کد خبر: 443445
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ ۰۶:۳۰:۵۵
| |

آذر منصوری، قائم‌مقام حزب اتحاد ملت در یادداشتی نوشت:

شکست ترامپ را باید ناشی از مقاومت مردم ایران و هنر دیپلماسی کشور دانست

قائم‌مقام حزب اتحاد ملت نوشت: بخش بزرگی از ناکامی او به نوع رفتار‌ و اهدافی که در ایران داشت برمی‌گردد و شکست او را باید ناشی از مقاومت و صبوری مردم ایران و نیز هنر دیپلماسی کشور دانست که اجازه نداد او به اهداف خود در ایران دست پیدا کند. پاداش این همراهی و‌ مزد این صبوری به باور من استفاده از فرصت روی کار آمدن دمکرات‌ها و فعال شدن دیپلماسی پیش‌برنده ایران در منطقه و‌ جهان است.

شکست ترامپ را باید ناشی از مقاومت مردم ایران و هنر دیپلماسی کشور دانست
کد خبر: 443445
|
۱۳۹۹/۰۸/۱۷ ۰۶:۳۰:۵۵

اعتمادآنلاین| آذر منصوری، قائم‌مقام حزب اتحاد ملت در یادداشتی با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نوشت: یکی از دلایلی که باعث شد انتخابات 2020 امریکا به یکی از موضوعات موردتوجه ایرانیان تبدیل شود، نوع مواجهه ترامپ با برجام در چندسال گذشته بود. رییس‌جمهوری امریکا با این تصور که با خروج از برجام می‌تواند اهداف دولت امریکا را در منطقه سهل‌الوصول‌تر کند، به توافقنامه‌ای که حاصل 22ماه مذاکرات ایران با گروه 1+5 بود، پشت پا زد و با یکجانبه‌گرایی خود از اعمال انواع تحریم‌های ظالمانه علیه ایران فروگذار نکرد. اینکه چه دلایلی علاوه بر رویکرد دولت امریکا این جسارت را به او داد تا توافقنامه‌ای با این اهمیت را نقض کند، مقالی مجزا می‌خواهد. اما مهم‌ترین دلیل را باید در نوع نگاه و رفتار ترامپ به جایگاه ایران در منطقه جست‌وجو کرد.


در مجموع نوع مواجهه ترامپ با برجام و تلاش‌های او در 4 سال گذشته برای اعمال فشار حداکثری به ایران و نیز رویکرد متفاوت بایدن به‌خصوص درمورد توافق هسته‌ای موجب شد این انتخابات به حدی مورد توجه مردم ایران قرار گیرد که تقریبا لحظه به لحظه شمارش آرا را در تمامی ایالت‌های امریکا پیگیری کنند و تا اینجا (شامگاه جمعه) به نظر می‌آید که بایدن پیروز قطعی انتخابات 2020 امریکاست. هرچند کار بایدن در بازگشت به تعهدات بین‌المللی دیگری که ترامپ از آنها خارج شده است، فرآیندهای خاص خود را دارد، اما آنچه مورد توجه ایران است بازگشت دولت امریکا به برجام و لغو تحریم‌های یکجانبه‌ای است که زندگی شهروندان ایران را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. رفتار دولت ترامپ در چهار سال گذشته بر جایگاه امریکا در بین بسیاری از کشورهای دوست و همراه نیز اثر گذاشته و یکی از دلایل این اثرگذاری همان توافق برجام است که عملا باعث شد مجموعه تلاش‌های گروه 1+5 نیز بی نتیجه بماند. جو‌ بایدن پیروز احتمالی این انتخابات از مدت‌ها پیش از بازگشت به برجام سخن گفته است و این موضع با واکنش مثبت کشورهای گروه 1+5 مواجه شده است و به نظر نمی‌آید که او بخواهد این توافق را با مسائل دیگر من جمله مسائل حقوق بشری و ... پیوند بزند چرا که ترامپ از این معاهده سازمان ملل نیز خارج شده است. در هر حال انتخاب بایدن واکنشی به مجموعه رفتارهای ترامپ در سیاست داخلی و خارجی او در این چهار سال بوده است. او که با تقویت ویرانی‌طلبان سعی داشت ایران را به سمت فروپاشی ببرد، حالا دست از پا درازتر باید کاخ سفید را پس از یک دوره چهارساله ناکام به رقیب دمکرات خود تحویل بدهد اما همان‌طورکه گفتم بخش بزرگی از ناکامی او به نوع رفتار‌ و اهدافی که در ایران داشت برمی‌گردد و شکست او را باید ناشی از مقاومت و صبوری مردم ایران و نیز هنر دیپلماسی کشور دانست که اجازه نداد او به اهداف خود در ایران دست پیدا کند. پاداش این همراهی و‌ مزد این صبوری به باور من استفاده از فرصت روی کار آمدن دمکرات‌ها و فعال شدن دیپلماسی پیش‌برنده ایران در منطقه و‌ جهان است. دیپلماسی‌ای که با تکیه بر منافع ملی، استقلال و حفظ تمامیت ارضی کشور در خدمت پیشرفت همه‌جانبه و بهبود و رشد اقتصاد و در نهایت رضایت‌مندی مردم باشد.

اگر نگاه به دیپلماسی تحقق اهداف گفته‌شده‌ باشد و تاثیری عینی در زندگی مردم بگذارد چه بسا می‌تواند شکاف‌های موجود بین حاکمیت و‌ مردم را نیز ترمیم کند؛ مشروط بر آنکه منافع ملی به پای منافع جناحی ذبح نشود و این همراهی در مجموعه ارکان حاکمیت در ایران نیز شکل بگیرد. در چنین صورتی شاید از هم اکنون بتوان پیش‌بینی کرد که انتخابات 1400ایران هم می‌تواند انتخابات پرشوری باشد. در غیر این صورت رفتن یکی و آمدن دیگری در انتخابات کشوری دیگر تاثیری بر زندگی و آینده مردم ایران نخواهد داشت. هنر حاکمیت باید این باشد که از مجموعه فرصت‌های جامعه جهانی برای پیشرفت و توسعه همه‌جانبه ایران و رفاه و آرامش و رضایتمندی شهروندانش بیشترین استفاده را ببرد.

منبع: روزنامه اعتماد

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها