کد خبر: 433748
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۹ ۱۰:۰۵:۳۶
| |

شورای حقوق بشر سازمان ملل با نظارت بیشتر بر بلاروس موافقت کرد

سازمان ملل روز جمعه با افزایش نظارت‌ها بر نقض‌های حقوق بشر گزارش شده در جریان سرکوب اعتراضات در بلاروس موافقت کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل با نظارت بیشتر بر بلاروس موافقت کرد
کد خبر: 433748
|
۱۳۹۹/۰۶/۲۹ ۱۰:۰۵:۳۶

اعتمادآنلاین| به نقل از خبرگزاری رویترز، در جریان نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل، وزرای اروپایی سرکوب اعتراضات در بلاروس از زمان انتخابات ریاست جمهوری 9 اوت سال جاری میلادی را محکوم کردند و نماینده انگلیس اعلام کرد که لندن از تحریم‌ها حمایت می‌کند. بلاروس تاکید کرد که این تصمیم شورای حقوق بشر درخصوص افزایش نظارت‌ها، "الگوی خطرناکی" را به وجود می‌آورد.

آنیس مارین، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در بلاروس پیش‌تر در یکی از نشست‌های شورای حقوق بشر گفته بود که کشورها باید برای جلوگیری از یک شکاف ژئوپلیتیک بزرگ وارد عمل شوند.

وی افزود: اجازه ندهید یک پرده آهنین دیگر بر قاره اروپا نزول کند.‌ از زمان پیروزی مجدد الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس در انتخابات 9 اوت، بیش از 10 هزار تن با خشونت بازداشت شده، بیش از 500 خبرنگار شکنجه شده و هزاران تن دیگر به طرز وحشیانه مورد ضرب و شتم قرار گرفتند.

معترضان می‌گویند در انتخابات 9 اوت تقلب شده است. اما لوکاشنکو تاکید دارد که وی به طور منصفانه و قاطعانه‌ای در انتخابات پیروز شده و اتهامات نقض حقوق بشر را به عنوان یکی از کمپین‌های غربی برای بدنام‌ کردن وی رد می‌کند.

شورای هماهنگی اعلام کرد که ماکسیم زناک، سیاستمدار اپوزیسیون و رهبر برجسته اعتراضات بلاروس که در زندان به سر می‌برد، از روز جمعه دست به اعتصاب غذا زده است.

این در حالی است که روند رای‌گیری در این نشست سازمان ملل در ژنو درباره قطعنامه ارائه شده از سوی اتحادیه اروپا برای افزایش نظارت‌ها، توسط هیات‌های بلاروس، روسیه، چین و ونزوئلا که اعتراض داشتند بارها مختل شد.

روسیه به عنوان یک عضو ناظر که حق رای ندارد، 17 متمم برای این قطعنامه ارائه کرد اما همه آنها رد شدند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل با 23 رای موافق، دو رای مخالف (ونزوئلا و اریتره) و 22 رای ممتنع این قطعنامه را تصویب کرد و به میچل باچله، کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد مجوزی را برای نظارت بر اوضاع در بلاروس و ارائه گزارشی شفاهی با توصیه‌های لازم تا پایان سال جاری میلادی داد.

وزارت امور خارجه بلاروس این رای را به عنوان یک "الگوی خطرناکی" توصیف کرده و شورای حقوق بشر سازمان ملل را به مداخله در امور داخلی این کشور متهم کرد.

در همین حال وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که نیروهای ویژه روسیه و بلاروس در جریان مانورهای "برادری اسلاوی 2020" یک سناریو مقابله با تروریسم شامل آزادی گروگان‌ها از یک ساختمان را تمرین کردند.

به گفته این وزارتخانه، بیش از 800 پرسنل نظامی از این دو کشور در این تمرین در نزدیکی شهر "برست" بلاروس شرکت داشتند.

وزیر امور خارجه اوکراین در جریان نشست روز جمعه شورای حقوق بشر سازمان ملل به روسیه علیه انجام اقداماتی که تمامیت ارضی و استقلال بلاروس را متزلزل می‌سازد و منطقه را بی‌ثبات می‌کند، هشدار داد.

در همین حال وزیر امور خارجه دانمارک گفت که وضعیت در بلاروس در ماه‌های اخیر به شدت هشداردهنده شده است.

وندی مورتون، وزیر دولت انگلیس در امور اروپا در این نشست گفت: بریتانیا نیز از اعمال تحریم بر مسئولان این اوضاع حمایت می‌کند. ما با شرکای بین‌المللی خود برای محاکمه مقامات بلاروس همکاری می‌کنیم.

اختلافات داخلی تاکنون مانع تلاش اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم بر بلاروس شده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها