کد خبر: 431143
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۷ ۰۸:۲۶:۴۶
| |

الاغ‌ها و فیل‌ها!

در حالی که وارد ماه سپتامبر می‌شویم، دورنمای روشن‌تری از انتخابات نوامبر به دست می‌آید. تنش‌ها افزایش یافته و کمپین‌ها به نقاط تعیین‌کننده سوق می‌یابند.

الاغ‌ها و فیل‌ها!
کد خبر: 431143
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۷ ۰۸:۲۶:۴۶

اعتمادآنلاین| در حالی که وارد ماه سپتامبر می‌شویم، دورنمای روشن‌تری از انتخابات نوامبر به دست می‌آید. تنش‌ها افزایش یافته و کمپین‌ها به نقاط تعیین‌کننده سوق می‌یابند.

در این مرحله تعداد سفرها و میتینگ‌ها رشد چشمگیری می‌یابند و البته با آغاز مناظره‌ها به اوج خود می‌رسند.


اینک می‌توان دورنمای بهتری از تحولات ارایه داد. امروزه روشن می‌شود که استراتژی دو رقیب قدرتمند دمکرات‌ها و جمهوریخواهان حول چه استراتژی‌هایی متمرکز شده است. تاثیر این انتخابات بر سیاست‌های بین‌المللی و بعضا ائتلاف‌های منطقه‌ای چه خواهد بود.

ایران در نتیجه این انتخابات با چه وضعیتی می‌تواند روبه‌رو شود و نگاه دولت‌های اروپایی، روسیه و چین در این میان چیست! اکنون روشن است که دمکرات‌ها استراتژی خود را بر مولفه‌هایی مانند تعارض و شکاف نژادی، نابرابری جنسیتی، ناتوانی دولت در امور بهداشتی و ناتوانی در مهار کرونا و ناسازگاری منطقه‌ای و بین‌المللی دولت‌های دوست با دولت آمریکا بنیاد نهاده‌اند.

موضوع مرگ جورج فلوید و جک بلک در کنار ده‌ها نمونه از رفتار پلیس در کنار رفتارهای سوال‌برانگیز و تفرقه‌افکنانه ترامپ، ماشین کمپین انتخاباتی دمکرات‌ها را به سوی نشان دادن تعارض عمیق اجتماعی و دوقطبی کردن جامعه پیش می‌برد.

در این بین نقش رنگین‌تبارها، مسلمانان، سیاه‌پوستان و زنان بسیار زیاد است. در مقابل جمهوری‌خواهان تمرکز قدرت را بر دو شعار اصلی «نظم و قانون» (Law & Order) نهاده‌اند. آنها از ویژگی‌های ترامپ به عنوان کسی که قدرت انجام هر کاری‌ را دارد، بهره می‌برند. فرد قلدری که نماد یک گاوچران بی‌کله است که آمریکا را به قدرت بزرگی بدل می‌کند. تعبیر گاوچران در فرهنگ سنتی سفیدهای آمریکایی تعبیر بدی نیست. جمهوری‌خواهان قبلا این استراتژی را در باره رونالد ریگان به کار برده‌اند.

ریگان شبیه‌ترین کاراکتر به جان وین بود. بازیگر اسطوره‌ای سینمای آمریکا، نمادی از یک گاوچران آمریکایی که در عین دارا بودن ذره‌ای از بلاهت، بسیار مهربان، حامی و یکه‌بزن بود.

او هنوز جزو 10 بازیگر مورد علاقه تاریخ مردم آمریکاست. یادمان باشد ریگان هم سابقه بازیگری در فیلم‌های وسترن را داشت. شعار او همین شعار ترامپ بود. «آمریکا را قدرت اول جهان می‌کنیم.» در مقابل آنها تلاش کردند، چهره ضعیفی از جیمی کارتر نشان دهند.

او را در حالی که در بازی تنیس نفس نفس می‌زد و شلوارک ویلسون بر تن داشت به تصویر می‌کشیدند. اما در مقابل رونالد ریگان به عنوان جان وین جدید در حال قلع و قمع سرخپوست‌ها بود. در ایران انقلاب شده بود، بیش از یک سال دیپلمات‌های آمریکایی در ایران گروگان بودند، غرور آمریکایی‌ها شکسته شده بود. شوروی وارد افغانستان شده بود. دولت کارتر در باره شاه نظر واحدی نداشت. برژینسکی چیزی می‌گفت و سایروس ونس و سولیوان چیز دیگر و ترنر در سیا نمی‌دانست، ایران جزیره ثبات است یا منبع نور و انفجار! در داستان گروگانگیری دولتش را به بی‌عرضگی و ضعف اقدام متهم می‌کردند.

سیاست خارجی او را در باره ایران و سقوط شاه غیرمنسجم، نامناسب و غیراستراتژیک ارزیابی می‌کردند.- این هم البته از طنزهای تاریخ بود که دولت انقلابی در ایران به جای تفاهم با کارتری که فضای باز سیاسی و مذاکرات گوادلوپش یکی از عوامل سقوط شاه و به قدرت رسیدن انقلابیون بود با رقیب جمهوری‌خواه او زدوبند کرده بود و زمانی که کارتر از کاخ سفید می‌رفت، گروگان‌ها در راه آمریکا بودند!- شما اگر جای آمریکایی‌ها بودید به چه کسی رای می‌دادید؟ امروز نیز البته همان بازی در حال تکرار است.

هر چند دولت مستقر در ایران علاقه‌مند به پیروزی بایدن است، نشانه‌هایی در دست است که هویدا می‌کند بسیاری از اصحاب قدرت در ایران از پیروزی ترامپ خرسندتر خواهند شد! بگذریم... هر چه به نوامبر نزدیک‌تر می‌شویم، اتفاقاتی رخ می‌دهد که شانس ترامپ را بالاتر نشان می‌دهد. مثلا از خود می‌پرسیم چرا هر روز ترامپ می‌گوید از من و بایدن تست مواد مخدر بگیرید؟ آیا این امکان وجود دارد که بایدن معتاد به مواد باشد؟ پاسخ قطعا منفی است. اما چرا ترامپ این کار را می‌کند؟ ترامپ می‌خواهد پازل آمریکای قدرتمند را کامل کند. رییس‌جمهوری که نرم‌های جامعه جهانی را قبول ندارد و یکه‌تاز میدان است. رقبای بایدن فیلمی از گذشته را که گویا در یک برنامه زنده چرت می‌زده، نشان می‌دهند. یا جمهوری‌خواهان می‌گویند که بایدن سن بالایی دارد و در طول سخنرانی محورهایی را که باید بیان کند، فراموش می‌کند. حالا با تکرار پیر بودن و ضعیف بودن بایدن که در داستان کارتر جواب داده بود.- یادتان باشد ساختار کمپین ترامپ مطابق الگوی ریگان طراحی شده است- در زمانه‌ای که جمهوری‌خواهان بر طبل وجود ناامنی و تهدید منافع طبقه متوسط در صورت پیروزی دمکرات‌ها بنیاد نهاده شده، شهروند معمولی و طبقه متوسط آمریکا که در شرایط عادی باید به دمکرات‌ها رای دهد به سوی ترامپ تمایل پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر اعلام اینکه واکسن کرونا در مرحله سوم راستی‌آزمایی است و تا دو ماه دیگر نتایج نهایی و مثبت آن اعلام خواهد شد، سلاح دمکرات‌ها مبنی بر خرابی کسب وکار در نتیجه کرونا را بی‌اثر می‌کند.

بخش مهمی از کمپین دمکرات‌ها بر موضوع کرونا استوار است، حال اگر این بهانه گرفته شود یا حس امیدواری افزایش یابد، معنایش رونق کسب وکار است. اگر بازار رونق یابد کدامیک از کاندیداها بهترند، ترامپ یا بایدن؟ پاسخ سخت نیست. از سوی دیگر بایدن در تلاش است تا از فقدان محبوبیت ترامپ در میان شهروندان راست و طرفدار جمهوری‌خواهان بهره ببرد. چراکه مواضع ترامپ برای بسیاری از الیت محافظه‌کار چندش‌آور است.

آنها جمهوری‌خواهی از جنس نیکسون یا کیسینجر را ترجیح می‌دهند. اما ترامپ به الگوی پوپولیست‌ها تعلق دارد. مانند تفاوتی که اصولگرایان کلاسیک با شخصیتی چون احمدی‌نژاد در ایران داشتند. تلاش بایدن برای جذب رای آنها این خطر را دارد که موجب رنجش طرفداران جناح چپ دمکرات‌ها یعنی هواداران برنی سندرز شود. همیشه باید در یک کمپین متوجه میزان انحنا و کمان تمایل به اردوگاه رقیب را به درستی ارزیابی کرد چراکه می‌تواند پیام نادرستی به مخاطب دهد. در یک مقیاس بزرگ‌تر این خطر را دارد که شما را به monkey,s game «بازی میمون» جان ناش فرو بغلطاند. آنجا که کاندیدا تصور می‌کند باید در هر جلسه‌ای به رنگ جماعت درآید. در پایان درمی‌یابد مورد قبول هیچ گروهی قرار نگرفته است.

مساله پایانی امنیت است. ترامپ خود را طرفدار امنیت و بایدن را به هرج‌ومرج‌طلبی و ضعف در اداره کشور مبدل می‌کند.

اگر این دوگانه جا بیفتد، مخاطب اگر احساس ناامنی کرد به بایدن رای نخواهد داد. من در جلسه افطار رییس‌جمهور در سال گذشته پیش‌بینی کردم که ترامپ مجددا به کاخ سفید راه پیدا خواهد کرد. لذا برای برجام و توافق جدید با تکیه بر این مولفه حرکت کنید. اینک این توصیه را جدی‌تر بیان می‌کنم. منافع ایران چه بسا حکم کند چندان منتطر نتیجه منازعه الاغ‌ها و فیل‌ها نمانیم. چون با شروع مناظره‌ها این ترامپ فیل است که بر بایدن با نماد الاغ دمکرات پیروز خواهد شد. من بر این باورم که ترامپ، بایدن را لقمه چپ خود خواهد کرد. به خصوص در زمانی که دعوا به مغازه چینی‌ها نیز کشیده شود! در این میان از حمایت‌های پیدا و پنهان پوتین از ترامپ نیز نباید غافل بود.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها