کد خبر: 432382
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۲ ۱۶:۱۷:۱۹
| |

مذاکرات جدی الکاظمی در اربیل

بعد از مذاکرات جدی که نخست وزیر عراق در اربیل با مقامات کرد داشت، وی با دولت محلی در سلیمانیه نیز درخصوص تکمیل آن مذاکرات گفتگو کرد.

مذاکرات جدی الکاظمی در اربیل
کد خبر: 432382
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۲ ۱۶:۱۷:۱۹

اعتمادآنلاین| به نقل از روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن، ریزان شیخ دلیر، عضو پارلمان عراق از شهر سلیمانیه گفت: سفر مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به اقلیم به صورت کلی اهمیت بسیاری برای حل اختلافات دو طرف طی سال‌های گذشته دارد. این سفر هم دوستانه و هم رسمی بود.

وی ادامه داد: چنین سفرهای میدانی، اهمیت بسیاری برای آگاهی از آنچه عملاً رخ می‌دهد، دارند. همچنین ساکنان استان و دولت را به هم نزدیک می‌کنند. اقلیم کردستان بخشی از عراق است و در نتیجه تعهدات متقابلی میان دو طرف چه در زمینه حقوق یا وظایف وجود دارد و این مساله می‌طلبد که همه چیز روی میز قرار بگیرد تا راه حل‌ها نیمه کاره و ناقص نمانند. باید توافق‌های حاصل شده مکتوب و شفاف و برای دو طرف الزام آور باشند.

از سوی دیگر، حیدر الملا، سیاست‌مدار عراقی گفت که مردم عراق و رویکرد باز بین‌المللی، به الکاظمی آزادی و اراده برای از بین بردن "ائتلاف‌های تفنگ و دزدان" را می‌دهد.

الملا در توییتی نوشت: طرز تفکر و عملکرد الکاظمی، صندوق بسته‌ شده‌ای که عملکرد دولت را در دوره گذشته به اسارت درآورده بود، شکست.

همزمان، طارق حرب، کارشناس حقوقی می‌گوید، آنچه الکاظمی به آن دست یافت، گامی درست است که برای مرحله بعد از آن، نهادینه سازی می‌کند. خرد ملی و قلب عراقی، دو هدایت‌گر برای سفر الکاظمی به اقلیم کردستان بودند. از قدیم گفته‌اند آب دریا را اگر نتوان کشید هم به قدر تشنگی باید چشید.

حرب ادامه داد: در تمامی احوال، آنچه الکاظمی محقق کرده است، بسیار است که در گذشته محقق نشده بود، نمونه آشکار آن، درآمدهای گذرگاه‌ها در اقلیم و اعطای نیمی از آن به دولت فدرال است، این چیزی است که در گذشته رخ نداده بود و حتی پولی اندک هم دولت به دست نمی‌آورد. اگر سرزنشی باشد، باید خطاب به اعضای جمعیت ملی از فراکسیون‌هایی باشد که قانون اساسی را نوشته‌اند که اختیارات بسیاری را به اقلیم‌ها دادند. آنچه الکاظمی محقق ساخته است، توسط نخست وزیر پیشینی به دست نیامده بود.

دفتر رسانه‌ای مصطفی الکاظمی اعلام کرده بود که الکاظمی در جریان دیدار با نیچروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان در خصوص پرونده‌های مشترک میان بغداد و اربیل به بحث و تبادل نظر پرداخت.

دو طرف در جریان این دیدار بر لزوم وحدت نظر و یکپارچگی مواضع در مقابله با چالش‌های پیش روی این کشور تاکید کردند.

در این بیانیه همچنین آمده است، الکاظمی و نیچروان بارزانی در این دیدار بر اهمیت تداوم رایزنی‌ها برای حل تمامی اختلافات تأکید کردند و قانون اساسی را محور حل همه اختلافات و بهترین راهکار دستیابی به توافق و خدمت‌ به ملت عراق قلمداد کردند.

نخست وزیر عراق و رئیس اقلیم کردستان همچنین بر تداوم هماهنگی امنیتی میان نیروهای مسلح عراق با هدف ممانعت از نفوذ و فعالیت مجدد باقیمانده‌های داعش، برقراری ثبات، بازگشت کامل آوارگان و برگزاری انتخاباتی که بیانگر واقعیت اراده و انتخاب آزادانه ملت عراق باشد، تاکید کردند.

همچنین برهم صالح، رئیس‌جمهوری عراق و مصطفی الکاظمی در دیدار خود درباره پرونده‌های مهم و آخرین تحولات کنونی و مقدمه‌چینی برای برگزاری انتخابات پارلمانی گفت‌وگو کردند.

الکاظمی در این دیدار گفت: عراق امروز فرصت تاریخی برای عبور از موانع و احیای اقتصاد و نظام اداری بهتری برای تحقق منافع تمام عراقی‌ها دارد.

وی گفت: لحظه کنونی سازندگی و همبستگی و یاد گرفتن از اشتباهات گذشته را می‌طلبد.

از سوی دیگر، برهم صالح تلاش‌های الکاظمی و دولت وی برای اصلاحات را ستود و گفت: سیاست دولت بر پایه تحقق منافع عراقی‌ها در تمام استان‌هاست و برای تحکیم حاکمیت قانون و تثبیت قدرت دولت تلاش می‌کند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها