کد خبر: 436450
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۱ ۱۰:۲۱:۰۰
| |

ترامپ و پمپئو توهم قدرت دارند

روزنامه‌نگار پیشین واشنگتن پست تاکید کرد: آمریکا در عرصه بین‌الملل منزوی شده است و تنها توهم قدرت دارد.

ترامپ و پمپئو توهم قدرت دارند
کد خبر: 436450
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۱ ۱۰:۲۱:۰۰

اعتمادآنلاین| «توماس لیپمن»، نویسنده، روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر مسائل سیاسی حوزه خاورمیانه و روابط ایالات متحده و عربستان سعودی است.

این دانش‌آموخته دانشگاه کولومبیا بیش از 30 سال به‌عنوان نویسنده، ویراستار و خبرنگار دیپلماتیک با روزنامه واشنگتن‌پست همکاری کرده است و مدتی هم ریاست بخش خاورمیانه این روزنامه را برعهده داشته است. وی نظرات خود در مورد تنش‌ها را بیان کرده است.

آمریکا دیگر در جهان نفوذی ندارد

توماس لیپمن در ابتدا در مورد تلاش ترامپ برای فعال‌سازی اسنپ بک گفت: تلاش آمریکا برای فعال‌سازی تحریم‌های اسنپ‌بک حرکتی تقریباً بی‌معنی است که ناشی از خصومت غیرمنطقی ترامپ با ایران و احساس خیالی قدرت و نفوذ آمریکا در جهان است در حالی که آمریکا دیگر در جهان نفوذی ندارد. این توهم نه تنها در ترامپ بلکه در پمپئو هم وجود دارد.

مجموع اتفاقات اخیر نشان داد که آمریکا در عرصه بین‌الملل منزوی شده است

وی تصریح کرد: تلاش برای فعال‌سازی اسنپ‌بک بیان‌گر توهمات ترامپ و پمپئو در مورد قدرت آمریکا است چراکه شورای امنیت به صراحت اعلام کرده است که ایالات متحده هیچ حقی برای فعال کردن تحریم‌های سازمان ملل ندارد زیرا عضوی از برجام نیست؛ در مجموع اتفاقات اخیر نشان داد که آمریکا منزوی شده است.

جنگی بین ایران و آمریکا رخ نخواهد داد

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی حوزه خاورمیانه در ادامه با رد احتمال درگیری نظامی میان ایران و آمریکا گفت: جنگی بین ایران و ایالات متحده وجود نخواهد داشت یا حداقل جنگی در زمان ترامپ رخ نخواهد داد.

این کارشناس رسانه در مورد احتمال پیروزی ترامپ در انتخابات گفت: انتخابات آمریکا قابل پیش‌بینی نیست و هرگز نمی‌توان برنده را پیش‌بینی کرد و حدسی در این باره زد.

اقدامات آمریکا باعث تضعیف برجام شد

لیپمن در مورد تلاش اروپا برای حفظ برجام گفت: اروپا تمام تلاش خود را برای زنده ماندن برجام کرده است. ترامپ سعی کرد برجام را نابود کند و دیگر امضاکنندگان سعی کرده‌اند تا آنجا که می‌توانند آن را حفظ کنند، اما موضع ایالات متحده انگیزه ایران را برای ماندن در آن پایین آورده است و باعث شده برخی از تعهدات خود را کاهش دهد و حتی احتمال خروج ایران از برجام را ایجاد کرده است و عامل تضعیف برجام شده است.

ترامپ و پمپئو تنها به تغییر نظام در ایران فکر می‌کنند

وی در مورد تعهدات ایران به برجام اظهار کرد: آخرین بیانیه مشترک ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای نشان می‌دهد که ایران از الزامات خود در چارچوب NPT پیروی می‌کند، مسئله اینجا برای ایران این است که ترامپ و پمپئو علاقه‌ای به تعهد ایران به برجام ندارند خروج ایران از برجام بهانه لازم را در اختیار دولت ترامپ قرار می‌دهد . آنها فقط به تغییر نظام علاقه‌مند هستند.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها