برگزاری نماز جمعه در مسجد «کاریا» ترکیه پس از 75 سال

پس از برگزاری نماز جمعه در مسجد معروف «ایاصوفیه» ترکیه، امروز نیز پس از 75 سال در مسجد «کاریا» Kariye نماز جمعه اقامه می‌شود.

برگزاری نماز جمعه در مسجد «کاریا» ترکیه پس از 75 سال
کد خبر: 442071
|
۱۳۹۹/۰۸/۰۹ ۱۵:۵۷:۰۳

اعتمادآنلاین| برگزاری نخستین نماز جمعه در مسجد کاریا، طبق فرمان ریاست جمهوری ترکیه و به دنبال تغییر کاربری این مکان به مسجد صورت می‌گیرد.

علی آرباش رییس امور دینی ترکیه در خصوص این مسأله گفت: امیدواریم که مسجد کاریا موجب اتحاد شود مکانی که مدیریت آن به اداره امور دینی واگذار و مقرر شد از امروز جمعه (9 آبان ) بار دیگر برای انجام فرایض دینی بازگشایی شود.

رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه 21 آگوست (31 مردادماه) سال جاری طی حکمی دستور تغییر کاربری «کاریا» از موزه به مسجد را صادر کرده بود.

ساختمان مسجد «کاریا» که در منطقه «فاتح» در بخش اروپایی استانبول واقع شده است، در زمان امپراتوری روم شرقی به نام «کلیسای شورا» یا «کلیسای مخلص مقدس» نامیده می‌شد.

این ساختمان 50 سال پس از فتح امپراتوری روم شرقی توسط عثمانی‌ها و به دستور «عتیق علی پاشا» وزیر سلطان بایزید دوم به مسجد تغییر کاربری داد.

اما دولت کمال آتاتورک در سال 1945 میلادی تصمیم گرفت که اداره این مسجد جامعه را به وزارت آموزش و پرورش بسپارد تا به عنوان موزه و انبار مورد استفاده قرار گیرد.

دیوان عالی ترکیه که بالاترین دستگاه قضایی این کشور به شمار می‌رود، در نوامبر سال 2019 (آبان 98) مصوبه هیأت وزیران ترکیه در سال 1945 را که طی آن مسجد کاریا به موزه تغییر کاربری داده بود، لغو کرد.

پیش از این نیز مسجد ایاصوفیه بار دیگر با تغییر کاربری از موزه به مسجد تبدیل شد و جمعه سوم مرداد ماه سال‌جاری پس از 86 سال نماز جمعه در این مکان برگزار شد.

انتشار این خبر با موافقت و تبریک کشورهای عربی و مخالفت کشورهای غربی به ویژه، آمریکا، فرانسه و یونان رو به رو شد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها