کد خبر: 435074
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۵ ۰۵:۴۸:۰۰
| |

افزایش فشار به دانشگاه‌ها با احضار دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان ادامه یافت:

شعار علیه وزیر علوم، خلاف مصالح ملی

دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان اولین گروه دانشجویانی نیستند که از حاکم شدن این فضای بسته بر دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی گلایه دارند. اخیرا یکی از تشکل‌های این دانشگاه بیانیه‌ای صادر کرده که در آن شرحی مختصر از برخوردهای اخیر با اعضای تشکل و دانشجویان ارایه کرده است.

شعار علیه وزیر علوم، خلاف مصالح ملی
کد خبر: 435074
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۵ ۰۵:۴۸:۰۰

اعتمادآنلاین| فضای دانشگاه‌ها روزبه‌روز محدودتر می‌شوند و دانشجویان هر روز بیشتر تحت فشار قرار می‌گیرند. کووید-19 همان‌طور که وجوه زندگی اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده، بر فرآیند فعالیت دانشجویی نیز تاثیر گذاشته است. صحن دانشگاه‌ها از حضور دانشجویان خالی شده و به نظر می‌رسد، برخی نهادها شرایط را فراهم دیده‌اند تا به حوادث سال سخت 98-که کنش‌های دانشجویی را هم به همراه داشت- واکنش نشان بدهند. دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان اولین گروه دانشجویانی نیستند که از حاکم شدن این فضای بسته بر دانشگاه و تشکل‌های دانشجویی گلایه دارند. اخیرا یکی از تشکل‌های این دانشگاه بیانیه‌ای صادر کرده که در آن شرحی مختصر از برخوردهای اخیر با اعضای تشکل و دانشجویان ارایه کرده است.

در این بیانیه تاکید شده که مدت‌هاست دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان خصوصا اعضای انجمن اسلامی فرهنگ و سیاست با انواع فشارها و تهدید‌هایی مواجه بوده‌اند که پس از تعطیلی دانشگاه این فشارها افزایش یافته است. به‌ گفته اعضای این انجمن یکی از عجیب‌ترین موارد اخیر «بازخواست برای مطالب کانال تلگرامی نشریه دانشجویی» در ماه‌های گذشته‌ بوده است.علاوه بر این نهادهای نظارتی این دانشگاه در تازه‌ترین اقدام برای تعداد زیادی از دانشجویان، احضاریه‌های انضباطی با چندین مورد اتهامی ارسال کرده‌اند و حراست دانشگاه هم برخی دانشجویان را احضار و با اصرار و تهدید از آنها خواسته که تلفن همراه‌شان را برای بازرسی در اختیار حراست قرار دهند؛ اقدامی کم‌سابقه و البته غیرقانونی که اساسا در صلاحیت حراست دانشگاه‌ها نیست. شاید فشارها به تشکل‌های دانشجویی اصلاح‌طلب و تحول‌خواه در اغلب دوره‌ها وجود داشته اما دست‌کم کنشگران دانشجویی در دولت‌های هم‌سو، امیدوار بودند شرایط تا حدودی و تا جایی که به دولت و وزارت علوم مرتبط است، تغییر کرده و تسهیل شود. با این حال گویا حسن روحانی حتی در ماه‌های پایانی پاستورنشینی هم قصد ندارد، تحول و گشایشی سیاسی و اجتماعی ایجاد کند یا دست‌کم از وزارت علوم بخواهد این فشارها را تعدیل کند. در نتیجه در این دوره نه ‌تنها وزارت علوم بازوی کمکی برای انجام کنشگری‌های دانشجویی تلقی نمی‌شود بلکه خود به دردسری تازه برای دانشجویان تبدیل شده است. تا آنجا که در احضاریه‌های ارسالی برای برخی دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان، بند اتهامی عجیبی وجود دارد که دانشجویان را به‌ دلیل شعارهای انتقادی علیه وزیر علوم مستحق برخورد انضباطی دانسته است.

بر اساس متن احضاریه، «انتقاد از وزیر علوم» نه ‌تنها «توهین به وزیر علوم» تلقی شده بلکه گویی به مثابه شعارهایی «خلاف مصالح ملی» در نظر گرفته شده است. دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان در پایان این بیانیه این پرسش را مطرح کرده‌اند که «با چه معیاری شعار علیه یکی از ارکان نظام و بدتر از آن، شعار علیه یکی از وزرای دولت، توهین به شعائر ملی و عمل خلاف مصالح ملی محسوب می‌شود؟! چگونه می‌شود بعد از 4 دهه، گفتن از استقلال، آزادی و دانشگاه ایرانی، در «ایران» در نظامی که مهم‌ترین شعار انقلابیون آن درخواست آزادی و استقلال بود به عملی خلاف مصالح ملی بدل می‌شود؟»نکته قابل‌ توجه آنکه بخش زیادی از مشکلات امنیتی که این روزها سد راه کنشگری دانشجویان شهرستان‌ها شده، ناظر بر کنشگری دانشجویی آنها در سال 98 پس از اعتراضات آبان‌ ماه 98 و ماجرای انهدام هواپیمای اوکراینی است که پس‌لرزه‌های آن در سال جدید دامن‌گیر دانشجویان و کنشگران دانشجویی شده است. پیش از این «اعتماد» از افزایش این فشارها بر دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی تهران، دانشگاه لرستان و دانشگاه ارومیه خبر داده بود و اخیرا علی لیراوی، دبیر انجمن اسلامی دانشگاه لرستان-که از برخی از این فشارها به «اعتماد» گفته بود- چند روزی را در بازداشت به‌ سر برد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها