کد خبر: 435659
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ناسا از سیارکی در فاصله 334 میلیون کیلومتری نمونه جمع‌آوری خواهد کرد

ناسا قصد دارد تا چند ماه دیگر فضاپیمایی را به سیارک بنو که در فاصله 334 میلیون کیلومتری قرار دارد بفرستد تا این فضاپیما نمونه‌هایی را از آنجا جمع‌آوری کند و برای تحقیق به زمین بیاورد.

ناسا از سیارکی در فاصله 334 میلیون کیلومتری نمونه جمع‌آوری خواهد کرد
کد خبر: 435659
|
۱۳۹۹/۰۷/۰۸ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- ناسا خود را آماده سرقتی جسورانه کرده است؛ اما چطور؟ چند ماه آینده فضاپیمای OSIRIS-REx بر سطح سیارک بنو (Bennu) فرود می‌آید و نمونه‌هایی را از سطح آن جمع‌آوری می‌کند. هدف این است که فضاپیما بتواند این سیارک کوچک را که عرض آن فقط 260 متر است و 207 میلیون مایل با زمین فاصله دارد لمس کند.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «digital trends»، هدف از این ماموریت جمع‌آوری حداقل 60 گرم سنگ از سیارک در رویدادی به نام Touch-And-Go و برگشت به زمین برای تحقیق روی آن است. این اولین بار است که ناسا سعی می‌کند نمونه‌هایی را از یک سیارک جمع کند. بررسی ترکیب سیارک‌های بدوی مانند بنو می‌تواند سرنخی را از چگونگی گسترش منظومه شمسی و حتی درباره منشاء حیات بر کره زمین در اختیار محققان قرار دهد.

اما جمع‌آوری نمونه از شیئی که بسیار دور است کار سختی به نظر می‌رسد. با توجه به فاصله این سیارک از زمین، کنترل فضاپیمای OSIRIS-REx کار آسانی نیست. بنابراین در روزی که قرار است این عمل انجام شود، یعنی 20 اکتبر، باید با استفاده از توالی‌های از پیش تعیین‌شده مانور خودکار انجام گیرد و فضاپیما به سیارک نزدیک شود.

فضاپیما

ناسا در خبری که در وبلاگ خود گذاشته توضیح می‌دهد: «از آنجا که فضاپیما و سیارک بنو تقریباً 207 میلیون مایل (334 میلیون کیلومتر) از زمین دورند، حدود 18.5 دقیقه طول می‌کشد تا سیگنال‌ها این فاصله را طی کنند. این تاخیر زمانی مانع از اجرای مستقیم فعالیت‌های پروازی از زمین در طول انجام ماموریت Touch-And-Go می‌شود؛ بنابراین فضاپیما به گونه‌ای طراحی شده که کل مجموعه نمونه‌ها را به طور خودکار جمع‌آوری ‌کند. تیم OSIRIS-Rex قبل از شروع ماموریت به تمام دستورات فضاپیمایی پیوند داده می‌شوند و سپس فرمان GO برای شروع ارسال می‌شود.»

روند جمع‌آوری نمونه چهار ساعت و نیم به طول خواهد انجامید و ناسا قبل از انجام این ماموریت تمرینات و مراحل مقدماتی خود را در ماه آینده آغاز خواهد کرد. ناسا می‌گوید، با وجود چالش‌هایی که ویروس کرونا پیش روی محققان گذاشته، آنها مجبورند از راه دور کار کنند و به صورت مجازی با هم در ارتباط باشند.

سیارک

چند نفر از کارکنان اصلی در روز مقرر بر منطقه اصلی پشتیبانی ماموریت (Mission Support Area) نظارت می‌کنند. سایر اعضای تیم نیز در مناطق دیگر میزان موفقیت این پروژه را به بررسی خواهند گذاشت و مطمئن می‌شوند که مقدار نمونه‌هایی که از این سیارک جمع‌آوری شده کافی باشد.

این عملیات در سیارک بنو چند ثانیه طول می‌کشد. این اولین باری است که ناسا سعی دارد نمونه‌ای را از یک سیارک بردارد و برای انجام تحقیقات بیشتر به زمین بیاورد. فضاپیمای تحقیقاتی ناسا در قسمت صخره‌ای سیارک به طول 16 متر قرار خواهد گرفت و فضاپیما نمونه‌هایی را از سطح بنو جمع‌آوری می‌کند. فضاپیما به اندازه یک ون بزرگ است و جای گرفتن درست آن بسیار اهمیت دارد؛ زیرا فضای سیارک دارای تخته‌سنگ‌های عظیم است.

این فضاپیما باید طوری روی سیارک بنو قرار گیرد که بین تخته‌سنگ‌ها واقع شود و با آنها برخورد پیدا نکند. مکانی که فضاپیما باید در آن فرود آید به اندازه چند جای پارک ماشین است. فضاپیما تا چند ماه دیگر به طرف سیارک بنو می‌رود و نمونه‌های جمع‌آوری‌شده را در تاریخ 24 سپتامبر 2023 به زمین بازمی‌گرداند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها