کد خبر: 436633
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۲ ۱۰:۰۸:۳۵
| |

ناراحتی حسن تفتیان از فدراسیون دوومیدانی

حسن تفتیان یکی از دو دونده المپیکی ایران گفت: فدراسیون هیچ شرایطی را در چند ماه گذشته نداشته و شرایطی که برای ما مهیا کرده، صفر بوده است. من باید چه شرایطی را بپذیرم؟ یک وقتی هست که می‌گویید با حداقل‌ها بسازم و خودم را وفق بدهم که این بحثش جدا است، یعنی همیشه هم همین بوده است و ما حداقل‌ها را داشته‌ایم، ولی در این چند ماه نه اردو نه مربی و نه حمایت حداقلی را دیده‌ام و واقعاً چه شرایطی را باید بپذیرم؟

ناراحتی حسن تفتیان از فدراسیون دوومیدانی
کد خبر: 436633
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۲ ۱۰:۰۸:۳۵

اعتمادآنلاین| حسن تفتیان یکی از دو دونده المپیکی ایران است که خود را برای حضور در بازی‌های 2020 توکیو آماده می‌کند. البته این روند آماده‌سازی به‌گونه‌ای نیست که او بتواند به نتیجه‌ای خوب دست پیدا کند. نداشتن اردو در ایران و انجام سفر به فرانسه برای شرکت در مسابقات مختلف با هزینه شخصی، از جمله مواردی است که تفتیان با آنها مواجه شده و هنوز راه‌کار دیگری پیش‌روی او نیست.

در این میان برخی انتقادات از قهرمانی دوی سرعت آسیا نیز باعث شده تا او نتواند تمرکز کافی داشته باشد، هر چند که خودش همچنان برای رسیدن به اهداف مدنظرش تلاش می‌کند و امیدوار است به آن اهداف نیز برسد.

تفتیان درباره شرایطش طی هفته‌های اخیر و برخی انتقادات و مسائلی که پیرامونش مطرح شده، به سوالات خبرگزاری تسنیم پاسخ داده که متن آن به شرح زیر است:

ابتدا درباره اردوی فرانسه صحبت کنید که البته با هزینه شخصی صورت گرفت.

این اولین باری نبودم که با هزینه شخصی به مسابقه یا اردو رفتم. من همیشه ورزشکاری بودم که هدفمند حرکت کرده‌ام. بعضا با مشکلاتی که فدراسیون داشته و همه مطلع بودیم، برخی اوقات با اعزام‌هایم مخالفت شده و همکاری نشده و همه اینها باعث شده که با هزینه شخصی بروم. امسال هم تقریبا چهار ماه قبل این موضوع را با فدراسیون در میان گذاشتم و مسئولان کاملاً از همه چیز اطلاع داشتند. آنها بارها و بارها از من درخواست کردند که کتباً مسابقاتی که باید در آنها شرکت کنم و همچنین تاریخ اردوها را بنویسم و در واقع هیچ مخالفت فنی نشد. البته گفتند که شرایط مالی فدراسیون به گونه‌ای نیست که بتوانند هزینه‌های مالی اردو را قبول کنند و نمی‌توانند من را به اردو بفرستند.

شما یکی از نمایندگان ایران در المپیک خواهید بود. واقعاً برای هزینه‌های این سفر چرا فدراسیون کمکی نکرد؟

اینکه چرا فدراسیون هزینه‌ها را نداد، بهتر است با خود دوستان مطرح کنید که چرا برای ورزشکار المپیکی در 6، 7 ماه گذشته هیچ اردو یا برنامه‌ای نداشته‌اند و فعلا هم ندارند.

گفته می‌شود این سفر بدون اطلاع وزارت ورزش و عدم دریافت مجوز شورای برون مرزی بوده است.

من تقریبا چهار ماه قبل از این، اردو را با فدراسیون در میان گذاشتم و فکر می‌کنم این وظیفه فدراسیون بوده که به شورای برون مرزی اطلاع بدهد که این موضوع تایید یا رد شود. فکر می‌کنم این اقدام از طرف فدراسیون انجام نشده و خودشان هم پاسخگو باشند.

در این خصوص عنوان می‌شود که ورزشکار حتی اگر با هزینه شخصی برود، باز هم نماینده یک کشور است و ممکن است حاشیه‌هایی به وجود بیاید. به همین دلیل باید مجوز شورای برون مرزی صادر می‌شد.

این درست است که ورزشکاران باید سازماندهی شده باشند و برای مسابقات و اردوهای‌شان برنامه‌ریزی شود، اما وقتی می‌بینیم که 6، 7 ماه هیچ اتفاقی نمی‌افتد و فدراسیون هیچ برنامه خاصی ندارد و هیچ اردویی برگزار نشده، پس فکر می‌کنم همه چیز زیر سوال برود. وقتی دوستان که وظیفه اصلی‌شان است، به فکر نیستند، پس دیگر فکر می‌کنم جای سوال دارد که چرا وقتی یک ورزشکار به فکر ورزش است، مسابقاتی را شرکت کرده و ... چنین حرف‌هایی گفته می‌شود. این مسابقاتی که در آن شرکت کردم، قهرمانی آسیا یا جهان یا المپیک نیست که از طرف تیم ملی شرکت کرده باشم. به هر حال من ایرانی هستم و در هر رقابتی با افتخار با نام ایران شرکت می‌کنم، اما این مسابقات شخصی است و همه ورزشکاران به صورت شخصی دعوت می‌شوند و من هم شخصی دعوت شده بودم و با توجه به نظر مربی و خودم در آن شرکت کردم.

شما یکی از دو دونده المپیکی هستید. این انتظار وجود دارد که رسیدگی بیشتری به شما شود، اما این اتفاق نیفتاده است. دقیقا مشکل کجاست؟ آیا حاضر به پذیرش شرایط فدراسیون نیستید یا شرایط دیگری وجود دارد؟

فدراسیون هیچ شرایطی را در چند ماه گذشته نداشته و شرایطی که برای ما مهیا کرده، صفر بوده است. من باید چه شرایطی را بپذیرم؟ یک وقتی هست که می‌گویید با حداقل‌ها بسازم و خودم را وفق بدهم که این بحثش جدا است، یعنی همیشه هم همین بوده است و ما حداقل‌ها را داشته‌ایم، ولی در این چند ماه نه اردو نه مربی و نه حمایت حداقلی را دیده‌ام و واقعاً چه شرایطی را باید بپذیرم؟

به نظر می‌رسد شرایط اخیر فدراسیون و اداره شدن با سرپرستی کمکی به شما نکرده و باعث شده اردویی نداشته باشید. انتظار از المپیکی‌ها زیاد است و این ورزشکاران نیاز به حمایت بیشتری دارند. چرا این حمایت از تفتیان که طلای آسیا و داخل سالن آسیا و حضور در نیمه نهایی المپیک را دارد، انجام نمی‌شود؟ به نظر می‌رسد که یک حلقه مفقوده وجود دارد و مشخص نیست مشکل چیست.

این سوال خود من هم از مسئولان فدراسیون است و بهتر است آنها جواب بدهند که اشکال کار کجاست که نباید از ورزشکار المپیکی حمایت شود و حداقل‌ها در اختیارش قرار بگیرد. هیچ جوابی به این سوال ندارم و این سوال خودم هم هست.

به عدم حضور در مجمع انتخاباتی فدراسیون به عنوان نماینده ورزشکاران نیز اعتراض داشتی.

بله. فکر می‌کنم به هر حال با توجه به آیین‌نامه و اساسنامه این حق من بود که در مجمع باشم، اما نمی‌دانم به خاطر چه مواردی و چه اهدافی اسم من حذف شد. با توجه به آیین‌نامه، ورزشکاران المپیکی حق تقدم دارند. در واقع با توجه به رنکینگ و عناوین بین‌المللی و رتبه جهانی باید بهترین‌ها برای مجمع انتخاب شوند. فعلا من و حدادی المپیکی هستیم که اسم من انتخاب نشده که فکر می‌کنم جای تعجب دارد.

صحبت پایانی ...

این اولین بار نبودم که با هزینه شخصی به اردو می‌رفتم. حتی سال قبل که ورودی المپیک را گرفتم، همین اتفاق افتاده بود، ولی چرا پارسال که سهمیه المپیک کسب شد و یک افتخار برای کشور رقم خورد، هیچ کدام از این حرف‌ها به وجود نیامد و بحث شورای برون مرزی مطرح نشد و هیچ کدام از این مشکلات پیش نیامد؟ آیا دوستان آن زمان نمی‌دانستند که تفتیان با هزینه شخصی رفته است و مجوز شورای برون مرزی نداشته است؟ این جای سوال دارد. وقتی من به عدم حضور در مجمع اعتراض کردم و گفتم که حقم است نماینده ورزشکاران در مجمع باشم، یکسری حرف‌های غیر منطقی به عملکرد من و به اردوی فرانسه و بحث شورای مرزی پیش آمد که اصلاً درست نیست. در واقع نباید ورزشکاران‌مان را خراب کنیم؛ آن هم ورزشکاری که سرمایه ملی است. من 15 سال است که افتخار پوشیدن لباس تیم ملی را داشته‌ام و 10 سال است که در مسابقات جهانی و المپیک شرکت کرده‌ام. انشالله که بتوانم همین راه را ادامه بدهم و افتخارات بیشتری هم کسب کنم.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها