کد خبر: 431368
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۹ ۰۷:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

جایگاه عربستان در صلح اسرائیلی-عربی کجاست؟

عربستان سعودی گرچه ادعا کرده تا زمان یافتن راه‌حلی برای مساله فلسطین وارد جرگه سازش نخواهد شد، اما حریم هوایی خود را در مقابل پرواز هواپیماهای رژیم اسرائیل گشوده است.

جایگاه عربستان در صلح اسرائیلی-عربی کجاست؟
کد خبر: 431368
|
۱۳۹۹/۰۶/۱۹ ۰۷:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| عربستان سعودی گرچه ادعا کرد تا زمان یافتن راه‌حلی برای مساله فلسطین وارد جرگه سازش نخواهد شد، اما حریم هوایی خود را در مقابل پرواز هواپیماهای رژیم اسرائیل گشود.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به اعتقاد برخی کارشناسان این اقدام محمد بن سلمان بخش‌های تاریکی از روابط دیرینه سعودی-اسرائیلی را برملا کرده و برنامه‌های پیش روی آنها را نیز برای منطقه نمایان‌تر ساخته است.

در حالی از گشوده شدن حریم هوایی عربستان در مقابل پروازهای عبوری اسرائیل سخن می‌گوییم که عربستان چند سالی است حریم هوایی خود را به روی قطر بسته است.

حریم هوایی عربستان به دلیل اختلاف نظر با قطر، کشور عربی و عضو شورای همکاری خلیج فارس، که سالیان درازی به همراه چهار کشور دیگر برادرخوانده یکدیگر محسوب می‌شدند، مدت‌هاست بسته است، در حالی که امروز اسرائیل جایگاهی به مراتب بهتر از قطر نزد عربستان پیدا کرده است.

به گفته کارشناسان، گشوده شدن حریم هوایی عربستان در مقابل پروازهای تجاری (و شاید جنگی) اسرائیل ثابت می‌کند روابط بین دو طرف مدت‌هاست به نقطه اوج خود رسیده، اما زمان‌بندی مناسبی برای علنی شدن آن پیدا نشده است.

این زمان‌بندی هم جنبه داخلی (جنگ شاهزاده‌های سعودی برای رسیدن به قدرت) دارد و هم جنبه خارجی (کسب امتیاز برای محمد بن سلمان در صحنه بین‌المللی و مشخص شدن سرنوشت ترامپ در کاخ سفید)، در حالی‌که به گفته یک تحلیلگر عرب حضور عربستان در این سوی بازی یک نیاز مبرم برای ادامه آن محسوب می‌شود.

به گفته این تحلیلگر، به هر شکل باید یک بزرگ‌تر این طرف خاکریز برای مرتب کردن صفوف تسلیم‌شدگان (سازشکاران) و جلوگیری از بروز هرج و مرج و تغییر موضع آنها باقی بماند.

اینکه عربستان در حال حاضر نقش کاپیتان کشتی به‌گل‌نشسته کشورهای عربی را ایفا می‌کند که باید آخرین فرد خارج شده از آن باشد یا اینکه نقش مردی را بازی می‌کند که به دلیل ناخشنودی از غافلگیری اعضای خانواده سعی در تلخ کردن حداکثری جشن‌شان دارد و یا حتی با واقع‌بینی خاصی به دنبال مشخص شدن نتیجه بازی ترامپ-بایدن برای تصاحب کلید کاخ سفید نشسته در نتیجه کلی تفاوتی نمی‌کند.

امروز نتیجه‌گیری صاحب‌نظران نشان می‌دهد عربستان حداقل تا اکتبر آینده قصدی برای شنا کردن در استخر تمام‌شیشه سازش برای نمایش تبلیغاتی-انتخاباتی ترامپ ندارد.

اگر نظریه توطئه و همدستی ترامپ و بن سلمان را برای رو شدن این برگ برنده در آخرین لحظات پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نادیده بگیریم، شاید بتوان این رویکرد را آماده‌سازی بن سلمان برای دوره پساترامپ توصیف کرد، دوره‌ای که شاید از طریق گفت‌وگوهای اطمینان‌بخش و پشت پرده دستیاران بایدن با این شاهزاده سعودی برایش قابل هضم‌تر شده باشد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها