کد خبر: 440355
|
۱۳۹۹/۰۷/۳۰ ۱۲:۲۹:۳۰
| |

نحوه انتخاب اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مشخص شد

عضو کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس در تشریح جزئیات طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: این طرح ازجمله طرح‌های مهمی است که رهبر معظم انقلاب نیز مطالبه جدی درباره قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان داشتند.

نحوه انتخاب اعضای هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مشخص شد
کد خبر: 440355
|
۱۳۹۹/۰۷/۳۰ ۱۲:۲۹:۳۰

اعتمادآنلاین| عضو کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس از تغییر در نحوه انتخاب و ترکیب اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس خبر داد.

جواد کریمی‌قدوسی در تشریح جزئیات طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: این طرح ازجمله طرح‌های مهمی است که رهبر معظم انقلاب نیز مطالبه جدی درباره قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان داشتند.

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس ادامه داد: پس از این که این قانون قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در مجلس دهم تصویب شد به دیدار مقام معظم رهبری رفتیم و فرمایشی داشتند که نشان از عدم رضایت ایشان نسبت به این قانون داشت.

وی افزود: پس از دریافت پیشنهادات طراحان، کارگروهی به ریاست من تشکیل شد که پس از اخذ نظرات کارشناسی، جمع‌بندی‌های لازم صورت گرفت و بر بحث شفافیت عملکرد نمایندگان برای نظارت عامه تاکید شد.

کریمی‌قدوسی در تشریح جزئیات طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: یکی از موارد این طرح، شفافیت اموال و دارایی‌های نمایندگان است، اگر چه براساس قانون موجود نمایندگان نیز باید همانند سایر مقامات اموالشان را در سامانه قوه قضاییه ثبت کنند اما تاکنون در مجلس یازدهم این اقدام انجام نشده است.

وی ابراز کرد: در این طرح آمده نمایندگان باید حداکثر بعد از گذشت یک ماه از تشکیل مجلس هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان را تعیین کنند و دارایی‌های خود، همسر و فرزندانشان را در سامانه قوه قضاییه ثبت کنند.

وی ادامه داد: یکی از موارد دیگر این طرح شفافیت در سفرها نمایندگان است که بایستی مشخص باشد چند روز، با چه هدفی و با چه مقدار هزینه به سفر رفته‌اند. نظام اجرایی این اقدام توسط کمیسیون آیین‌نامه مشخص می شود که باید از سوی نمایندگان و کمیسیون‌ها شفاف‌سازی صورت گیرد.

کریمی‌قدوسی یکی دیگر از موارد طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان شفافیت سفر‌های شخصی نمایندگان اعلام کرد و گفت: البته این بخش دارای مخالفانی بود چون اعتقاد داشتند سفر‌های شخصی جزء آزادی‌های فردی است اما با توجه به اینکه نمایندگان در جایگاه وکلای ملت قرار دارند باید عملکردشان شفافیت داشته باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال حدود دو سال پیش در ایام عید آمار داشتیم که 150 نفر از نمایندگان با خانواده به خارج از کشور سفر کرده اند که این برای نظام حساسی چون جمهوری اسلامی خیلی مهم است، اما به هر صورت نمایندگان آزادند به هر جای دنیا جز مناطق اشغالی سفر بروند اما بایستی اطلاع رسانی کنند.

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس درباره نوع ترکیب هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گفت: اعضای هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان 7 نفر هستند که شامل 3 نماینده با دو دوره سابقه نمایندگی، یک نفر از اعضای کمیسیون اصل 90، رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی، 2 نماینده‌ای که دارای سابقه مدیریت اجرایی کلان هستند در صحن توسط نمایندگان انتخاب می شوند، همچنین ریاست هیئت نظارت بر فتار نمایندگان با نایب رئیس اول مجلس است.

وی با اشاره پیشبینی دبیرخانه ثابت هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در طرح اصلاح قانون این هیئت بیان کرد: با توجه به انقلابی بودن مجلس یازدهم و نمایندگان آن، انتظار می رود که این موارد مورد توجه قرار بگیرد زیرا هدف این طرح ارتقاء نظارت در مجلس است.

کریمی‌قدوسی با بیان اینکه هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان باید از عملکرد مجلس شناخت عمیقی داشته باشد تصریح کرد: باید مشخص شود آیا نماینده به وظیفه‌اش عملکرده یا خیر که در این باره بایستی نهاد‌های نظارتی به هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان گزارش دهند.

وی با اشاره به شکایت دولت از نمایندگان بابت مواضعشان گفت: وقتی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان آن را رد می کند، هیئت نظارت به درخواست نماینده می تواند اقدام متقابل علیه شاکی داشته و وی را مورد تعقیب قرار دهد. هیئت نظارت باید از حیثیت نماینده و جایگاهش دفاع کند. اعضای این هیئت باید از پختگی و دانش بالا برخوردار باشد.

کریمی‌قدوسی با بیان اینکه هیئت نظارت حکمی برای نمایندگان صادر نمی کند بلکه موارد به دادگاه ارسال می شود، تصریح کرد: در این طرح پیشنهاداتی از جمله حضور نمایندگانی از شورای نگهبان و قوه قضاییه در هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مطرح بود که این با نص صریح مقام معظم رهبری در تعارض بود زیرا هر وقت ایشان درباره نظارت بر رفتار نمایندگان صحبت کردند می‌گفتند باید از درون خود مجلس باشد. در این طرح تلاش کردیم تا آنچه که مدنظر مقام معظم رهبری در بحث نظارت و صیانت از مجلس و نمایندگان تامین شود.

عضو کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس خاطرنشان کرد: طرح اصلاح قانون هیئت نظارت بر رفتار نمایندگاندر صحن کمیسیون آیین‌نامه است بلافاصه پس از بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار کمیسیون قرار می‌گیرد.

منبع: خانه ملت

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها