کد خبر: 445129
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۴ ۱۰:۴۶:۱۶
| |

فرستاده سابق سازمان ملل به لیبی:

بیش از هر زمان دیگری به پایان یک دهه خشونت در لیبی امید داریم

فرستاده سابق سازمان ملل به لیبی می‌گوید، هم‌اکنون بیشتر از هر زمان دیگری، به مشاهده پایان یک دهه خشونت در این کشور حوزه شمال آفریقا امید دارد.

بیش از هر زمان دیگری به پایان یک دهه خشونت در لیبی امید داریم
کد خبر: 445129
|
۱۳۹۹/۰۸/۲۴ ۱۰:۴۶:۱۶

اعتمادآنلاین| غسان سلامه، فرستاده سابق سازمان ملل به لیبی که یک دیپلمات لبنانی است، در مصاحبه‌ای به خبرگزاری فرانسه گفت: من بسیار خوشبین هستم. چیزی که ما در دو ماه گذشته دیده‌ایم، انباشت فاکتورهای مثبت است.

سلامه این اظهارات را یک روز بعد از آنکه هیات‌های نظامی رقیب، جدیدترین دور از نشست‌هایشان تحت رهبری سازمان ملل در داخل لیبی را با هدف تکمیل جزئیات توافق آتش‌بس مهم ماه اکتبر تمام کردند، مطرح کرد.

در این میان مذاکراتی سیاسی، آن هم تحت رهبری سازمان ملل، در تونس با هدف انتصاب یک دولت موقت مسئول سازماندهی انتخابات و اداره یک لیبی گرفتار جنگ، بحران اقتصادی و همه‌گیری کروناویروس در جریان بوده است. جمعه عصر سازمان ملل اعلام کرد، نمایندگان در تونس توافق کرده‌اند انتخابات ملی در لیبی در 24 دسامبر سال آینده میلادی برگزار شود.

سلامه ماه مارس با استناد به مسائل مربوط به سلامتی و استرس از سمتش استعفا کرد اما معمار تلاش‌های صلح فعلی سازمان ملل در قبال لیبی بوده است. او در این مصاحبه از منزلش در پاریس هشدار داد: جنگی که برای یک دهه ادامه یافته را نمی‌توان یک روزه حل کرد.

او که 69 سال دارد، تصریح کرد، بعد از ماه‌ها آرامش نسبی و مشاهده یک رشته گام‌های مثبت، لیبیایی‌ها "یک تمایل واقعا احیا شده" به گفت‌وگو را نشان داده‌اند.

سلامه خاطر نشان کرد، لیبی هم‌اکنون در آستانه توانایی اداره انتخابات با سطحی از امنیت که "به شکلی ملموس نماینده اراده مردم باشد" قرار گرفته است. وی افزود: معتقدم این اتفاق می‌تواند در عرض شش یا هفت ماه آینده اتفاق بیفتد.

غسان سلامه در عین حال متذکر شد، روسیه و ترکیه که هر یک قراردادهای زیرساختی با میلیاردها دلار ارزش با لیبی قبل از سقوط قذافی امضا کرده بودند، می‌توانند از صلح نفع ببرند.

او گفت: لیبیایی‌ها در حین بازسازی کشورشان حاضر به اجرای این قراردادها هستند. در حقیقت آنها عجله دارند.

سلامه نسبت به برخی سیاستمداران به گفته او "مانع‌تراش" که در 2012 و 2014 انتخاب شدند و "نمی‌خواهند کرسی‌های خود را ترک کنند" هشدار داد. او بیان کرد، لیبیایی‌ها هر چه بیشتر دارند فرآیند مذاکرات را به دست خودشان می‌گیرند. وی افزود: می‌توانم به شما بگویم که لیبیایی‌ها جوری که از 2011 تاکنون سابقه نداشته، دارند برای خودشان تصمیم می‌گیرند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها