداد 10 نفر (هفت نفر روستای قورچای و 3 نفر روستای الهادی) گزارش شده و مسیر روستاهای الهادی و ویرو ریزش کوه دارد که تردد فقط با خودروهای کمک دار مقدور است.

فرماندار رامیان گفت: تاکنون گزارشی از تلفات جانی ناشی از زمین لرزه پنج و یک دهم ریشتری ساعت 2:4 دقیقه بامداد امروز دوشنبه در این شهرستان دریافت نشده و برابر گزارش های دریافتی در دو روستای "قورچای و ویرو" تعداد انگشت شماری از اهالی مصدوم شدند.

حمیدرضا چوبداری افزود: این افراد عمدتاً به سبب ترس و اضطراب ناشی از زلزله و هنگام خارج شدن از منزل دچار مصدومیت شدند که بلافاصله به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی بابیان اینکه وضع عمومی مصدومان زمین لرزه بامداد امروز خوب است، افزود: بر اساس گزارش‌های اولیه دریافتی از دهیاران دو روستای اشاره شده، این زمین لرزه همچنین سبب ایجاد ترک در برخی واحدهای مسکونی که اغلب "کاه گلی" بودند، شده است.

چوبداری اضافه کرد: بر اثر این زمین لرزه همچنین گاز و برق برخی از مناطق روستایی رامیان قطع شد که بلافاصله توسط تیم‌های کشیک ادارات مذکور وصل گردید.

فرماندار رامیان همچنین از اعزام گروه‌هایی از ستاد مدیریت بحران این شهرستان به مناطق روستایی خبر داد و تصریح کرد: به نظر می رسد زمین لرزه بامداد امروز خسارت جانی نداشته باشد.

وی افزود: با این حال برآورد دقیق خسارت با روشن شدن هوا و جمع بندی گزارش‌های دریافتی، اطلاع رسانی می‌شود.

زلزله رامیان

ارزیابی‌های امدادی در منطقه زلزله‌زده رامیان همچنان ادامه دارد

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور نیز آخرین وضع امدادرسانی به زلزله زدگان این منطقه را تشریح کرد و گفت: با کسب خبر وقوع این زمین لرزه در منطقه یاد شده بلافاصله ستاد بحران در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر تشکیل شد و با صدور دستور ستادی به جمعیت هلال‌احمر استان گلستان، دستور اعزام 2 دستگاه آمبولانس، 6 دستگاه خودروی کمک دار، یک دستگاه موتور آمبولانس از نزدیکترین پایگاه های امداد و نجات به کانون زلزله صادر شد.

مهدی ولی پور اضافه کرد: طبق اطلاعات ارزیابی شده میدانی از سوی گروه های ارزیاب هلال احمر، مصدومان این زلزله تا ساعت چهار و 2 دقیقه بامداد تعداد 10 نفر (هفت نفر روستای قورچای و 3 نفر روستای الهادی) گزارش شده است.

مصدومان زمین‌لرزه رامیان به مراکز درمانی منتقل شدند

حسین درخشان مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با اشاره به گزارش اولیه تیم‌های ارزیاب جمعیت هلال احمر از زلزله 5.1 ریشتری رخ داده در رامیان استان گلستان گفت: درپی این زلزله 36امدادگر جمعیت هلال احمر در پوشش 9 تیم به مناطق متاثر از زلزله در رامیان و روستاهای قورچای، الهادی و ویرو اعزام شدند.

وی با بیان اینکه سه دستگاه آمبولانس، شش دستگاه خودرو کمک دارسبک و یک دستگاه موتورسیکلت از سوی جمیت هلال احمر به مناطق تحت تاثیر زلزله اعزام شده است، گفت: بر اساس گزارش های دریافتی که از طریق دهیاران و تیم‌های ارزیاب دریافت شده در مناطق قورچای، ویرو و ... خسارتی به برخی از ابنیه وارد شده است.

درخشان در مورد تعداد مصدومان این زلزله نیز گفت: گزارش های اولیه حاکی از آن است که 10 نفر شامل هفت نفر در روستای قورچای و سه نفر در روستای الهادی دچار مصدومیت شده‌اند که خدمات درمانی به آنان ارائه شده است.

زلزله رامیان

به گفته مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر آماده‌باش جمعیت هلال احمر در مناطق متاثر از زلزله همچنان ادامه دارد.

وی اضافه کرد: در مسیر دو روستای الهادی و ویرو ریزش کوه سبب محدودیت تردد برای خودروهای عادی شده و تنها خودروهای کمک دار امکان تردد دارند.

محمد نصیری سخنگوی جمعیت هلال‌احمر با ارائه آخرین گزارش های ارزیابی شده دریافتی از سوی نیروهای عملیاتی هلال احمر حاضر در منطقه زلزله 5.1 ریشتری رامیان واقع در شرق استان گلستان افزود: تا این لحظه گزارشی از تلفات جانی ناشی از زمین لرزه پنج و یک دهم ریشتری ساعت 2:4 دقیقه بامداد امروز در این شهرستان دریافت نشده و برابر گزارش های دریافتی در دو روستای «قورچای» و «ویرو» شماری از اهالی این روستاها به علت فرار و اضطراب ناشی از زلزله مصدوم شده اند که شماری از آنها برای دریافت خدمات تکمیلی درمانی به مراکز درمانی منتقل و تعدادی از مصدومان هم از سوی امدادگران و نجاتگران هلال احمر و نیروهای اورژانس 115 در محل درمان سرپایی شدند.

وی از انجام ارزیابی اولیه و ثانویه نیروهای امدادرسان هلال احمر از روستاهای تحت تاثیر این حادثه از جمله قورچای، الهادی، ویرو، باقرآباد، سیدکلاته، رضی، کشکک، پاقلعه، رجن، ملچ آرام، جوزچال و پل آرام خبر داد و گفت: طبق آخرین اطلاعات گزارش شده از سوی نیروهای ارزیاب هلال احمر جاده الهاوی به ویرو که بر اثر ریزش کوه مسدود شده بود بازگشایی شده و پنج تا 6 منزل مسکونی در روستای ویرو خسارت جزیی دیده و برق این روستای همچنان قطع است.

زلزله رامیان

سخنگوی جمعیت هلال احمر گفت: دقایقی پس از اعلام گزارش حادثه وقوع زلزله در شهرستان رامیان استان گلستان 16 تیم امدادی شامل 51 نیروی واکنش سریع و اعزام سریع هلال احمر با استفاده از سه دستگاه آمبولانس، 6 دستگاه خودروی عملیاتی کمک دارسبک، یک دستگاه موتور سیکلت(به همراه اتوبوس آمبولانس اورژانس) به کانون زلزله اعزام شدند و با یک فراخوان عملیاتی 10 تیم آنکال متشکل از 40 امدادگر و نجاتگر نیز در شعبه هلال احمر این شهرستان حاضر و آماده انجام عملیات امدادرسانی هستند.

نصیری شمار مصدومین اعلامی از سوی نیروهای امدادرسان هلال احمر را 10 نفر(هفت نفر در روستای قورچای و سه نفر الهادی) اعلام کرد و افزود: تعداد افراد امدادرسانی شده از سوی امدادگران هلال احمر نیز 30 نفر در روستای قورچای گزارش شده که از مرحله نجات خارج و وارد مرحله امدادرسانی و اسکان اضطراری شده اند.

وی ادامه داد: در روستای الهادی نیز طبق بررسی های انجام شده از سوی تیم ارزیاب مورد خاصی گزارش نشده و سایر روستا های متاثر از حادثه شامل باقرآباد، سیدکلاته، پاقلعه، رجن و کشکک و روستاهای محور خوش ییلاق (کاشیدار، تیل آباد، سیب چال، نرگس چال، وامنان، وطن، فارسیان، سوسرا، غزنوی، مهدی آباد، نراب پس از تماس تلفنی با دهیاران خوشبختانه گزارشی از خسارات و تلفات جانی اعلام نشده است.

آب و برق مناطق زلزله‌زده وصل و راه‌های ارتباطی رامیان بازگشایی شد

غلامرضا بیکی معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گلستان گفت که با تلاش سه ساعته نیروهای فنی این اداره کل، بخشی از جاده آزادشهر - شاهرود در نزدیکی معدن زمستان یورت آزادشهر که بر اثر ریزش سنگ ناشی از وقوع زلزله بامداد امروز مسدود شده بود، بازگشایی شد. گروه‌های راهداری اعزامی به روستاهای پاقلعه، الهادی و ویرو در شهرستان رامیان نیز مشغول بازگشایی راه‌های ارتباطی ناشی از ریزش سنگ هستند.

وی با بیان این که تاکنون گزارشی از خسارت زلزله به راه‌ها در سایر شهرستان ها دریافت نشده است گفت: کار پایش سایر محورهای ارتباطی رامیان و سایر شهرستان های همجوار در حال انجام است که در صورت مشاهده یا دریافت گزارش نسبت به رفع خسارت اقدام خواهد شد.

بیکی گفت: در حال حاضر 6 گروه راهداری با بهره گیری از 15 دستگاه ماشین آلات راهسازی در منطقه مستقر بوده و مشغول ارایه خدمت هستند.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گلستان نیز گفت که زلزله بامداد امروز به مسکن و شبکه معابر 10 روستای بخش مرکزی رامیان خسارت وارد کرد.

سید محمد حسینی اظهار داشت: گروه‌های ارزیاب در حال جمع آوری آمار و برآورد میزان خسارت هستند.

وی افزود: گروه های ارزیاب اعزامی این اداره کل در قالب 12 گروه در روستاهای زلزله زده از جمله قورچای، ویرو، باقرآباد، الهادی، کشکک و پاقلعه شهرستان رامیان مشغول برآورد خسارت هستند.

هادی حق شناس استاندار گلستان هم در تماس تلفنی با فرماندار رامیان و دهیاران 3 روستای حادثه دیده، وضعیت خسارات وارده را جویا شد و دستور اعزام نیروهای امدادی را صادر کرد.

سرپرست جمعیت هلال احمر استان گلستان نیز گفت: برای حمایت و پشتیبانی از زلزله‌زدگان بسته‌های حمایتی معیشتی 72 ساعته به همراه چند چادر برای اسکان اضطراری و موقت، موکت و پتو در اختیار زلزله‌زدگان قرار گرفت.

فرهاد میقانی اظهار داشت: چادرهای اسکان موقت و اضطراری پس از ارزیابی کارشناسان بنیاد مسکن در خصوص استحکام و مقاومت منازل در صورت نیاز در اختیار خانواده‌های زلزله زده قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: نیروهای امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر به 10 نفر (هفت نفر در روستای الهادی و سه نفر در روستای قورچای) امدادرسانی کردند و به 30 نفر هم خدمات سرپایی از قبیل کنترل فشار خون، حمایت‌های روانی و پشتیبانی‌های دیگر ارایه کردند.

میقانی تصریح کرد: پس از وقوع زمین لرزه نیروهای امدادگر، نجات‌گر و تیم‌های تخصصی گلستان به حالت آماده‌باش درآمدند و در گام نخست 51 نفر از نیروهای امداد و نجات در قالب 16 تیم و سه دستگاه آمبولانس، 6 دستگاه خودرو امداد و نجات کمک‌دار، یک دستگاه موتورسیکلت به همراه یک دستگاه اتوبوس آمبولانس به منطقه اعزام شدند.

همچنین بهزاد هرمزی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان به ایرنا گفت که در نتیجه وقوع زمین لرزه امروز، خسارتی به شبکه آب شهرستان رامیان وارد نشد و آب شرب مردم مناطق زلزله زده وصل است.

علی اکبر نصیری مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق گلستان هم گفت: به جز سه روستا، برق بقیه روستاهای زلزله زده رامیان وصل شده است و تلاش برای اتصال بقیه روستاها به شبکه توزیع برق همچنان ادامه دارد.

وی بیان کرد: بسته بودن جاده دسترسی به این روستاها و دشواری در اعزام تیم های امدادی عامل تداوم قطعی برق روستاهای رضی، کشکگ و ویرو است که به محض باز شدن مسیر، برق این روستاها وصل خواهد شد.

معاون استاندار گلستان: خسارت زلزله‌زدگان رامیان جبران می‌شود

میرمحمد غراوی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار گلستان روز دوشنبه هنگام بازدید از روستای زلزله زده قورچای رامیان اظهار داشت: روستای قورچای به عنوان مرکز اصلی زلزله 5.1 ریشتری صبح امروز بر اثر شدت تکانه ها شاهد وارد شدن خسارت فراوان از جمله تخریب ده ها خانه و وارد شدن خسارت به زیرساخت هایی مانند جاده بود.

وی بیان کرد: اغلب خانه های تخریب شده این روستا خشتی، گلی، قدیمی و فاقد ایمنی بود.

غراوی اضافه کرد: بر اساس نظر کارشناسان زلزله بامداد امروز پس لرزه‌هایی نیز خواهد داشت که یکی از آنها با قدرت 3.1 ریشتر ساعت 10 و 23 دقیقه امروز رخ داد که در این شرایط مردم و دستگاه‌های خدمات رسان و امدادی باید آمادگی لازم را برای مقابله با این پس لرزه‌ها داشته باشند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها