کد خبر: 437485
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۸ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

شهر مانائوس اولین شهری خواهد بود که مصونیت گله‌ای را تجربه می‌کند؟

شهر مانائوس در برزیل یکی از شهرهایی است که کارشناسان گمان می‌کنند می‌توانند مصونیت گله‌ای را در این مکان به انجام رسانند؛ اما اجرای طرح مصونیت گله‌ای مستلزم وجود آمارهای دقیق و داده‌های میدانی است که به نظر نمی‌رسد بتوان آمار مبتلایان را دقیقاً بررسی کرد.

شهر مانائوس اولین شهری خواهد بود که مصونیت گله‌ای را تجربه می‌کند؟
کد خبر: 437485
|
۱۳۹۹/۰۷/۱۸ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- شهر مانائوس (Manaus) در کشور برزیل منطقه‌ای گرمسیری است و رودخانه و جنگل‌های فراوان دارد. گفته می‌شود 44 تا 66 درصد از جمعیت این شهر به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و صحبت‌هایی درباره اعمال مصونیت گله‌ای در مانائوس به میان آمده است.

به گزارش اعتمادآنلاین ، به نقل از «The Conversation»، یکی از پزشکان متخصص بیماری‌های عفونی در این باره اظهار داشت که مصونیت گله‌ای برای مقابله با بیماری‌های عفونی اقدامی رایج است، اما این اقدام در این برهه از زمان چالش‌برانگیز شده است. با اینکه نحوه شیوع این ویروس محدود شده، اما تعداد کمی از مردم این مساله را درک کرده‌اند. بسیاری از بیماری‌های عفونی به طور طبیعی در بین مردم در قالب موج‌های جدیدی بروز پیدا می‌کنند و سرعت شیوع چنین بیماری‌هایی به صورت چرخشی کاهش یا افزایش می‌یابد.

پیش از آنکه اقدامات بهداشتی انجام شود، بروز بیماری‌هایی مثل سیاه‌سرفه و سرخک در طول چند سال گذشته دارای نوسان بود. همین مساله باعث شد استفاده از مصونیت گله‌ای کنار گذاشته شود. وقتی موج بیماری در یک شهر یا منطقه به جریان می‌افتد، مردم به این بیماری مبتلا و در نتیجه ایمن می‌شوند و بیماری از بین می‌رود.

مصونیت گله ای

ممکن است این ایمنی با گذشت زمان کمتر شود. همچنین تولد نوزادان و نقل مکان افراد آسیب‌پذیر به مناطق دیگر باعث می‌شود ایمنی گله‌ها کاهش یابد و موج بعدی از راه برسد. در مصونیت گله‌ای باید انتقال شکسته شود. افرادی که به این بیماری مبتلا شده و بهبود یافته‌اند باید مراقب باشند که افراد سالم را مبتلا نکنند و به این ترتیب زنجیره انتقال قطع شود.

بعضی از بیماری‌ها مثل آنفلوانزا با تغییر ساختار خود از سیستم ایمنی فرار می‌کنند و برخی دیگر مانند حصبه ایمنی طبیعی را دستکاری می‌کنند تا ایمنی حاصل نشود و عامل بیماری حتی با وجود مصونیت گله‌ای از بین نمی‌رود، اما سرکوب می‌شود. این مورد ممکن است در خاک یا آب آلوده مثل انتقال بیماری وبا یا به وسیله انسان مانند شیوه انتقال حصبه باقی‌ بماند.

ابتلا به ویروس یکی از راه‌های ایجاد ایمنی گله‌ای است. راه دیگر تزریق واکسن است. واکسن‌ها ممکن است به صورت مصنوعی در افرادی که هرگز مبتلا نشده‌اند باعث مصونیت شوند و چرخه انتقال طبیعی ویروس را بشکنند. واکسیناسیون در واقع میزان بروز بسیاری از بیماری‌ها را کاهش داده و به ریشه کن شدن یکی از این نوع بیماری‌ها یعنی آبله انجامیده است.

مهم است بدانیم که واکسن‌ها معمولاً نسبت به عفونت طبیعی محافظت متفاوتی ایجاد می‌کنند، بنابراین واکسن می‌تواند حتی برای بیماری‌هایی که عفونت طبیعی در آنها محافظت‌کننده نیست ساخته شود. این مساله اغلب در رسانه‌ها اشتباه به مردم منتقل می‌شود.

چگونه ایمنی گله‌ای را اندازه‌گیری کنیم؟

کرونا

این کار بسیار دشوار است. بسیاری از مردم فکر می‌کنند فقط می‌توان آنتی‌بادی‌ها را در خون اندازه‌گیری کرد. شوربختانه نمی‌توان این کار را برای همه انواع عفونت‌ها انجام داد. این یکی از بخش‌هایی است که ادعای مانائوس برای انجام ایمنی گله‌ای را دچار مشکل می‌کند. آنتی‌بادی‌ها به مرور زمان کاهش می‌یابند و ممکن است ایمنی گله‌ای به سرعت از بین برود.

اندازه‌گیری ایمنی گله‌ای به مطالعه میدانی بسیار دقیقی نیاز دارد تا بتوان بین کسانی که به صورت مستقیم با واکسن مصون می‌شوند و آنهایی که غیرمستقیم توسط افراد واکسینه‌شده محافظت می‌شوند تفاوت قائل شد. این کار چالش آماری سختی را می‌طلبد که تنها در پژوهش‌های محدودی موفق به انجام آن شده‌اند.

اثبات مصونیت گله‌ای در مانائوس بدون انجام مطالعه دقیق و از پیش طرح‌شده چالش سختی خواهد بود. با وجود این، باید دید روند شیوع ویروس کرونا در آینده چگونه پیش می‌رود. در واقع شواهد اولیه دال بر این است که بار دیگر میزان شیوع بیماری در این شهر رو به افزایش گذاشته است.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها