کد خبر: 432186
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۱۰:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» بررسی می‌کند:

خواب‌های چین برای نفوذ در لبنان تعبیر می‌شود؟

چینی‌ها برای حضور بلندمدت خود در لبنان به همان سبک و سیاق حضور در دیگر کشورهای بحران‌زده جهان، با اعطای ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد به این کشور برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده‌اند.

خواب‌های چین برای نفوذ در لبنان تعبیر می‌شود؟
کد خبر: 432186
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۳ ۱۰:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- چینی‌ها برای حضور بلندمدت خود در لبنان به همان سبک و سیاق حضور در دیگر کشورهای بحران‌زده جهان، با اعطای ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد به این کشور، برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده‌اند.

به نوشته یک رسانه لبنانی، هنوز دود متصاعدشده از محل انفجار عظیم بیروت که در تاریخ چهارم ماه آگوست به وقوع پیوست فروکش نکرده بود که لبنانی‌ها افرادی با چهره‌های آسیای شرقی را در اطراف خود دیدند.

آسیب‌دیدگانِ این انفجار چشم‌بادامی‌هایی را دیدند که با مهارتی قابل توجه دست‌به‌کار معالجه مجروحان‌ بودند؛ زخم‌های آنها را پانسمان می‌کردند، شکستگی‌هایشان را می‌بستند و سوختگی‌هایشان را معالجه می‌کردند.

این چشم‌بادامی‌ها جزو اعضای تیم فوریت‌های ویژه پزشکی نیروهای حافظ صلح چینی بودند که در قامت نیروهای حافظ صلح سازمان ملل (یونیفل) در لبنان مستقرند، در حالی که همکاران آنها نیز با کمک‌های پزشکی بسیار و امدادرسانی به سرعت خود را به این افراد رساندند.

پکن در نشست بین‌المللی کمک به لبنان نیز یک میلیون دلار بابت معالجه مجروحان و کمک به آسیب‌دیدگان از این انفجار اختصاص داد.

جالب اینجاست که این رقم دقیقاً معادل رقمی است که پیش از این چینی‌ها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا به دولت لبنان کمک کرده بودند.

به اعتقاد کارشناسان، پکن طرح دیپلماسی نرم خود را در لبنان کلید زده است در حالی که ارتباط بین لبنان و چین به ویژه در سایه شیوع ویروس کرونا و کمک گرفتن پزشکان لبنانی از همکاران چینی خود در رابطه با این ویروس ناشناخته هم روزبه‌روز گسترش بیشتری پیدا می‌کند.

به گفته کارشناسان، با وجود تمامی تفسیرهای موجود در مورد بشردوستانه بودن این اقدامات چین، چه درباره مبارزه با ویروس کرونا و چه کمک به آسیب‌دیدگان انفجار بیروت، اما هرگز نمی‌توان تمایل روزافزون پکن را برای بازی در صحنه‌ای که امروز به محلی برای قبض و بسط پروژه‌های قدرت‌های جهانی تبدیل شده است نادیده گرفت.

چینی‌ها دست‌کم طی یک دهه گذشته ثابت کرده‌اند طرح آماده‌ای برای نجات کشورهای فرورفته در باتلاق مشکلات اقتصادی ترسیم کرده‌اند.

گرچه این طرح انتقاد بسیاری از اقتصاددانان کشورهای بحران‌دیده را برانگیخته که آن را نوعی استعمار و حتی استثمار جدید از طریق قبضه کردن چند 10ساله منابع طبیعی این کشورها و ایجاد بستری برای حضور جامعه چینی در آن توصیف می‌کنند، اما به هر روی برای بسیاری از رهبران سیاسی صخره‌ای نجات‌بخش از گرداب سقوط، افول و اضمحلال تلقی می‌شود.

پروژه دیپلماسی نرم چینی‌ها از اوایل سال میلادی گذشته با افتتاح دفتر مرکز توسعه تجارت بین‌المللی چین در بیروت شتاب بیشتری گرفته است و هرچند تا به امروز همچنان این سرعت در مقابل برنامه دیگر قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی قابل ملاحظه نیست، اما به دست گرفتن چند پروژه زیربنایی از جمله توسعه بندر طرابلس یا توسعه فرودگاه القلیعات و ساخت چند پروژه در بخش راه‌آهن، جاده و پل (بخش مورد علاقه چینی‌ها در چارچوب طرح راه ابریشم جدید) نشان از موفقیت برنامه‌های پکن در بازار هدف جدید خود دارد.

پیگیری اخبار منتشرشده در رسانه‌های لبنانی ما را به سوی این تفکر رهنمون می‌کند که چینی‌ها در بعد فرهنگی هم به موفقیت‌های قابل توجهی در لبنان دست یافته و مراکز آموزش زبان چینی در بیروت و چند شهر دیگر لبنان فعالیت نسبتاً پرشتابی پیدا کرده‌اند.

بر این اساس، امروز آموزش زبان چینی در دانشگاه سن ژوزف و نیز مرکز زبان‌های خارجی دانشگاه لبنانی در حال انجام است.

به هر روی چینی‌ها تحولات رخ‌داده در منطقه را به خوبی درک کرده و می‌کوشند از شکاف گسل‌های تضاد منافع صاحبان نفوذ در لبنان، برای رخنه و استقرار در این کشور، به نفع خود سود ببرند.

چینی‌ها امروز در لبنان به دونده دو استقامتی می‌مانند که در تمام مسیر خود را پشت سر نفر اول نگه داشته و منتظر فرصت مناسب برای پیشی گرفتن از اوست.

به گفته یک تحلیلگر لبنانی، هرچند در جنگ 33روزه چین موضع بی‌طرفانه اتخاذ و بر ضرورت حل‌وفصل این بحران از راه‌های دیپلماتیک تاکید می‌کرد، اما نقش این کشور در فیصله دادن به این بحران از طرق نظامی غیرقابل انکار است.

هیچ کسی اصابت موشک حزب‌الله به ناوچه ساعر در مقابل سواحل بیروت را فراموش نمی‌کند، موشکی که به پایان جنگ سرعتی دوچندان داد و کسی هم منکر چینی بودن آن موشک نیست.

حال این پرسش پیش می‌آید که چینی‌ها چه غافلگیری‌های جدیدی در حرکت آهسته و خاموش خود به سوی قبضه کردن اقتصاد و البته سیاست و امنیت و فناوری لبنان در چنته دارند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها